Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 353830 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

loppan  
#361474 En klassiker,tom kärra som backas och fullt styrutslag på draget.
De flesta småkärror är värdelösa i stabilitet innan man fått på 1000 kg
Jag lyckades t.o.m välta på gårdsplan en gång genom att backa upp på en vedkubbe på detta vis.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Robertberg  
#361483 Den välte lugnt och beskedligt iallafall! Tycker alltid det är lite lurigt att köra med tom vagn..

När jag lastade ris i höstas så håll jag på att välta vagnen två gånger i rad, bara lätt ris på vagnen samtidigt som jag lyfte kranen högt med fullt knippe ris i. Men då lyckades reptilhjärnan svänga över kranen bägge gånger så vagnen stod på alla hjul igen. 8)
Som vanligt var det ingen som varken såg eller filmade..

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#361537 Jo tom vagn är ju lite lurigt. Den gamla vagnen hade jag aldrig ens tänkt tanken att försöka köra som jag gjorde där. Men denna vagnen hade jag inte lärt känna vid det tillfället.

Nu över nyår är jag bortrest men far skickade ett mms med bilder på att även han kan. Vågar jag visa dem här... :???:
Vi får hoppas att han inte läser detta. :mrgreen: :mrgreen: ni får inte skvallra till honom att jag lägger upp bildena... :lol:

men han har sagt att han har kommit upp ur hålet med egen maskin. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#361538 Jag svarade honom att jag kunde skicka bilder på en alldeles utmärkt fotsteg byggt av ett bildäck. Men det har han inte komenterat. Jag föreslog som ni sa att bygga om fotsteget förra gången det tog i. Men icke...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#363360 Äntligen kom vi till att "bygga om" hydrauliken till snöbladet så vi kan köra med lastarventilen. bla var de flesta slangar på snöbladet förkorta att nå dit. Blev inte av att vi körde någon vända och provade hur det var, men några provlyft och sväng inne på logen lovar gott. Och det allra trevligaste var att vi fick ihop allt med material vi hade hemma, någon begagnad , läckande snabbkoppling kan behöva bytas mot ny och ev sätta snabbkoppling på fria returen-lopen som sitter fast idag..
1452102718_20160106_1026.jpg

1452102731_20160106_1027.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Robertberg  
#364405 Måste vara skönt att köra med lastarspaken! Har tänkt nångång att man skulle göra likadant med vår bogserade slåtterkross, då får vi både växling och manövrering av krossen i samma spak.. 8)

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364413

molnia skrev:Gott nytt år på er, exakt såhär gick det till i februari. Det går fort när det händer. :???:

[youtube-klipp]

[/youtube-klipp]

Jodå, så lätt händer det.
Det är inte så enkelt att förstå hur viktfördelningen är på en skogsvagn, det ändrar sig
extremt mkt beroende på lass och vinklar.
Möjligen hade det gått bättre om du nypt gripen om bakersta banken.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

550  
#364419 Tack för en fin instruktionsfilm i hur man välter molnia :wink: Brukar oftast klämma gripen framför sista banken, men då får man istället vara orolig för att köra på sten och stubbar istället :sad: Peppar, peppar så har man aldrig vält under körning. Var nära en gång dock när jag kom upp på en hög sten och drog vagnstyrningen åt fel håll i ren panik :lol: Men då var det lite lass på och med den gamla kärran som var stabilare.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#364584 jo ombygget av styrningen av bladet var riktigt bra, far har kört 3 ggr sedan dess och han är nöjd. :D
ytterligare utöver smidigheten så har vi nu även möjlighet att koppla på ett hydrauliskt bakblad samtidigt som frontbladet. Då Kung Bore come on! :YMBRINGITON: :YMBRINGITON:

jo jag är nu medveten om vad man skulle gjort för att den inte skulle vält, nu när jag mer vet vad den klarar och inte.
Gnisten83 har nämnt om ett sätt att klämma gripen ovanpå sista banken mellan stöttorna, det har jag kört med mycket sedan dess. slipper man riskera att stöta på sten under vagnen men mot gripen. vanligaste orsaken gripen placeras som i filmklippet är när man ska in på logen, och jag kom därifrån vid det tillfället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

loppan  
#364662 Valmets fotsteg ät inte för skogsbruk,så gjorde jag.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

550  
#364703
molnia skrev:jo ombygget av styrningen av bladet var riktigt bra, far har kört 3 ggr sedan dess och han är nöjd. :D
ytterligare utöver smidigheten så har vi nu även möjlighet att koppla på ett hydrauliskt bakblad samtidigt som frontbladet. Då Kung Bore come on! :YMBRINGITON: :YMBRINGITON:

jo jag är nu medveten om vad man skulle gjort för att den inte skulle vält, nu när jag mer vet vad den klarar och inte.
Gnisten83 har nämnt om ett sätt att klämma gripen ovanpå sista banken mellan stöttorna, det har jag kört med mycket sedan dess. slipper man riskera att stöta på sten under vagnen men mot gripen. vanligaste orsaken gripen placeras som i filmklippet är när man ska in på logen, och jag kom därifrån vid det tillfället.


