Virkesmätning och Matrisfub

Så låter det....

53 inlägg 19621 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37261
Jasi skrev:Svar på frågan om jag skulle kalla dig fuskare. Jag förutsätter att vi kommit överens om priset innan avverkningen. Om du sedan talat om för mig att du skall mäta managanfub och beskrivit hur den mätningen går till och jag accepterat detta. Då skulle jag inte kallat dig fuskare.


Vilken tur! Jag håller fullständigt med dig att vi måste vara överens om detta i förväg.

Men grejen är att de som mäter fuskfub inte talar om hur de skall mäta. De mäter konsekvent fel och lurar säljarna.


Hur VMF Syd mäter beskrivs här:

http://www.virkesmatning.se/Admin/html/ ... 202008.pdf

Så nog tycker jag de talar om hur det mäts?

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37262
Mangan skrev:
Jasi skrev:
Mangan skrev:
Jasi skrev:Nej jag förstår inte, jag vill att du förklarar tydligare. Varför du inte håller med om att jag får sämre netto med fuskfub än riktig fub. Den verkliga volymen fub


Mätt hur???

är 1000 m3 medan fuskfub violymen är 950m3 och priset är samma per m3 från båda köparna. Om priset är 300kr/fub från båda köparna så får jag 300 000 kr från den som mäter den verkliga volymen och 250 000 kr från den som mäter med fuskfub. Varför håller du inte med om att nettot blir olika Mangan?


Om jag mäter ditt lass till 682 m3fub(mangan) och bjuder 455:- metern för det, hade du då kalla mig för fuskare och slängt dörren i ansiktet, eller hade du accepterat mitt pris?

Ta den som ger dig bäst pris för alltihop, inte den som har räknat fram högst volym. Om du tror att högst volym ger högst netto, sälj allt som flis i m3s.

Läger volym ger inte lägre netto, priset per volymsenhet spelar roll

Förstår du, Jasi?


Nej jag förstår inte hur du menar, du måste förklara tydligare.



I mitt exempel så får du tre olika mätvärden på ditt parti. Volymen och priset per volymen följer nedan. Förklara hur du tänker när du väljer köpare.

1050 meter: 300:-/meter
1000 meter: 300:-/meter
950 meter 335:-/meter


Jag kan räkna ut att det sista alternativet ger störst netto men jag vet inte hur mycket mindre den volymen blir då de kan mäta godtyckligt. Kan du inte förklara mitt exempel då det bara fanns två alternativ på 300 kr/fub?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37264
Jasi skrev:


I mitt exempel så får du tre olika mätvärden på ditt parti. Volymen och priset per volymen följer nedan. Förklara hur du tänker när du väljer köpare.

1050 meter: 300:-/meter
1000 meter: 300:-/meter
950 meter 335:-/meter


Jag kan räkna ut att det sista alternativet ger störst netto men jag vet inte hur mycket mindre den volymen blir då de kan mäta godtyckligt.


Okej, det där förstår jag inte alls.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37279
Mangan skrev:
Jasi skrev:Svar på frågan om jag skulle kalla dig fuskare. Jag förutsätter att vi kommit överens om priset innan avverkningen. Om du sedan talat om för mig att du skall mäta managanfub och beskrivit hur den mätningen går till och jag accepterat detta. Då skulle jag inte kallat dig fuskare.


Vilken tur! Jag håller fullständigt med dig att vi måste vara överens om detta i förväg.

Men grejen är att de som mäter fuskfub inte talar om hur de skall mäta. De mäter konsekvent fel och lurar säljarna.


Hur VMF Syd mäter beskrivs här:

http://www.virkesmatning.se/Admin/html/ ... 202008.pdf

Så nog tycker jag de talar om hur det mäts?


Det står inte hur de mäter fub.

Volymmätning
Sågtimmerparti som vid mätningen indelas i mer än en kvalitetsklass ska stockmätas.
Volymmätningen sker genom toppmätning, topprotmätning eller sektionsmätning.

Finns det beskrivet någonstans?

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37280
Mangan skrev:
Jasi skrev:


I mitt exempel så får du tre olika mätvärden på ditt parti. Volymen och priset per volymen följer nedan. Förklara hur du tänker när du väljer köpare.

