Motorsåg och handhållet

piffa till husqvarnan!

8 inlägg 2915 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

piffa till husqvarnan!

trader-traktorn  
#371952 Haloj!
Jag har en trogen husqvarna 55 från 2005. Jag undrar bara ifall nån har modifierat ljuddämparen på den nån gång? För att få den lite vassare? Har läst om en massa olika sågar som det är gjort med men aldrig en 55:a. Trivs med sågen i övrigt men lite mer rapp vid kvistni å så hade inte vatt fel 8)
Mvh Lars



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: piffa till husqvarnan!

johan eriksson  
#371961 Köp en Kina dämpare, dom är helt tomma invändigt och är du inte nöjd med den så har du ju kvar originalet. Har köpt härifrån några gånger, snabba leveranser.
http://www.dlastore.com/e_store/cylinde ... 49101.html

Avatar Fallback

Re: piffa till husqvarnan!

trader-traktorn  
#371964 Jo men jag vill inte ha en massa bröl bara. Det måste väll finnas lite motstånd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: piffa till husqvarnan!

johan eriksson  
#371981 Skär upp ljuddämparen
1454959006_image.jpeg


Ta bort kröken.
1454958997_image.jpeg


Ersätt den med ett något större rör, ca 15-17 mm invändigt och ca 50 mm långt. Svetsa ihop igen
1454959009_image.jpeg


Men! Ljudnivån kommer oavsett vad du gör för förändring att öka.
Sen kan man behöva putsa i spolportar med, och även se till så den är rätt justerad efteråt, den kommer att behöva mer bränsle.

Bilderna kom visst i fel ordning i förhållande till texten, men jag tror att det går att förstå ändå, får inte det rätt nu i mobilen. @totte, du kanske kan vända dom?

Avatar Fallback

Re: piffa till husqvarnan!

trader-traktorn  
#372005 Det ser spännande ut :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: piffa till husqvarnan!

johan eriksson  
#372013 Den dämparen sitter monterad på min 254, den går ganska skapligt tycker jag och några vänner som provat den med, kan tyvärr inte säga hur stor skillnad dämparen gjorde, fixade den när jag plockade ihop sågen, den levererades i en hink och en låda när jag köpte den.

Avatar Fallback

Re: piffa till husqvarnan!

Jocke91  
#372015 Sen så får man ju inte glömma att sågen blir att väga mindre utan allt det där skrotet som någon stoppat in i ljuddämparen bara för att jävlas. Måste ju bli mer ergonomiskt i längden.

Tror nog att Johan har lättat sin cylinder lite med så den sågen går rätt bra (sett video på det).
Tror inte jag vågar ta med min 154 och jämföra med nästa gång det ska sågas.

Användarvisningsbild

Re: piffa till husqvarnan!

johan eriksson  
#372063

:D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).