Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Spännare för kedjor, tips?

17 inlägg 17989 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spännare för kedjor, tips?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282589 Vilken spännare är bäst, tacksam för tips. Köpte en klättervariant på swedol som var usel...



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Spännare för kedjor, tips?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282593 Kanske ska förtydliga att det är spännare för slirskydd jag menar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Spännare för kedjor, tips?

Tosca  
#282603 Behövs det verkligen, jag brukar lägga ut kedjan på marken, köra på den med ett spännband eller knyta fast ändarna i fälgen och sen sätta ihop sidorna först.
Går det inte att få ihop alla länkar på mitten så brukar det räcka att rulla ett varv så rätar den upp sig.
En kedja ska ju aldrig sitta hårt spänd, det ska vara lite slack kvar på den.

Användarvisningsbild

Re: Spännare för kedjor, tips?

Fredrik Reuter  
#282610 Hej,
Jag har bara använt den vanliga spännaren som de flesta verkar tillverkare av kedjor verkar rekommendera (se bilden). Är det en sådan du menar?

Användarvisningsbild

Re: Spännare för kedjor, tips?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282656 Precis en sådan på bilden jag köpte på swedol. Får gå tillbaka med den, kanske var ett måndagsexemplar . Någon som provat vev-varianten som bla Skogma säljer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Spännare för kedjor, tips?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282659 Klart kedjorna ska sitta som fiolsträngar helst!
Den ovan funkar väl hyffsat, annars brukar vi om man ändå är in på en verkstad passa på att sträcka dom med traversen :P

Användarvisningsbild

Re: Spännare för kedjor, tips?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282678 När jag lägger på mina på traktorn brukar jag använda en sådan här, funkar ok, men kan ta en stund innan man kommer på knepet...

Bild

Användarvisningsbild

Re: Spännare för kedjor, tips?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372231 Fick en ny på swedol som funkade ett tag, verkar vara gjord i uselt stål. Detsamma gäller deras kläpp för att öppna stiftkopplingar. Finns det ngn som tillverkar dessa produkter med lite kvalitet idag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spännare för kedjor, tips?

Fredrik Reuter  
#372303 Hej,
Jag håller med, tyvärr så har den en benägenhet att krångla med hakfunktionen + att den lätt slår sig sned om man belastar på "skogsvis".

Här är lite länkar till andra, den första är lite intressant, billig och enkel.
De övriga är dyrare men fungerar säkert bra!

http://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/- ... d=KEDJESPA

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... Index=null

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... Index=null

Avatar Fallback

Re: Spännare för kedjor, tips?

bgl  
#372309 Vilket problem har du? Fungerar inte klättringen på stången?
Den får inte vara smord! Tvätta rent med brakekleen, både stången och inuti hylsorna. Finns folk som har använt ett tunt lager remspray på stången.

Användarvisningsbild

Re: Spännare för kedjor, tips?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372365 Den klättrar hyfsat men är svår att få att släppa. Har en äldre spännare av samma typ, den har funkat fint i många år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Spännare för kedjor, tips?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372799
Tosca skrev:Behövs det verkligen, jag brukar lägga ut kedjan på marken, köra på den med ett spännband eller knyta fast ändarna i fälgen och sen sätta ihop sidorna först.
Går det inte att få ihop alla länkar på mitten så brukar det räcka att rulla ett varv så rätar den upp sig.
En kedja ska ju aldrig sitta hårt spänd, det ska vara lite slack kvar på den.


Jag har heller aldrig behövt en spännare, men jag har ju mest kört på fritiden förvisso.
Tycker det det brukar funka klockrent att göra som du säger annars:
1455234743_dsc04603.jpg

Avatar Fallback

Re: Spännare för kedjor, tips?

ulfgustav  
#372812 Har tidigare använt spännare, men numera så lägger jag ut kedjorna och kör på dem, det fugerar alldeles ypperligt för mig och som tidigare nämnts så tycker jag inte att kjedjorna skall vara så sträckta.

Användarvisningsbild

Re: Spännare för kedjor, tips?

Vardon  
#372813 De hoppar inte av då? Eller är det stora maskiner så de bara körs sakta i terräng?

Avatar Fallback

Re: Spännare för kedjor, tips?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386060 Vad skulle vara bättre med att ha dom slacka? Funkar kanske på hobbynivå men ska man arbeta med grejerna dagligen så nog vill iaf jag ha sträckta kedjor

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).