Skördare

Dieselförbrukning - slutavverkningsskördare [delad tråd]

36 inlägg 14043 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37099
Thunborg skrev:Det spelar ingen roll vad skördaren drar i timmen 8) . Det är per kubik som räknas i slutavverkning.


japp! det är det som är hela tanken med det hela , stora maskiner hög kapacitet , då måste man förbruka en del bränsle... det som genererar omsorg för miljön i verkligheten är ju att det finns en erfaren pilot som kan utnyttja maskinen , så inte alla dessa 30 litrar går till spillo :wink: .. för det skulle ju innebära en ren katastrof :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37113 Tror också att det finns en hel del pengar och miljö att spara där,både i att maskin är rätt inställt och alla tryck osv men också körstil kan spara en hel del utan att produktionen minskar.Tror nog att en ryckig körstil "ser"ut att gå snabbt men en lugn behärskad stil vinner :D

Avatar Fallback
zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37134 hoppar in på ett hörn utan att ha läst hela debatten.
kort tycker jag att en slutaverkare inte ska dra mer än 0,5 lit/fub i någorlunda normal skog med hyffsad medelstam. Sen om det innebär 15 eller 30 liter i timmen bestäms ju av hur mycket som produceras.
Som någon skrev innan så beror såkalrt väldigt på förarens körsätt, maskinens inställningar och kanske framförallt förarens planering! Varje rullad meter utan ett träd i aggregatet är en förlorad meter enligt mig.

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37139
zeaflower skrev:Varje rullad meter utan ett träd i aggregatet är en förlorad meter enligt mig.

Provat å grota i nerförsbacke nån gång? kan nog åka en bit för att slippa det va?eller sav i motvind 8)

Avatar Fallback
zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37142
Simba skrev:Mjaa,våran 1470 eco3 har snittat 12liter/h första 2000h,vi är helnöjda :D


den siffran tycker jag låter HELT otrolig! Vad ger det för snitt l/fub?? typ 0,25 l /fub?
Visst är dom gröna kända för att gå snålt men 12 l /h låter ganska fantastiskt.

Avatar Fallback
zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37143
ume skrev:
zeaflower skrev:Varje rullad meter utan ett träd i aggregatet är en förlorad meter enligt mig.

Provat å grota i nerförsbacke nån gång? kan nog åka en bit för att slippa det va?eller sav i motvind 8)


Givetvis är det alltid många saker som spelar in.men det handlar ju fortfarande om att planera så du kanske kan averka med sidvind åt båda hållen... om förutsätningarna tillåter det. Det är ju precis samma sak som när hela bestånd lutar åt ett håll nu efter alla stormar som varit.
Vissa som kör skördare kör u runt som tokar fram och tillbaka över hyggerna utan anledning enligt mig.

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37146 undrar om det finns ecodriving utbildningar för skogen liknande det som finns till lastbilar och "gulasidan". Vore nog intressant men svårt när förutsättningarna är så varierande..

Avatar Fallback
zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37147
ume skrev:undrar om det finns ecodriving utbildningar för skogen liknande det som finns till lastbilar och "gulasidan". Vore nog intressant men svårt när förutsättningarna är så varierande..


japp det finns. undrar om det inte ligger nån film på skogsforsk hemsida där dom visar hur det går till och vilket resultat det ger. Jag kommer faktiskt ihåg en sak dom tog upp det var att man skulle inte öppna sista gripen innan förflytting utan vänta tills det var dags att lasta nästa grip. Man fick heller inte köra kran och maskin samtidigt. Resultatet visade dock på snabbare körning med mindre bränsleåtgång.

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37150 Jo har sett det jag oxå finns på skogforsks hemsida.
Jag menade dock till skördare..

Avatar Fallback
zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37152
ume skrev:Jo har sett det jag oxå finns på skogforsks hemsida.
Jag menade dock till skördare..


jaha, de kunde jag ju nästan räknat ut :roll:

vet inget om skördare, däremot konsulter som lär ut gallrning och sånt håller ju även på lite med eco-driving stuket tror jag....

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37160
zeaflower skrev:
Simba skrev:Mjaa,våran 1470 eco3 har snittat 12liter/h första 2000h,vi är helnöjda :D


den siffran tycker jag låter HELT otrolig! Vad ger det för snitt l/fub?? typ 0,25 l /fub?
Visst är dom gröna kända för att gå snålt men 12 l /h låter ganska fantastiskt.


Det lät som en otrolig siffra! Riktigt bra om det är sant... Men hur kan ni skriva att dom gröna är kända för att gå snålt? Här i kring är då dom gröna kända för att ta mkt bränsle, kanske inte skördarna men dom nya skotarna med eco3. Alla som har dom är ju missnöjda över bränsleförbrukningen.

Vet ett lite kul test dom gjorde. Är ett gäng som har en ny 1410 som dom markberett med i sommar tidigare hade dom en timberjack 1410D som dom ansåg tog mindre bränsle och var starkareän den nya. Så dom ahr väl hållit på bråka om det där med JD. Sagt och gjort Jd kom med en timberjack 1410D med samma markberedningsutrustning, ställde alla tryck och inställningar lika och körde. Den nya tog 19,5 lit/tim och dne gamla 12,5 lit/tim, +att den gamla var uppe och vände i sluttningen när den nya hade kommit två tredjedelar upp. Dom sa att det var förarna det berode på och bytte maskin med samma resultat som följd!.
Så nog tar iaf nya skotarna mer, kanske inte skördarna.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37161
zeaflower skrev:
Simba skrev:Mjaa,våran 1470 eco3 har snittat 12liter/h första 2000h,vi är helnöjda :D


den siffran tycker jag låter HELT otrolig! Vad ger det för snitt l/fub?? typ 0,25 l /fub?
Visst är dom gröna kända för att gå snålt men 12 l /h låter ganska fantastiskt.


Det är han som går med 754-an

Redovisningen är via TMC-n men han är kollad ett flertal gånger med separata volymmätare när man tankar

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37163 Här märkt på våran att det inte skiljer så mkt. beroende på vad man kör för skog. Så tar du och räknar ut snittet på grov skog så blir det ju lägre än på vekt.
Mäter man typ som i fredags när ja hade kalaskörning och låg på runt 65 kubik/h och den drog 18,5 l/h får du ju väldigt lågt,mot om du kör typ 30 kubik/h på vek skog och den kan ligga på 17 liter. Blir det ju betydligt högre.

ume skrev:höde att jd 1470d drar runt 15l/h alltså runt 2 liter kubiken :lol:

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37164 Är det någon mer som kör 1470d som har mätt bränsleförbrukningen vid olika arbetsvarv.Själv kör jag på 1700vmin tycker det blir en jäkla skillnad att dra igenom virke då jämfört om man kör på tex 1600vmin,men maskin vill ju ha mer bränsle då också.Frågan är ju om man har igen den extra förbrukningen :?: Undrar vad som är optimalt :?: :roll:

Avatar Fallback
zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37172 intressant att se 1470 i gallring, inte varje dag=) föraren körde mjuk i fint iofs men 12 l/h är för mg helt obegriplit. som engstrand skrev så låg han runt 17-18 och han kör 1470 eller?

valmet 890: vad jag har hört så är jd snåla (skördare alltså), men samtidigt säger vissa att valmet ska vara snåla också och jag kör en 911.3 nu och vet inte riktigt om jag kan hålla med om det. Dock VET jag att gremo-skördarna är törstiga små rackare av egen erfarenhet :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).