Verkstan

Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

30 inlägg 12498 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

ananders  
#372393 Jag har idag monterat ett nytt lättviktspaket till vretenkran på min vagn och det är köpt av Vreten.
Allt har gått bra ända fram till provkörningen, funktionerna på det paketet som hänger på traktorn fungerar men det elstyrda paketet på vagnen fungerar inte som tänkt.
Man hör att det knäpper i elventilerna men det är som att det blir stopp i oljeflödet när man aktiverar elventilerna, likadant med alla funktioner på det ventilpaket.

Hydrauliken har jag kopplat enligt följande:

-Från tryckuttaget på traktorn går det till ventilen för vinschen och därifrån till P på paketet på traktorn, så var det kopplat på mitt gamla ventilpaket. Från vinschens ventil går det även en slang till fri retur på traktor paketet.

-Från motsatt sida på traktor paketet fortsätter trycket ner till det paket som sitter på vagnen och ansluter längst ner på paketet och returen går ut i toppen, denna anslutning är märkt med T på ventilpaket, via en t-koppling in i samma fri retur som vinchen.

-Returen från både vinchen och vagnpaketet ansluter till returen från traktor paketet via en T-koppling. Anslutningen där returen är anslutet till i traktor paketet är märkt T. Här ifrån går det till fri retur på traktorn.

Varför blir det tvärstopp för oljan i vagnpaketet så fort jag aktiverar en ventil där?
Har jag kopplat något fel?
Är där för lite ström till magneter?
Spelar det någon roll hur jag ansluter kontakterna till magneter? Jag har provat två håll.

Slangen närmst matar vagnpaketet med olja.


Oljan kommer in i vagnpaketet längst ner och returen kommer ut i toppen via 90 gradersböjen och ansluter under vagnpaketet till returen från vinch paketet.


Så här ser de ut omonterade, det högra sitter på vagnen och det vänstra på traktorn.


Flödet kommer i den undre slangen med 90 graders böj från vinchventilen. Den övre slangen är returen från traktor paketet och slangen som ansluter till T-kopplingen nerifrån kommer från vinchen och vagnpaketet.




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

80-90  
#372463 Hur är det med strömmen till magneterna ???

Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

ananders  
#372466
80-90 skrev:Hur är det med strömmen till magneterna ???


Jag har 12.8 volt i uttaget och man hör att det "klickar" i magneterna när man trycker på knapparna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

alias  
#372474 Var det lättviktspaket av samma modell på vagnen tidigare också?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

80-90  
#372479 Det låter som strömfall !! Paketet på min förra vagn va så !! Å dä va släpvagnskontakten som va dåligt jordad !! Så jag drog ny ström å jord å då försvann felet !!

Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

ananders  
#372483
alias skrev:Var det lättviktspaket av samma modell på vagnen tidigare också?

MVH
Alias


Jag hade ett vanligt ventilpaket tidigare som var original.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

ananders  
#372486
80-90 skrev:Det låter som strömfall !! Paketet på min förra vagn va så !! Å dä va släpvagnskontakten som va dåligt jordad !! Så jag drog ny ström å jord å då försvann felet !!


Jag tar ström från ett uttag inne i hytten, tre poler, plus, minus och jord. Jag kopplade plus till plus och minus till minus, eller skulle minus sitta på jord?

   TS
Avatar Fallback

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

alias  
#372489
ananders skrev:
alias skrev:Var det lättviktspaket av samma modell på vagnen tidigare också?

MVH
Alias


Jag hade ett vanligt ventilpaket tidigare som var original.


Jag vet att jag funderat vid ett tillfälle varför det bara klickade i ventilpaketet och inget hände när jag försökte köra elfunktionerna - men då hade jag elkontakten inkopplad men ej aktiverat hydrauluttaget till kranens ventilpaket. Nu förutsätter jag att detta inte kan vara felet hos dig då du provkört de rent hydrauliska funktionerna på paketet (förutsätter att det gjordes samtidigt så du inte inaktiverat hydrauluttaget däremellan).

Annars kanske det kan vara värt att kolla så att det inte är korskopplat med elkablarna från spakarna (typ funktion A-ut mot B-ut eller B-in), kanske behöver samverka på något sätt?

