Motorsåg och handhållet

3/8" tuning kit till 261:an

23 inlägg 7564 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

3/8" tuning kit till 261:an

DannyKaye  
#371410
ImageUploadedByskogsforum forum1454784207.586104.jpg


Likadan kedja och svärd som på 201:an. Värt att testa för den som har en 261:a.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 3/8

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371498 Temmelig sikker på at du sager fortare med pixel, Eg gjorde ein sammenligning ein dag. Riktignok berre ca ein time på kvar sag ei 261 med picco og ei 550 med pixel. Forskjellen var ganske stor, No var picco filt med 4,5 mm fil men hadde fin form på tanna for det, kjedet filt 1 gong. Eg nevnte det i ein Anna tråd men trur picco er stihl sitt svar på pixel.

Användarvisningsbild

Re: 3/8

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371568 Det är lite upp till motorerna hur de håller varvet.
Ju fler tänder som far igenom stocken/sek, ju fortare skär den förutsatt att de är lika i skäregenskaperna de man jämför.
Detta kan kompenseras med att färre tänder/sek skär mer, då tar de lika mycket kraft. Likaså att förre tänder skär mindre och då håller såg högre varv.
Därför det kan ibland funka med 18/20 tum på 38cc hobby såg. Hade en McCulloch 538 med 18" den såldes med 3/8 hobby semi skip kedja. Varannan tand saknades. Den orkade då 20" med skip kedja och sina 38cc
Picco och Pixel = 3/8 Hobby

Prova 3/8 ska du se delning är mindre viktig än tandens storlek/form/egenskaper

Avatar Fallback

Re: 3/8

Peckberg  
#371583
Mange skrev:Det är lite upp till motorerna hur de håller varvet.
Ju fler tänder som far igenom stocken/sek, ju fortare skär den förutsatt att de är lika i skäregenskaperna de man jämför.
Detta kan kompenseras med att färre tänder/sek skär mer, då tar de lika mycket kraft. Likaså att förre tänder skär mindre och då håller såg högre varv.
Därför det kan ibland funka med 18/20 tum på 38cc hobby såg. Hade en McCulloch 538 med 18" den såldes med 3/8 hobby semi skip kedja. Varannan tand saknades. Den orkade då 20" med skip kedja och sina 38cc
Picco och Pixel = 3/8 Hobby

Prova 3/8 ska du se delning är mindre viktig än tandens storlek/form/egenskaper


Det betyder alltså att med färre tänder måste varvtalet vara högre för att man ska kapa lika snabbt. Vad menar du med att de tar lika mycket kraft? borde inte en kedja med flera tänder kräva mer effekt i motorn vid ett lägre varvtal för att fungera optimalt?

Användarvisningsbild

Re: 3/8

totte  
#371705
Peckberg skrev:Det betyder alltså att med färre tänder måste varvtalet vara högre för att man ska kapa lika snabbt. Vad menar du med att de tar lika mycket kraft? borde inte en kedja med flera tänder kräva mer effekt i motorn vid ett lägre varvtal för att fungera optimalt?


Observera att Mange säger "förutsatt att de är lika i skäregenskaperna". Och sen påpekar att om färre tänder istället skär mer per tand så tar det lika mycket kraft. Tändernas utformning och hur man filar betyder mycket mer än delningen.

Användarvisningsbild

Re: 3/8

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371726 Just så.

Det här med varvtal är lite lurigt.
Olika varvtal har olika effekter på motorns livslängd och leverans av kraft.
Normalt sätt är det Tomgång, Arbetsvarv och Rusvarv/toppvarv som är intressant.
Vid arbetsvarvets angivelse tas bäst effekt ut, inte nödvändigtvis det varvtal den producerar mest i. Det är många parametrar som ska beaktas för det ska bli optimalt. Skärutrustning, motorstyrka, arbetssätt, arbetsmoment är några saker att tänka på.

Avatar Fallback

Re: 3/8

SawTroll  
#371766 Et slikt "setup" vil selvfølgelig fungere utmerket under enkelte forhold - men å kalle det et tuning-kit blir helt feil etter min oppfatning. :roll:

Det kan være direkte villedende for en del kunder.
Senast redigerad av SawTroll sön 07 feb 2016, 22:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 3/8

Peckberg  
#371781 Ja det är klart att det är många saker som spelar in. Vilket förmodligen innebär att det aldrig blir optimalt ute i skogen! Att kalla det för ett tuning kit är ett marknadsföringstrick och det fungerar säkert!

Användarvisningsbild

Re: 3/8

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371969 Detta sk "Tuning kit" provade jag för nåt år sedan på mina första ms261or och även på ms361, både 16" o 18" picco och är inte speciellt imponerad! visst sågar det bra men det är enligt mig den enda EV fördelen! sågspåret/fällskäret blir smalt vilket medför att kilen är mickligare att få på plats, 4mm fil är rena öken! har brutit av massor!(kanske min filningsteknik?) och om kedjan är det minsta slak så hoppar den av väldigt lätt,framförallt på på grovkvistig gran där ni ju vet att kvistarna spänner åt alla jäkla håll samtidigt! :sad: och om en piccokedja hoppar så skadas drivlänkarna mycket lätt! då får man fram med flatfilen o slipa till dom så dom går i svärdet igen eller byta kedja! fler nackdelar än fördelar alltså! så "in the end of the day" så tjänar man både tid och tålamod på att köra 325 på ms261 enligt min högst amatörmässiga betraktelse! :wink: :-BD

Tänk också på att ett 7kuggs piccodrev har större diameter än 261ans standard 7kuggs 325, vilket medför en något svagare såg! så den ev nytta av ett smalare sågspår äts upp av en svagare såg enligt mig! andra tycker kanske annorlunda? men det vore märkligt!

Avatar Fallback

Re: 3/8

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372000 Siå du nevne. 325 så slår Eg ett slag for pixel på 261 saga iverfall

Användarvisningsbild

Re: 3/8

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372017 pixel eller picco can? :roll:

Avatar Fallback

Re: 3/8

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372050 Var pixel Eg meinte ja

Avatar Fallback

Re: 3/8

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372081 Var sikkert litt tungvint skrive av meg men det Eg meinte var at på 261 av Dei alternativ som finnes tenker da på ein god del kjeder både 3/8 hobby, 325, samt 3/8 både Oregon stihl og Charlton og både semi og full Chose så trur Eg kanskje at Oregon sitt pixel kjede er ett av Dei beste alternativa.

Avatar Fallback

Re: 3/8

SawTroll  
#373531
can skrev:Siå du nevne. 325 så slår Eg ett slag for pixel på 261 saga iverfall


Et vesentlig argument imot Pixel (.325 narrow kerf) er det begrensede utvalget av kjeder, herunder fravær av (hel)meisel alternativer.

Avatar Fallback

Re: 3/8

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373555 Ja er klar over at du meiner dette, har du prøvd å jamføra Dei med kvarandre? Eg skal prøva ein dag med begge to så sammvittighetsfult og bra filt som Eg klarer. Kanskje det smale sporet vege opp for manglende Chisel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).