Skogsvagn (Huggarvagnar)

Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

16 inlägg 13805 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

BjörnS  
#371682 Hej!

Har någon provad att montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen?

Jag funderar på att köpa en stegmatare och det blir svart att montera ett ventilpaketet till i hytten.
Att bygga om till elstyrd är riktigt dyrt :shock:

När man vinschar fram är man ändå ute och då är det bara ett hinder att krypa in i hytten efter varje träd.

I Tyskland och Österrike finns det vagnar som styrs utifrån.


1454867937_image.jpg




   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

Vardon  
#371686 Jag har ventilpaketet på utsidan. Det är spring ut och in i traktorn men jag tycket ändå det är något som ska winschas, trasslar sig på lasset, ris med i högen etc. Kan vara jag som är kass med :)

Har dessutom ingen traktor med vändbar stol och det verkar jobbigt att stå skruvad på knä.

Dessutom är det lätt att koppla ifrån vagnen.

Jag funderar dock på att modifiera med ett hål i hytten och snöre till ventilspaken så man kan dra i den från utsidan (inte alls irriterande när man glömt det). Funderar även på elstyrning till stödbenen :)

Avatar Fallback

Re: Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371692 Finns det wire till att ha mellan paket och spakar i hytten ?

Användarvisningsbild

Re: Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

Vardon  
#371696 Nej jag som är otydlig...

Lägger i ett enkelverkade uttag med gummistropp innan jag kliver ut som kranen går ifrån. Sen när jag står utanför kommer jag på att jag glömt det och får klättra in. Så det är för att få ut hydrauliken till kranen som jag vill ha på snöre...

Avatar Fallback

Re: Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

Stensebygaard  
#371717 Jag har en Mowi 850 med ventilpaket och en liten platform monterat på en A-ram i 3-punkts-lift på traktoren. Enkelt og snabbt at montera vagn på traktor - tager typ 5 minutter. Lyfter upp A-ram ock står på platform mellan traktor ock vagn när jag skal spaka. Ger bra överblick åt alla hål. När jag jobbar i skogen med såg og winsch sänker jag A-ram+ventilpaket, ock spakar från marken. Jag spakar också från marken när jag brukar vagn+kran för att lyfta upp timmer på sågbanan. Ibland känns det lite jobbigt att springa in ock ut - om jag skulle skota mycket tänker jag att det skulle vara trevligare att spaka från insidan. För mitt ändamål är den nuvarande lösningen mycket väl - och var definitivt det billigaste .

Användarvisningsbild

Re: Sv: Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371734 Jag har oxå mina spakar på vagnen. En provisorisk lösning tänkte jag först men nu har jag tänkt om. Jag gjorde en vändbar stol men Holdern är ganska lätt att komma i o ur, bara benet som måste över växellådan o det går smidigare än jag räknat med. Så jag behåller nog spakarna därute. Smidigt när man ska vinscha oxå som sades tidigare. Sen är det ju alltid nåt som strular, nån kvarglömd kvist o så.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

BjörnS  
#371735 Kan ni tar en bild på det? Skulle vara intressant att se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

Gaffe  
#371747
ImageUploadedByskogsforum forum1454876056.868475.jpg


Så här sitter det på min, förvisso ett fjärrstyrt paket, men det går att köra direkt på ventilpaketet.
4 slangar att koppla till traktorn, 2 till vagnsstyrningen och 2 till ventilpaketet.
Det enda jag ser som nackdel att stå vid grinden (vilket jag inte behöver tackvare fjärrstyrningen) är säkerhetsaspekten. En jämndragning mot grinden som går fel och du har en massabit i huvudet.

Avatar Fallback

Re: Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

Stensebygaard  
#371749 Finns bild här Stensebygaard - Montering av ventilpaket på JD 6330

Användarvisningsbild

Re: Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

Vardon  
#371758 En rörbit som sitter fäst i tryckstångsfäste på kranen. Står på backen och kör då kommer jag ialla fall inte över grinden med huvudet. Vid avlastning brukar jag i början stå på draget och ena lyftarmen för att få bra sikt. Med den vagn och den traktor jag har så föredrar jag att aldrig lasta över grinden i skogen, de gånger jag gjort det brukar det ändå bara sluta med något strul.

Däremot har jag färdiga förlängingsstakar bara att dra upp vid större vägtransporter.

Men försikighet är bra, för ofarligt är det inte.

1454877101_12622149_1151079624910114_7249396967469324875_o.jpg

Användarvisningsbild

Re: Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371770
Vardon skrev:Men försikighet är bra, för ofarligt är det inte.

1454877101_12622149_1151079624910114_7249396967469324875_o.jpg


Det känns lite sådär med att ha virket dinglande så nära näsan. :???:

Användarvisningsbild

Re: Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

Vardon  
#371790 Det är väl nackdelen. även en anledning att jag inte drar in över grinden utan jag lyfter hellre lite en gång till.

Nu underlättare det med halvtippig vagn och klen traktor, det blir inte så många samtidiga rörelser..

Användarvisningsbild

Re: Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

BjörnS  
#371805
Vedmaskin skrev:Det känns lite sådär med att ha virket dinglande så nära näsan. :???:


Jag tror att man oftast känna sig allt för säker i hytten. Föra året gungade en stock nästan emot hytten. Fick en rejäl schock... Glasrutan hade någ inte heller stoppat stocken :sad: .

I nuläget har jag ventilpaketet monterad i trepunktslyften.
Det tar 10min att koppla på vagnen. Och jag behöver inte lyfta någonting.

1454885128_image.jpeg
1454885140_image.jpeg
1454885148_image.jpeg
1454885158_image.jpeg


Men om jag får tag på en begagnad stegmatare tror jag att det är fördelaktig att kunna styra allt utifrån.
Det bästa skulle kanske vara att köpa elstyrda ventiler till kran och stegmatare. Med radiostyrning kan man styra in och utifrån med säkert avstånd. Men det kostar lika mycket som hela vagnen...

Jag tror jag montera paketet provisorisk med en träregel och prova hur det går. Slangarna är kanske för lång för att montera det direkt vid kranpelaren. Jag vill helst står på draget då behöver jag inte går rund vagnen och risken att man får en stock emot sig blir något mindre.

Om jag bara samla in virke är det ju inget problem att montera paketet i hytten igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371829 Skall man ha ståplattform på vagnen skall man göra en väldigt kritsk riskanalys av möjliga konsekvenser av vad som händer om vagnen stjälper eller om en slang till stickan går av och den - med stock - kommer pendlades i perfekt ansiksthöjd.... Huga!
Det går att minimera riskerna men tänk efter först för detta är ett bra exempel på när man kanske inte ens får chansen att tänka efteråt över huvudtaget.

MVH
Morgan, K.T.S Maskiner

Användarvisningsbild

Re: Montera ventilpaketet direkt på Skogsvagnen

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371831 Jag står bakom kranpelaren. Man känner väldigt väl hur vagnen rör sig i benet om man har underbenet lite an mot dragstången. Jag upplever att jag hinner förhindra en vältning betydligt tidigare än om jag suttit i hytten.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).