Massaved

Leveranser av tidningspapper från industrin sjunker

10 inlägg 20133 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Leveranser av tidningspapper från industrin sjunker

Fredrik Reuter  
#340195 Idag kom ny statistik om leveranser av papper från Europeiska leverantörer (massabruk).
Efterfrågan på tidningspapper inom EU har hittills i år sjunkit med 6,5 %.

Annars så roade jag mig med att ta statistiken och göra ett diagram i Google Docs, du kan se det nedan. Det är ett så kallat interaktivt diagram så du kan föra pekaren över för att få mer information.



Trenden är sjunkande rakt över för de olika typerna av papper.
De största leverantörerna inom EU är Stora Enso, UPM Kymmene och Holmen.

Men när man ser diagrammet så tycker jag ändå inte att det sjunker som en sten.

Läser man sedan ingående i statistiken så finns det ljuspunkter.
Fritt tolkat:

Tidningspapper (Newsprint, NP) har en negativ trend. Det är dags- och kvällspress.
Superkalanderat (SC) papper är magasin, månadstidningar etc. Också dessa går ner.
Uncoated Mechanical (UM) stiger just nu. Det är bl a papper till böcker.
Graphic Woodfree som är kopieringspapper och liknande har också en positiv trend.

Vad tror du om utvecklingen?

http://www.euro-graph.org/FILE-105973



   TS
Avatar Fallback

Re: Leveranser av tidningspapper från industrin sjunker

Hema  
#340214 När datorerna eller datasystemen går ned, är det alltid tillbaka till penna och papper, så det kommer aldrig försvinna. :)

Avatar Fallback

Re: Leveranser av tidningspapper från industrin sjunker

TheJo  
#340223 "Reklaminvesteringarna i digitala medier lyfter kraftigt under årets andra kvartal och drar upp hela branschens reklamintäkter, visar statistik från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

Med lyftet på 0,8 procent jämfört med ett år tidigare summerar IRM det andra kvartalets reklaminvesteringar till 8,4 miljarder kronor.

"De digitala medierna tillförs 470 miljoner i det andra kvartalet, och den tillväxten kompenserar för det tapp som noteras på många traditionella medier", skriver IRM i ett pressmeddelande.

Draghjälp kommer även från investeringar i reklam utomhus, i butiker och på bio, medan det fortsätter att gå snabbt utför för tryckta medier.

Reklaminvesteringar i tryckta medier har under första halvåret fallit med 13,8 procent, enligt IRM.

/ TT" - http://www.gp.se/ekonomi/1.2812285-milj ... ala-medier

Och reklamen följer efter.

Användarvisningsbild

Re: Leveranser av tidningspapper från industrin sjunker

Fredrik Reuter  
#340228 Hej,
Ja, jag är med dig där Hema. Det var lite penna och papper som jag var ute efter eftersom kopieringspapper och liknande inte verkar vika ganska mycket.

Intressant ang reklamen TheJo, tack för detta! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Leveranser av tidningspapper från industrin sjunker

jannee  
#340238 Hylte har lagt ned en tidningspappermaskin - vanliga tidningar är mer eller mindre på utdöende, trots gratistidningar.
Holmens i Norrköping tillverkar också betydligt mindre med tidningspapper.

Avatar Fallback

Re: Leveranser av tidningspapper från industrin sjunker

Bengt.Svensson  
#340242 Vad jag hört från Södra så minskar tidningspapper och magasinpapper medan mjukpapper (toapapper, etc.) och specialpapper (filter, mm) ökar. Behovet av pappersmassa verkar inte vara på nedåtgående.

Användarvisningsbild

Re: Leveranser av tidningspapper från industrin sjunker

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340245 Hur har priserna på papper förändrats under denna period?
Samt lönsamheten vore ju intressant...

Användarvisningsbild

Re: Leveranser av tidningspapper från industrin sjunker

Torbjörn Johnsen  
#370967 När man läser vad som skrivs om den cellulosabaserade skogsindustrins, d v s massa & pappersindustrins framtid, kan man få en något kluven bild. "Pappersförbrukningen i fritt fall". "Pappersmaskinerna stängs". "Bruket måste läggas ner"

Så här lät det t ex i Svenska Dagbladet i mitten av 2013:
http://www.svd.se/skogsindustrins-stora-utmaning

Under fjolåret började rubriker som "Skogsindustrin rekordinvesterar" dyka upp. Vad ska man tro egentligen?

