Motorsåg och handhållet

Ny förgasare HVA 550

18 inlägg 8578 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny förgasare HVA 550

anersimyra  
#372120 I dag har jag kört sågen med den nykonstruerade förgasaren som kommer på de nyare sågarna om några veckor. Den är som tidigare lika lättstartad, den har ännu inte stannat vid gaspådrag från tomgång. Men, från tomgång varvar den nästan fullt, den " bluddrar " sen någon sekund innan den når toppvarv.. :shock: skillnaden är alltså att " bluddret " kommer vid högre varv. :???:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny förgasare HVA 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372125 Är det en ny konstruktion eller ny version av samma?
Ser ut som en ny version vad man kan se på skisserna. Gissar på att programvaran ändrats med...

Avatar Fallback

Re: Ny förgasare HVA 550

röjar kalle  
#372128
anersimyra skrev:I dag har jag kört sågen med den nykonstruerade förgasaren som kommer på de nyare sågarna om några veckor. Den är som tidigare lika lättstartad, den har ännu inte stannat vid gaspådrag från tomgång. Men, från tomgång varvar den nästan fullt, den " bluddrar " sen någon sekund innan den når toppvarv.. :shock: skillnaden är alltså att " bluddret " kommer vid högre varv. :???:

Släng den i något bra kärr och köp en Dolmar till. :D

Användarvisningsbild

Re: Ny förgasare HVA 550

anersimyra  
#372144
Mange skrev:Är det en ny konstruktion eller ny version av samma?
Ser ut som en ny version vad man kan se på skisserna. Gissar på att programvaran ändrats med...

Jag fick en helt ny förgasare monterad så det torde vara en ny version. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny förgasare HVA 550

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372158 Om den bluddrar sådär så tycker jag att det är läge att provtrycka motorn och se till att vicka ordentligt på insugsröret för att se om den läcker nånstans, jag sätter en femma på att den gör den.

Användarvisningsbild

Re: Ny förgasare HVA 550

anersimyra  
#372167 Den är provtryckt efter konstens alla regler, " bluddrandet " kommer med den nya förgasaren väldigt nära toppvarv och är inte störande som på den gamla förgasaren där " bluddret " kom på låga varv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny förgasare HVA 550

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372172 OK, ja den kanske inte blir bättre än sådär, verkar ju ha krånglat en hel del så lite bluddrande får du leva med :shock:

Har du provat deras batterisåg? Den är jag riktigt imponerad av, en arborist jag jobbar med ibland klättrade upp i en 30+ m hög gran, kvistade hela stammen på vägen upp och sektionsfällde den utan att få slut på batteriet.
Tycker att Hva kan öka utvecklingen på batterisidan och glömma de här elektroniska förgasarna och friskluftsmotorerna...

Användarvisningsbild

Re: Ny förgasare HVA 550

anersimyra  
#372191 Jag har funderat att eventuellt köpa en batterisåg men har inte riktigt behovet.

   TS
Användarvisningsbild

Primerblåsan på HVA 550

traktorz  
#372262 Behövs verkligen en primerblåsa till förgasaren idag? Tillför den så värst mycket nytta? T ex så har få av Stihls proffssågar en primerblåsa. Och ändå har de oftast samma fabrikat av förgasare på sina sågar

Användarvisningsbild

Re: Ny förgasare HVA 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372321 Längden på bränsleledningarna skiljer rätt rejält. Är det lång transportsträcka så är det roligare o trycka på bläran än dra i såg.

Användarvisningsbild

OT: Primerblåsan

traktorz  
#372778 Aha!
Som t.ex. sågar förberedda för förgasarvärme, vika har bränslepumpmembranet ovantill, vilket ger längre bränsleledningar.

P.S.
Försökte få igång en Jonsered CS2253WH idag, strax efter en fikapaus vid röjning. Pumpade 3 ggr på primerblåsan, vilket inte räckte. Fick inte igång sågen, inte ens med förhöjd tomgång. Lämnade därför den tillbaka till brorsan.
Brorsan initierad, gav därefter en 'hint'; -"Pumpa minst 5 ggr" och räckte tillbaka sågen igen. Och se, sågen startade på första rycket för mig!

Lärde mig således idag, att använda primerblåsan på en Jonsered eller Husqvarna, om de nu har en sådan.

Avatar Fallback

Re: Ny förgasare HVA 550

Ferguson system  
#372782 Forgasseren i fra Jonsered 2250 burde jo kunne passe på HVA/Jred sager med elektronisk forgasser for de som fortsatt vil ha gammel teknologi. Jeg har selv to sager med elektronisk forgasser og har ikke hatt noen problemer, har en kamerat med sag som har elektronisk forgasser som også har gått feilfritt. Alle tre er yrkes brukt og har gen 2. forgasser/programvare.

Användarvisningsbild

Re: OT: Primerblåsan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372877
traktorz skrev:Aha!
Som t.ex. sågar förberedda för förgasarvärme, vika har bränslepumpmembranet ovantill, vilket ger längre bränsleledningar.


Nej, inte så.
Nej. Mät längden på slangarna så begriper du vad jag menar.
HVA's spiral slang blir nån dm längre än de form pressade som andra använder på 346 tex. Spar många drag med bläran på dem.

Vilken såg har du sett det vänds förgasare på vid förgasarvärmens montering?

Avatar Fallback

Re: Ny förgasare HVA 550

Hema  
#372994 Kan bluddret vara konstruerat att hamna nära toppvarv med flit för att minimera risken med bränd kolv på avgassidan? Bara en halvgalen tanke såhär efter arbetsveckan. :???:

Avatar Fallback

Re: Ny förgasare HVA 550

Brumsten  
#373047 Hej, förvärmningselementet sitter på reglersidan på förgasaren, inte på pumpsidan.
Den nya förgasaren på 550 har ett extra hjälpmembram på reglersidan i form av en tunn
metallskiva som är skuren som en platt fjäder, dvs. som en platt spiral som ska fungera som en broms mot huvudmembramet för att uppnå en lugnare reaktion på huvudmembramet.
Det sitter under reglermembramet.
Det är så vitt jag förstår min uppfattning.
Ha de.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).