Skördare

DAPT 517 Barkparametrar???

9 inlägg 4596 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

DAPT 517 Barkparametrar???

Supereva  
#359644 Instruktionsboken lämnar lite mer att önska vad gäller Barkparametrar. Någon här som kan berätta vad de olika parametrarna betyder och hur dom används?



   TS
Avatar Fallback

Re: DAPT 517 Barkparametrar???

Supereva  
#368051 .??

   TS
Användarvisningsbild

Re: DAPT 517 Barkparametrar???

Fredrik Reuter  
#368082 Hej,
Kan du ge exempel på parametrar, är det procent, trädslagsstyrt, korrektion för första stock osv.

Användarvisningsbild

Re: DAPT 517 Barkparametrar???

skogsjan695xl  
#368086 Brukar inte barkparametrar ligga i prislistorna?

Avatar Fallback

Re: DAPT 517 Barkparametrar???

Supereva  
#368135
1453638340_bark.jpg

Barkparameter kan anges för varje trädslag. Det finns två parametrar för varje trädslag med olika värden.
Jag behöver förstå vad dom olika värdena är och hur dom påverkar för klena resp grova diametrar.
Tex kan ju grov tall ha 2cm tjock bark vid roten men bara 3 mm i toppen.

   TS
Avatar Fallback

Re: DAPT 517 Barkparametrar???

Supereva  
#372514 Bump

   TS
Avatar Fallback

Re: DAPT 517 Barkparametrar???

Blondin 750  
#372593 Om jag har förstått det hela rätt (jag är självlärd nybörjare på det här med skördare) så är det olika barkparametrar beroende på var maskinen körs rent geografiskt, alltså barken är olika på träd som växer vid t ex Hallands kust jämfört med Norrlands inland. Jag tror att det inte bara är tjockleken utan även olika hur långt upp på stammen som tex skorpbarken går på olika träd beroende på växtplats och detta används nog för någon slags prognos för apteringen av stocken. Detta är slutsatser jag fått genom att läsa min instruktionsbok till min skördardator, en Aptor 20, och som sagt det är mina slutsatser och om jag är helt ute och cyklar så får någon gärna tala om det. Jag tror i alla fall att jag har avaktiverat den funktionen i min maskin då det är mest massaved som går igenom aggregatet. Det känns som att det är en funktion som är till för att köra i homogena bestånd med bra kvalité där det är enkelt att hitta/aptera många stockar med liknande form och kvalité.

Avatar Fallback

Re: DAPT 517 Barkparametrar???

Supereva  
#376771 Hej Blondin,
du har säkert rätt i vad du säger. Fattar bara inte hur just detta hanteras i dapten. Här finns säkert nån som kan detta också.
Det stämmer väl hyfsat som jag har det men just vid grov tall där barken är 2-3 cm i roten blir det ganska mkt fel om man inte har parametrarna rätt. Just nu står det samma för tall och gran i datorn men verkligheten skiljer ju sig markant.

   TS
Avatar Fallback

Re: DAPT 517 Barkparametrar???

Blondin 750  
#376780 Om barkparametrarna är samma som används i alla mätsystem, oavsett aggregattyp och dator, så kan jag kanske hjälpa dig med lite siffror från min instruktionsbok men det kanske inte funkar så. Det borde ju finnas någon som har liknande grejor som dina som kan och vet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).