1050 meter: 300:-/meter
1000 meter: 300:-/meter
950 meter 335:-/meter


Jag kan räkna ut att det sista alternativet ger störst netto men jag vet inte hur mycket mindre den volymen blir då de kan mäta godtyckligt.


Okej, det där förstår jag inte alls.


Det finns inte beskrivet hur de mäter fub.

I det du bifogade kan man läsa

Volymmätning
Sågtimmerparti som vid mätningen indelas i mer än en kvalitetsklass ska stockmätas.
Volymmätningen sker genom toppmätning, topprotmätning eller sektionsmätning.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37315
Jasi skrev:
Mangan skrev:
Jasi skrev:


I mitt exempel så får du tre olika mätvärden på ditt parti. Volymen och priset per volymen följer nedan. Förklara hur du tänker när du väljer köpare.

1050 meter: 300:-/meter
1000 meter: 300:-/meter
950 meter 335:-/meter


Jag kan räkna ut att det sista alternativet ger störst netto men jag vet inte hur mycket mindre den volymen blir då de kan mäta godtyckligt.


Okej, det där förstår jag inte alls.


Det finns inte beskrivet hur de mäter fub.


I exemplet ovan, spelar det någon roll för dig hur köparna har kommit fram till volymen resp. priset? Du har volymerna givna.

Det står inte hur man mäter m3to heller, vad jag hittar. Märkligt, har för mig att jag såg det någonstan, kanske länkade till fel dokument.

Edit:

Hmm, verkar som man fortfarande mäter i m3to, men räknar om till m3fub. Tja, då är ju den processen klar i all fall.

Råkade se att Södras mål är samma pris oavsett aptering. Mycket bra!

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37366 hmm!! , i ovanstående kan man läsa att södra i princip! betalar samma pris OAVSETT APTERING :?: det tycker jag också låter bra :wink: .. ingår fällsprickor , spjälkngar , och övriga skador då ? .. lite kvistvrak o.s.v ,,, mest intressant är nog i din mening helt enkelt felapterat timmer .. som du vill stjäla kanske , nog finns det felapterat virke , och det kommer det alltid att finnas , det går mycket gamla / nya maskiner runt om i hela landet , med helt felaktiga prislistor för det som gäller just idag! .. så det är ju nu upp till dig att lägga upp en offentlig prislista ! som just redovisar hur det går till med omräkningstal E.T.C när södra ska betala samma pengar för felapterat V.S godkännt / prima ?? eller hur det nu ska vara , vilken klass , sortiment rymms detta inom :?: ...

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37367
"spindeln" skrev:hmm!! , i ovanstående kan man läsa att södra i princip! betalar samma pris OAVSETT APTERING :?:


Nej, inte som det är idag. Men de vill att det skall bli så.

det tycker jag också låter bra :wink: .. ingår fällsprickor , spjälkngar , och övriga skador då ? .. lite kvistvrak o.s.v ,,, mest intressant är nog i din mening helt enkelt felapterat timmer .. som du vill stjäla kanske , nog finns det felapterat virke , och det kommer det alltid att finnas , det går mycket gamla / nya maskiner runt om i hela landet , med helt felaktiga prislistor för det som gäller just idag!


Jo, och det är ju knas att skogsägaren skall lida för dålig aptering.

Det slog mig att för leveransvirke är den idén inge vidare, jag tror inte köparen är intresserad av att låta någon annan aptera hans virke. I så fall hade jag gjprt 3m-bitar av alltihop, lätt att hantera. :lol:

Nej, det kommer nog bara bli så på avverkningsuppdrag.

.. så det är ju nu upp till dig att lägga upp en offentlig prislista ! som just redovisar hur det går till med omräkningstal E.T.C när södra ska betala samma pengar för felapterat V.S godkännt / prima ?? eller hur det nu ska vara , vilken klass , sortiment rymms detta inom :?: ...


Det är ju inte märkvärdigare än att sälja rotpost, allt ingår.

Tycker att det är väldigt liten skillnad mot det Södra vill införa och det finländarna kör, ungefär leveransrotköp med skördarmätt. Betalningen per uppmätt volym blir givetvis inte samma för alla pariter, utan det kommer man överens om innan. Problemet för södra är snarare att det bliri väldigt lockande för säljaren att ta in flera anbud... :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).