Utmana inte Kung Bore, vi vill inte ha mer snö 😈 Sen finns det omvända problemet när man glömmer lägga ner kranen innan man gör in, känns ändå som tur när det bara är hängrännan som bucklas till...

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#372006
molnia skrev: Gnisten83 har nämnt om ett sätt att klämma gripen ovanpå sista banken mellan stöttorna, det har jag kört med mycket sedan dess. slipper man riskera att stöta på sten under vagnen men mot gripen. vanligaste orsaken gripen placeras som i filmklippet är när man ska in på logen, och jag kom därifrån vid det tillfället.

la in ett par bilder på hur jag numer ofta sätter gripen
länk--> molnia - Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Skogens manuella gallringar börjar ge resultat ute vid upplägget.
1454963941_20160208_1140l.jpg
1454963826_20160208_1142l.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#387054 Har länge tänkt göra ett enkelt insatsflak till mohedan för stenkörning. Ett insatsflak som lyfts dit och bort med kranen. På sistone har jag börjat tröttna på att gårdsplanen är för trång hemma hos far. Så idag tog jag tag i det,blev inte ett helt flak, utan lösa delar, då jag ville spara mig lite tid. När jag kom till gården hade även far lastat på 2 vedsäckar som skulle hem till min bror. lastade då på virket; 4 st 3"8 och en 2"10. Körde hem veden till honom.
1460492076_20160412_1396l.jpg


byggde där lite grovt ihop virket till vad ni ser på bilderna. baklämmen och sidorna hakade jag ur hälften hälften med motorsågen och så spetsade jag 3"8 och fick in dem 5 cm in i staketet framtill så de stående reglarna hålls uppresta både fram i staketet och av baklämmen.
1460492087_20160412_1399l.jpg
1460492099_20160412_1400l.jpg
1460492107_20160412_1401l.jpg

Hade kunnat lagt baklämmen längre bak, men ville få stöd av sista stöttorna så att allt inte drog sig bakåt.
Nära min brors hus sprängde de för vägbreddning för inte så länge sedan. Tog där med mig sten på vägen hem för att fylla ut gårdsplanen med. Upptäckte när jag kommit hem att sista stenen hamnade bakom baklämmen men den låg kvar turligt nog.
mellan traktorns bakdäck och vagnen så är marken lite brunare, där går berget upp i dagern. så marken kan inte utnyttjas till åker, helt självklart att vi ska fylla ut dit. Få gårdsplanen 5-6 meter längre kommer göra gott för att rymmas vedsäckar och annat.
1460492114_20160412_1402l.jpg

1460492127_20160412_1405l.jpg
Senast redigerad av molnia tor 01 sep 2016, 13:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387068 Precis så har jag också gjort när det skall köras annat än timmer på kärran i skogen. Har ännu inte tagit mig tiden att ordna riktigt tippflak.
Jag har iof. lagt reglar helt tätt ner till och fortsatt med reglar upp längs stöttorna. Fäst med klämmor runt stöttorna. Kört mycket sten, men också jord, sand och grus. Använder insats skopor för lastning och lossning även till mindre sten.
Är det stor sten använder jag enbart gripen.
gnisten83 har ett riktigt flak till sin kärra. Skall finnas bilder i någon tråd.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#387482 Jo hade gärna haft ett tätare och större flak men har använt några 2"på den förra vagnen och körde sten. Då gick någon sönder så jag tog de 3"reglar som fanns hemma. Det var bara 4st. Funderar på att skaffa 4-6st rörstumpar i samma dimention som stöttorna är i. Och ha dem i när man bara kör sten för att hålla flaket på plats med.. Far har kört lite ris nu också när detta "flak" låg på.
Men ett helt flak likt gnisten hade varit superbra.
vi har ju en tippvagn också men för stt lasta på stenen behöver jag kranen och då blir det enklare att lasta stenen på huggarvagnen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).