Verkstan

Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

30 inlägg 12494 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

ananders  
#372509
eqlazer skrev:Lilla stiftet i den kontakten är väl för pilotstift/tändning/KL15? Och ett utav det stora är batteri/KL30, sista stora är minus/jord.


Jo de stora stiften ä märkta plus och minus i hanen.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

alias  
#372511
ananders skrev:När jag startar traktorn får jag varva upp till ca 1300 varv för att den ska börja ladda men har för mig att jag fått göra så med andra valmettraktorer också så det är inget unikt för min.


Jo, det fenomenet känner jag igen allt för väl. Min tanke var att det kan ju finnas bättre och sämre än medelvärdet - även om det kanske inte är så bra det heller direkt.

Nu brainstormar jag lite här (ber om ursäkt om en del kanske låter väldigt dumt i mer erfarna personers öron):
Man kan inte riskera att få luftfickor i ventilerna initialt (det är väl ett fabriksnytt paket du monterat?) - tänker om du behöver aktivera ventilerna för att fylla ev. håligheter i ventilblocket med olja så skulle det ju kunna krävas att man kör varje funktion ett antal gånger innan de fungerar?

Kan sliderna i ventilpaketet behöva "slitas till" innan de reagerar som de skall?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

ananders  
#372518
alias skrev:
ananders skrev:När jag startar traktorn får jag varva upp till ca 1300 varv för att den ska börja ladda men har för mig att jag fått göra så med andra valmettraktorer också så det är inget unikt för min.


Jo, det fenomenet känner jag igen allt för väl. Min tanke var att det kan ju finnas bättre och sämre än medelvärdet - även om det kanske inte är så bra det heller direkt.

Nu brainstormar jag lite här (ber om ursäkt om en del kanske låter väldigt dumt i mer erfarna personers öron):
Man kan inte riskera att få luftfickor i ventilerna initialt (det är väl ett fabriksnytt paket du monterat?) - tänker om du behöver aktivera ventilerna för att fylla ev. håligheter i ventilblocket med olja så skulle det ju kunna krävas att man kör varje funktion ett antal gånger innan de fungerar?

Kan sliderna i ventilpaketet behöva "slitas till" innan de reagerar som de skall?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Jag tror inte luft i systemet har något med problemet att göra men jag uppskattar att det finns personer som tar sig tid att grubbla över mina problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

Erre  
#372527 Om du lossar på "plastmuttern " som sitter bakom spolen. På ventilpaketet på vagnen. Så spolen glappar lite, aktivera funktionen. Känner du hur spolen sugs fast så funkar det elektroniska på den sidan.
Gå igenom dom.

Drar alla ligger felet i hydrauliken.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

stegmaster  
#372536 Ja det med laddningen er ju vanligt på Valmet, men spelar ingen roll.
Har själv et paket med el on/off ventiler och det funkar lika bra oavsett detta.
Men kan du inte peta inn sliden mekaniskt med nåt spetsig på endan av en av sliderna. (den lilla runda plinten i sentrum), funkar inte funktionen då heller måste det vara nåt hydraulkoplingsfel .
Funkar det , er det problem med el, til att dra spolen.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

stegmaster  
#372540 Här vid den röda pilen.


Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

Erre  
#372545 Rätt stegmaster.

Börja där, funkar funktionerna kan du gå vidare med spolarna.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

ananders  
#372598 Spolar och ventiler fungerar som det ska.

Aktiverar jag däremot en funktion så kommer det ingen olja från returen, så något måste blockera oljan som ska gå i retur.

Jag har även kopplat bort slangarna till gripen och kört den funktionen. Har jag tryck och retur kopplat till paketet så som i trådstarten kommer det olja med där är ett motstånd så att pumpen får jobba.
Skiftar jag däremot tryck och retur på vagnpaketat så går pumpen lätt när jag provade.
När jag sedan skruvade tillbaks slagarna till gripen så var resultatet det samma ingen olja till returen när jag körde funktionen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

Vardon  
#372599 Är du helt säker på att du har koll på alla returer och tryck via winschen? Att det du tror är tryck ur traktorn verkligen är tryck? Hade jätteproblem med en winsch jag monterade tills vi insåg det vi bestämt var tryck var retur och ja ungefär allt vi trodde var fel.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

ananders  
#372600
Vardon skrev:Är du helt säker på att du har koll på alla returer och tryck via winschen? Att det du tror är tryck ur traktorn verkligen är tryck? Hade jätteproblem med en winsch jag monterade tills vi insåg det vi bestämt var tryck var retur och ja ungefär allt vi trodde var fel.


Det är jag 100% säker på är rätt. Funktinerna i paketet på traktorn fungerar och jag har haft slangar loss så att jag har kunnat följa flödet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

Klazzon  
#372618 Vild gissning... Det kan inte vara så att det behövs en ventilrörelse i traktorpaketet för att du ska få en funktion. Denna typen av on/off på små grävare gör (edit: ibland) inget mer än att styra om flödet. Själva rörelsen får du sedan med hjälp av spakarna. Exempel: men knapp i offläge och du för höger spak uppåt sjunker stickan. Med knapp i onläge och samma rörelse griper gripen?
/Magnus

Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

ananders  
#372620
Klazzon skrev:Vild gissning... Det kan inte vara så att det behövs en ventilrörelse i traktorpaketet för att du ska få en funktion. Denna typen av on/off på små grävare gör (edit: ibland) inget mer än att styra om flödet. Själva rörelsen får du sedan med hjälp av spakarna. Exempel: men knapp i offläge och du för höger spak uppåt sjunker stickan. Med knapp i onläge och samma rörelse griper gripen?
/Magnus


Nej, det ska man inte göra. Man ska kunna köra funktioner i traktorpaketet samtidigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

ananders  
#372624 Nu har jag fått det att fungera.

Skriver mer om det ikväll

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

Vardon  
#372626 Du är helt säkert på hydraulkopplingarna så du har inte fått kranen på winsch returen eller nått sånt?

Kanske kan kollas om det blir mer fart om du försöker köra winschen samtidigt?

Ursäkta om jag är näsvis och frågar men väldigt många mystiska fel beror enkla orsaker som man trott varit helt rätt.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

ananders  
#373170 Ringde till Vreten och fick då ett kopplingsschema, frågade samtidigt varför inte det ingick i leveransen. Det hade de inte något bra svar på :surp: .
Fick även ett från annat håll också samtidigt.
Sedan var det lätt att koppla alla slangar rätt.

Är väldigt nöjd med bytet men, just det det måste ju finnas något minus men det är ett litet sådant i sammanhanget, jag saknar flytläge till stickan som fanns i det gamla ventilpaketet. Det gick lite snabbare att lasta när man kunde lägga stickan i flytläge samtidigt som man lyfte bomen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).