Sågtimmer

Märker ni mycket skador efter stormarna på virket??

7 inlägg 5567 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Märker ni mycket skador efter stormarna på virket??

RMskog  
#37087 Märker ni mycket skador efter stormarna på virket?? där jag är o hugger nu tycker jag att jag märker av mycket sprickor i timmret (inte kapsprickor) skogrn har stått utsatt vid stormarna o det är delvis sönderblåst!

tänkte bara höra om det är fler som tycker att ni märker av det?!



   TS
Användarvisningsbild
halvproffs  
#37112 Har formsatt mycket på Sandvik för en 220m lång utbyggnad nu i år. Verkan fick tag på ett större parti 45*95 reglar (billigt) som det var mycket sprickor i. En del var så långa att man kunde bryta itu reglarna ganska enkelt. Det blev mycket spill efter bortkapning av defekterna, som naturligtvis kostar tid och pengar så i slutändan blev det nog inget billigt. Värmeverket blev nog glada.

Avatar Fallback
zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37144 Man märker ju ibland när 40 cm+ granar som landar mjuk trots det bara ryker av på mitten, att nånting är fel.
Ser även begynnande röta i sprickor mitt i timret ibland...

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37173 kolla denna länk Stormskador

Avatar Fallback

Re: Märker ni mycket skador efter stormarna på virket??

JD 810  
#48946 Vi har märkt det på sågen jag jobbar på att det är mycket virke som går av några meter i på stocken det syns inte från ytan eller ändytan inte ens virkesmätningen ser det, mycket dålig kvalitet samt massa spill.

Avatar Fallback

Re: Märker ni mycket skador efter stormarna på virket??

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48960 Gudrun har vi nytta av i 100år till 😡

Användarvisningsbild

Re: Märker ni mycket skador efter stormarna på virket??

Pidden  
#60980 Har märkt på vissa ställen att granar som landar mjukt brister en eller ett par gånger, Skulle tro att det e gamla stormskador. Atingen påfällning eller vindfällor som slagit emot. Ser även i rotskär att det finns begynnande rötfläckar.


Men sen har jag också kört områden där man ser klara och tyfliga skador från påfällningar men virket är det inget fel på så det är lite hugget som stucket ibland! =/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).