Jag tänkte försöka väcka lite liv i den här tråden där Fredrik en gång började med att visa marknadsstatistik över hur leveranserna av olika papperskvalitéer sjunker. Med hjälp av några länkar tänkte jag illustrera en ändå ganska positiv bild över svensk skogsindustris framtid.

Det är ingen tvekan om att det är en snabbt krympande marknad för tidningspapper och annat grafiskt tryckpapper. Efterfrågan för "vanligt tidningspapper", eller Newsprint som det heter på världsmarknadsspråk, sjunker snabbt i västvärlden. Flera tidningspappersmaskiner har stängts av i Sverige och Finland och ytterligare fler kommer säkert att bomma igen. Se bara informationen i den här artikeln i Dagens Media, pressens egen branschtidning:

http://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/orvesto-sydsvenskan-tappar-var-femte-lasare-6259531

Flera dagstidningar har tappat tvåsiffriga procenttal i räckvidd på ett år!

Här finns en sammanställning över de olika tidskrifternas räckvidd, de s k Orvestosiffrorna. Det är en mätning som mäter vilka tidningar som folk läser, inte vilka upplagor som tidningarna uppger:

http://www.dagensmedia.se/medier/tidskr ... de-6262809

Den här utvecklingen kan knappast förvåna skogsindustrin då den länge har förutspåtts i vår snabba utveckling som digitaliserade nyhetskonsumenter.

Samtidigt som det är kris för tidnings- & tryckpapper så verkar det som om marknaden för pappers- & kartongbaserade förpackningar växer. Världens befolknings relativa välståndsökning driver upp konsumtionen och därmed också behovet av bra förpackningar. Enligt branschskvallret så levereras alla iphone-telefoner i högkvalitativ kartong från Iggesund. Företag som tillverkar premiumprodukter vill att även förpackningen ska spegla kvalitén. Och då behövs det långa starka barrvedsfibrer som vi ju har gott om i det här landet. (Förhoppningsvis så görs även Samsunglådorna av svensk kartong måste jag väl inflika för balansens skull:-)


Idag pågår en snabb konvertering av nordiska pappersbruk från tidnings- & tryckpapper till kartong. SCa bygger kartongmaskin och Billerud Korsnäs planerar en kartonginvestering på Gruvöns bruk. Läget ser därmed klart ljusare ut än på länge. Läs gärna Johan Freijs (Danske Bank) krönika i ämnet:

http://www.danskebank.se/sv-se/Om-banken/Press/Pressmeddelanden/2015/Pages/Ny-investeringsvag-i-skogsindustrin.aspx

Södra bygger ut massakapaciteten i Värö och i Finland bygger Metsä Group en helt ny "biomaterialfabrik" baserad på cellulosafiber. Från ett läge för bara några år sedan då de globala investeringarna i cellulosaindustrin nästan uteslutande hamnade i Sydamerika eller Asien hamnar nu mer än hälften i Sverige och Finland. Så det ser ju inte helt nattsvart ut för svenskt skogsbruk på lite sikt även om det kan vara svårt för vissa bruk att konvertera till den "Nya läran", d v s förpackningar och nya material. Ett närliggande sådant exempel är Hylte som redan stängt ner pappersmaskiner.

Avatar Fallback

Re: Leveranser av tidningspapper från industrin sjunker

Hema  
#370982 Det borde upprätthålla prisbilden på massa, men hoppas på något glädjeskutt med tresiffrigt lär väl isf krossas av import ifrån öster?

Användarvisningsbild

Re: Leveranser av tidningspapper från industrin sjunker

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371013 De Norrlänska massaindustrierna som levererar kartongmassa och hygienprodukter går bra kartonger till och med ökar därför investeras i norr för omläggning och ökad produktion på framförallt kartongmassa som passar den Norrlänska skogsråvaran allra bäst med sin korta fiber (om jag inte mins fel)....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).