Skogsvagn (Huggarvagnar)

Alternativa användningsområden för huggarvagnar

37 inlägg 14929 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

ananders  
#371195 Använder den som upläggningsbord till vedmaskinen och arbetsbord.

FTG
Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

bjed0001  
#371267 Sett en bild på en huggarvagn med underbett, såg ut att vara smidigt för att sladda vägar med. Kan det ha varit här på forumet?

Själv har jag skopinsats till gripen, går att resa diken och flytta lösmaterial med.

Användarvisningsbild

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

Tjita1  
#371270
bjed0001 skrev:Själv har jag skopinsats till gripen, går att resa diken och flytta lösmaterial med.
Då skulle det ju egentligen varit ganska vettigt med ett flak till vagnen, eller hur? Har sett det på vagnarna till fyrhjulingar, men å andra sidan kan jag inte säga att jag efterforskat stora timmervagnar speciellt mycket, eftersom inte ens mina mest fantasifulla företagsbudgetar ger utrymme för dylika investeringar (och inte heller tomten skrotet ska parkeras på, för den delen).

Användarvisningsbild

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

stegmaster  
#371353
bjed0001 skrev:Sett en bild på en huggarvagn med underbett, såg ut att vara smidigt för att sladda vägar med. Kan det ha varit här på forumet?


Kan ha varit här med, men er rett säker på att det var på maskinisten.net.

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371358 Räknas detta? :)

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

tallen100  
#371360 Nej tyvärr :ugeek:
Dom åker ju bara på ett vedlass, dessutom har du fuskat med kvistningen på björkarna [-X :) :D

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371365
gnisten83 skrev:En tippflakkassett gör att jag har en hyfsad tippvagn med drift och vagnsstyrning
Användbar till de mesta


@gnisten83, jag har kanske frågat innan om bild på det flaket med tipp, men om du har möjlighet att visa med bild hur du monterat tippkolven?
Kör själv också med "löst" flak men inte fått monterat tippkolv på flaket.
Hur praktiskt som helst med vagn och kran.
Har lastbilsbakände med kran också men skogskärran med drift och vagnstyrning är betydligt bättre när det är kuperat och trångt.
Har använt kärran som många andra till dikesrensning med insatsskopor, lyft i och ur båtar, bryggor i sjön, kört sten, grus, makadam, älg, små uthus mm.
Det mest udda var en gammal husvagn som skulle "skrotas".
Tryckte ner ena delen av gripen i takluckan och tog tag, lyfte lite, sågade längs golvet runt om så chassit släppte från karossen, lyfte över karossen till påskbrasan :grin:

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

Bengt.Svensson  
#371370 Förutom stock, massaved och ved så kör jag bort en del sten från åkrarna, rensar vid vägtrummor (när man ändå kör förbi) och flyttar runt min gamla 3-delade ringvält som varken har gummihjul eller hydraulisk uppfällning. Förut körde jag dessutom hem rundbalar med den som jag lastade av och på med gripen och låste fast med armen.

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371391 Underbett var det här:
Huggarvagn med underbett

Användarvisningsbild

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

Rasken  
#371396 Får väl bidra med en bild när jag flyttar bort dass....

Jag har väl en lite mindre vagn o traktor. Kanske inte klassar sig här!

Rasken

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

Hema  
#371407 Härlig traktor!

Såg i senaste nr av Skogen en som satt en processor på vagnen.

Jag har en framtidsplan att sätta en lunningsgrip, för utforsling av sly från ängskanter exempelvis.

Användarvisningsbild

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

Rasken  
#371427 En Lunningsgrip låter inte dumt @Hema.

Att man inte har tänkt på detta, jag kör mycket ris från Naturreservat och beten. Det är ju alltid risigt och spretar åt alla håll. Men då skall det ju vara en modell större!!!

Attans, nu fick jag fler projekt :-BD

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

martiniholma  
#371534 Vilken trevlig tråd! Jag använder min till ungefär samma som tidigare nämnts, + att flytta på felparkerade bilar (en stropp om dragkroken ;)), och lasta ensilageplast när det är dags för plastinsamling. Har även en gripskopa som är bra till mycket, som att måga runt foderhäcken hos ute-djuren, rensa lite diken och gräva grus på andra sidan av tex ett stängsel. Kommer nog nångång framöver att också skaffa ett klipp aggr.

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371599 Ska se om jag ta ett par bilder på flaket avställt, finns några bilder i datorn med tror kanske även upptippat.
Flaket är Mohedas tillverkning, de är samma som Utnäs gjorde sen i en utvecklad modell

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

Amatörhuggare 62  
#371614
1454848259_m_maskinhall_014.jpg
1454848247_m_maskinhall_002.jpg
1454848234_m_maskinhall_008.jpg
Köra takstolar och gavlar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).