Motorsåg och handhållet

stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

100 inlägg 33187 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

EspenLie  
#371618 skal kjøpe KEDJERÖJSÅG. hvem burde jag kjøpe?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

bgl  
#371627 Titta också på de båda elkedjesågarna från Pellenc respektive Husqvarna.
Jag har kört de båda du har med, för mig gäller Stihl i nästan alla lägen. Jag arbetar inte längre så långa stunder per dag, så för heltidsanvändare får andra svara.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#371631 Finns andra trådar här om KM130R och HVA's ryggburne kedjeröjare.
Vad du ska köpa, beror ju på hur mycket du ska använda den och till vad, och senn är det ju en
fråga om hur mycket du vill betala :mrgreen:
Själv körer jag med KM130R, och den duger perfekt för mig, båda i pris och vad jag
behöver den till, och den låga vikten och bärselen RTS är bra för en gammal kropp.
En bra sak med KM:an är ju ochså att om du behöver häcksax eller annat så kan du köra
det på samma maskin.
En kedjeröjare är suverän i eftersatt röjning och i sälg och hasselkärr, men jag skulle inte ville
vara utan min Stihl FS480 med Strandklinga till ordinari röjning. :grin:
Om du bor i närheten av Sandefjord, får du ta en sväng och provköra :lol:

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

EspenLie  
#371723 Har en stihl ryddesag fra før. men vil ha en kjederyddesag i tillegg. har endel stort som skal ryddes. så du kan anbefale km130r? er jo mye billigere enn husqvarna 535fbx. skal kun brukes på egen eiendom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#371764
EspenLie skrev:Har en stihl ryddesag fra før. men vil ha en kjederyddesag i tillegg. har endel stort som skal ryddes. så du kan anbefale km130r? er jo mye billigere enn husqvarna 535fbx. skal kun brukes på egen eiendom.

Ja, det kan jag, absolut :grin:
Men du måste köpa med bärselen som hör till. RTS. Mycket bättre än en ordinari röjsele till den
sågen, eftersom du får vikten bra fördelat och det är smidigara när upphänget kommer framföre dig.
Senn ska du ta dig tid till att vänja dig vid den och att det är en annan teknik än med vanlig röjsåg.
Sågar mestadels med skjutande kedja, och har satt på 1,3 mm kedja/svärd som inte ger
kedjeavhopp så ofta som 1,1mm.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

EspenLie  
#371776 Takkar. Passer 1,3mm kjede på det det orginale drevet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#371793 Ja, det holler att byta svärd och kedja. Jag körer 12" svärd med 1,3, 3/8 kedja på KM130R, MS192 och MS200, så blir det mindre att holla ordning på :lol:
Men jag har 1,1mm kvar eftersom jag använder det när jag beskärer fruktträd och dylika. Med vass kedja blir det mycket snygga kap, men i röjningen holler 1,3 bättre, och det är inga problem för den att dra det, enligt vad jag erfart :wink:
Ett problem med kedjeröjare, vare sig HVA eller Stihl, är att det samlar sig skit i kedjekåpan. Det kommer man undan när man använder skjutande kedja, men jag har ochså kapat bort lite av kåpan på min såg så skiten finner snabbare väg ur.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Fredrik Reuter  
#372651 Hej,
Jag fick höra idag att KM130R med stångsåg och RTS sele är en specialutgåva för Norge.
Tydligen flyttas gashandtaget och det finns ett ombyggnadskit för att den på "norskt vis", bland annat en längre gasvajer.

Har jag tolkat det rätt så finns alltså inte denna lösning som standard på något annat ställe än i Norge.

Ovanstående berör ju inte dig och din fråga Espen, men jag lägger in detta för oss utanför Norge och som är sugna på denna lösning.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

sundelius  
#372675
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag fick höra idag att KM130R med stångsåg och RTS sele är en specialutgåva för Norge.
Tydligen flyttas gashandtaget och det finns ett ombyggnadskit för att den på "norskt vis", bland annat en längre gasvajer.

Har jag tolkat det rätt så finns alltså inte denna lösning som standard på något annat ställe än i Norge.

Ovanstående berör ju inte dig och din fråga Espen, men jag lägger in detta för oss utanför Norge och som är sugna på denna lösning.

:?: :?: Förstår inte vad du menar Fredrik, jag och Jens har ju identiska sågar :???:

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#372701 Ser på KM130R på norska och svenska sidor, och ser ingen skilnad??
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Kom ... 130-R.aspx
https://www.felleskjopet.no/kombimaskin ... r-50288045
Kan det vara någon annan kombination du har hörd om??

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Fredrik Reuter  
#372704 Hmm, vågar inte svara på detta, får kolla en gång till.
Pratade med Stihl idag och då skulle det vara så att KMR130 med stångsågen och selen skickas till Norge med ett ombyggnadskit för att flytta gasreglaget så det hamnar framför fästet till selen på röret.

Men, jag ska köra en runda till så återkommer jag ang detta.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#372745 Min har gasreglaget bakom upphäng, och det har ochså min HT 131 (teleskopsåg) som iofs är samma maskin.
1455221522_stihl_ht_131.jpg
1455221496_stihl_km130r.jpg

Men dom har funnit på något nytt just nu, det vet jag inte :wink:

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#373163 Tog en tlf till Stihl Norge i går eftersom KM130 plötsligt var borta från hemsidan, och killen berättade att dom skulle ha den på net igen strax. Nu är den där, och exakt lik den som finns i Sverige som den var tidigare.
Norge: http://www.stihl.no/STIHL-produkter/Kom ... 130-R.aspx
Sverige: http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Kom ... 130-R.aspx

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Fredrik Reuter  
#373205 Hmm, ja, som sagt, jag får luska lite mer i detta. Ska ta det till veckan och återkommer!

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Fredrik Reuter  
#375117 Hej,
Nu har jag hört mig för lite mer ang detta.
Väntar på det fullständiga svaret, men det kan nog vara så att det jag skrivit om här ovan ingått i något Norskt utvecklingsprojekt.
Vet inte om upphovsmannen till videon nedan har med saken att göra men det är i alla fall en Norsk video om km130.

Det kommer mera förhoppningsvis!


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).