Traktorn i skogen

Vinscha långt?

81 inlägg 38170 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Hema  
#371588 Mangan, har du funderat på att bygga om din vinschstyrning till trådlös? Tror jag har sett något inlägg i en tråd att någon bl.a. Använde en torkarmotor. Det skulle ju förenkla vinschningen markant. Har något svagt minne att ev. Wiemer kanske hade någon lösning.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

Göt  
#371594 Utan att investera i en massa grejor mer än 50 m extra wire. Vilket jag tror är mangans tanke. Så förenklar det att vinscha helstam med toppändan mot traktorn, kvista men lämna en grov kvist kvar i toppen så linan inte glider av .

Man kommer en trädlängd närmare och det stuttar inte så mycket, att vara med, med en styrspak kan också vara bra så man kommer fram.

Håll koll på linan, går den av så gör det ont
Senast redigerad av Göt sön 07 feb 2016, 13:49, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Hema  
#371596
Göt skrev:Utan att investera i en massa grejor mer än 50 m extra wire. Vilket jag tror är mangans tanke. Så förenklar det att vinscha helstam med toppändan mot traktorn, kvista men lämna en grov kvist kvar i toppen så linan inte glider av .

Ja då minskar ju risken för "markplöjning" markant.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371602
nattuggla86 skrev:Har inget att tillföra i själva sakfrågan ...


Nej, det är ju det vanliga.

Och säger de flesta att man bör undvika det, att det är bättre att vara två, tipsar om andra sätt osv tycker jag gott att man får ta det.


"De flesta" har inte prövat. De som har prövat, verkar inte se några stora problem. Vad drar du för slutsats av det?

En tråd där man kan utbyta erfarenheter av vinschar långt, är det så hemskt svårt att hålla sig till ämnet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371605 Smurf, nackdelen är att man får koppla om. Tror jag skulle kunna få på 70-80 m på trumman.

Med vinschpulka är det inga problem med 50m i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371606 Mangan. De (få) gånger wiren på kran inte räcker och man inte kan komma närmare har jag använt en separat wire-längd och kopplat på. Får då ta omtag, men det är ju inget egentligt problem. Ställer traktorn så att jag drar rakt bakåt. Då skall det mycket till för att dra ikull traktorn.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

tallen100  
#371608 Finns det inga vinschkörkort som det är lag på? Vinschning kan vara lika farlig som motorsågskörning så många skulle nog behöva lära sej ett och annat :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

ÅsaNisse  
#371629 Mitt problem när det gäller vinschning är att kunna dra vajern tillräckligt rakt. Det är alltid någon stam som får ett jack när man börjar dra. Detta är då med 30m på trumman och borde bli ändå svårare ju längre det är. Brytblock är ju en lösning.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vinscha långt?

Mowi850  
#371633 Jag tror att har du redan 50 m på trumman och ska vincha 100m så kanske det är ide och ha extra vire och då dra i omgångar och då kanske det skulle fungera med ett block länst ut som man fäster en bit upp i ett träd så risken för att det ska fastna i backen minskar.

Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

Göt  
#371634 försökte att lägga till av min erfarenhet .... inte vet jag vart ditt problem är

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371645 Tack, Ferguson. Är det stock ni vinschar då? Kör ni en och en, eller tar ni flera på en gång.

Tror jag har 6mm vajer på min kran. Det räcker gott för min del. Lättare att få ut också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371646
pla1 skrev:Mangan. De (få) gånger wiren på kran inte räcker och man inte kan komma närmare har jag använt en separat wire-längd och kopplat på. Får då ta omtag, men det är ju inget egentligt problem.


Nej, det går ju förstås. Men om man vinschar ett knippe gallringsvirke (som jag främst tänkt mig), får man se till så att det hamnar på ett underlag så det går att snara om igen. Är lite rädd att det inbjuder till strul. Alternativt har man en kort snara som sitter på knippet, och så kopplar man om den.

Har du använt vanlig vajer eller nylon för förlängning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371669 Vanlig Wire. Kör med snarkätting så det är bara att koppla om. Men det blir ju några steg fram och tillbaka med wiren....[emoji3]

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

nattuggla86  
#371684 Du frågar om det är rimligt att vinscha 100 meter, några svarar med vilka svårigheter dom ser. Måste man ha provat 100 meter vinsch för att få uttala sig? Fattar inte vad poängen är med att hugga på allt folk svarar. Skit samma, inte meningen att kapa tråden. Hoppas du får svar på frågan.

Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

Vardon  
#371685 Hur ofta kommer du winscha så långt? Jag hade valt att ha wirelängd för det jag brukar winscha, vilket för min del är 0,3 m - 30 m. Främst för att wiren ska sättas i rullning när den ska ut och förr eller senare brukar det trassla sig.

Sen brukar problemen vara att hitta en rak väg utan hinder. Min grundregel brukar vara att måste jag fundera om det går så kommer det inte att gå :). Jag tycker om brytblock och hade nog satsat på att flera stycken med mig. Kanske även försökt sätta ett högre 20-30 m innan för att få lite lyft i knippet.

Annars så länge knippet rör sig så tror jag inte du välter någon traktor, det brukar väl bli när man kört fast.

Fjärrstyrning eller två personer hade jag definitivt föredragit. Även radiokommunikation så man snabbt kan kommunicera med varandra utan att behöva svara i telefonen.

Det låter hur som helst roligt - behöver du hjälp?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).