Kan vara så att 80-90 är något på spåren.

Reservation: fordonselektronik är inte min starka sida!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

ananders  
#372490 En sådan här kontakt har jag.
1455135101_prod_p_112-250362_0.jpg
1455135101_prod_p_112-250362_0.jpg (4.7 KiB) Visad 1540 gånger

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

Vardon  
#372493 - och jord är väl samma skulle jag gissa.

Har du nån spec på hur mycket de ska dra och vad har du för kablar som matar uttaget?

Se om du kan dra provisoriska tåtar från batteriet (typ startkablar) för att ialla fall undvika spänningsfall.

Annars prova mät spänningen på en spole när den är aktiverad. Något man lätt glömmer bort är att halveras spänningen på vägen så utvecklar spolen bara en 1/4 dels effekt.

Avatar Fallback

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

alias  
#372497
ananders skrev:
80-90 skrev:Det låter som strömfall !! Paketet på min förra vagn va så !! Å dä va släpvagnskontakten som va dåligt jordad !! Så jag drog ny ström å jord å då försvann felet !!


Jag tar ström från ett uttag inne i hytten, tre poler, plus, minus och jord. Jag kopplade plus till plus och minus till minus, eller skulle minus sitta på jord?


Tre tåtar låter mycket för att vara fordonsel (extralysen brukar man väl endast köra en +matning till och sedan jorda i chassit på lämplig punkt - eller minns jag fel).

Angående Vardons fundering - hur mår generatorn? Skulle en sliten generator ge variationer i både spänning och strömstyrka, ungefär som en sliten hydraulpump gör med tryck och flöde, vid varierande varvtal på motorn (händer det något om du höjer varvtalet när du försöker köra funktionerna)?

MVH
Alias (som känner att han är ute på djupt vatten)

Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

ananders  
#372502
Vardon skrev:- och jord är väl samma skulle jag gissa.

Har du nån spec på hur mycket de ska dra och vad har du för kablar som matar uttaget?

Se om du kan dra provisoriska tåtar från batteriet (typ startkablar) för att ialla fall undvika spänningsfall.

Annars prova mät spänningen på en spole när den är aktiverad. Något man lätt glömmer bort är att halveras spänningen på vägen så utvecklar spolen bara en 1/4 dels effekt.


Tack för tipsen.

Fick inga dokument med överhuvudtaget vilket jag tycket är riktigt dåligt. Det stod några saker på magnetspolarna men kommer inte ihåg exakt vad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

jannee  
#372503 Prova med att parallellkoppla minus och jord, är ju samma i ett 12 volt minusjordat system.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

ananders  
#372504
alias skrev:
ananders skrev:
80-90 skrev:Det låter som strömfall !! Paketet på min förra vagn va så !! Å dä va släpvagnskontakten som va dåligt jordad !! Så jag drog ny ström å jord å då försvann felet !!


Jag tar ström från ett uttag inne i hytten, tre poler, plus, minus och jord. Jag kopplade plus till plus och minus till minus, eller skulle minus sitta på jord?


Tre tåtar låter mycket för att vara fordonsel (extralysen brukar man väl endast köra en +matning till och sedan jorda i chassit på lämplig punkt - eller minns jag fel).

Angående Vardons fundering - hur mår generatorn? Skulle en sliten generator ge variationer i både spänning och strömstyrka, ungefär som en sliten hydraulpump gör med tryck och flöde, vid varierande varvtal på motorn (händer det något om du höjer varvtalet när du försöker köra funktionerna)?

MVH
Alias (som känner att han är ute på djupt vatten)


När jag startar traktorn får jag varva upp till ca 1300 varv för att den ska börja ladda men har för mig att jag fått göra så med andra valmettraktorer också så det är inget unikt för min.

   TS
Avatar Fallback

Re: Felsökning lättvikts ventilpaket el on/off

eqlazer  
#372507 Lilla stiftet i den kontakten är väl för pilotstift/tändning/KL15? Och ett utav det stora är batteri/KL30, sista stora är minus/jord.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).