Motorsåg och handhållet

Lätt såg

16 inlägg 5911 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lätt såg

MagnusA  
#370983 Har lite funderingar på att skaffa en såg till sambon som hon kan ha när hon hjälper till i skogen. Det absolut viktigaste e att den e lätt. Har någon något tips?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lätt såg

totte  
#370993 Det är väl de små Stihl som ligger närmast till. Om hon skall köra mycket så är väl 201:an ett bra val. Annar så finns det en hel serie med lätta konsumentsågar där 193 nog är given om man är ute efter lättast möjliga såg som ändå klarar av lite. Modell 150 är ännu lättare men det är alltså en mycket klen liten såg.

Användarvisningsbild

Re: Lätt såg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370998 Finns ju annars Husqvarnas utsökta batterisåg 536 LiXP, som är superlätt, tyst och har dessutom äkta kärringstart! ;-)
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 05 feb 2016, 09:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lätt såg

rikard_e  
#371007
1454636449_handsaw.jpg


:grin:


Nädå, stihl har ett rätt fint såg som heter 201, något rappare än motsvarigheten vilket är husqvarnas 339.

Är dock riktigt nöjd med min 339:a, det är ett såg jag verkligen kan rekomendera.

Användarvisningsbild

Re: Lätt såg

JensSkoog  
#371011 Har haft med några såglärlingsfruntimmer i skogen, och dom har alla gillat MS192. Den är lätt och lättkörd. Har ochså en MS200, men dom tar heller 192:an :wink:

Avatar Fallback

Re: Lätt såg

Kroken3  
#371014 Som kvinnlig expert då, :wink: , så rekommendrar jag Stihl 193 eller 201an. Jag har själv en 192 och 193a som komplement till Stihl 261 och 660. Skönt med en lätt såg med kort svärd när man bara ska kvista eller röja sly.
/Christina

Användarvisningsbild

Re: Lätt såg

traktorz  
#371015 Hellre en MS193 med käringstart, ty den höga kompen i MS201 utan käringstart, gör den sistnämnda tungstartad.

Dessutom, motorsågskurs först!

Avatar Fallback

Re: Lätt såg

jannee  
#371036 MS 201 = hög kvalitet men inte minst ordentligt rapp. Tror inte att din sambo någonsin kommer att köra slut på den = en engångsinvestering - om hon får ha den ifred för dig :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lätt såg

Ferguson system  
#371039 Husqvarna 435/440, Jonsered 2240 og Dolmar ps 35 er modeller som er ganske lette, men med mer drag i enn stihl 191/2/3 og 170/1.

Användarvisningsbild

Re: Lätt såg

MagnusA  
#371047 Tack för alla tips. Får bli en tur och klämma lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt såg

gamla drängen1964  
#371202 Jonsered 2240 är en lätt o behändig såg ,till ett rimligt pris.

Avatar Fallback

Re: Sv: Lätt såg

Blivande snickare  
#372178
traktorz skrev:Hellre en MS193 med käringstart, ty den höga kompen i MS201 utan käringstart, gör den sistnämnda tungstartad.

Dessutom, motorsågskurs först!

Tycker ni själva att 201 är tungstartad?

Jag tror att det överdrivs endel hur svaga kvinnor är.
Min syster (18 år, klen å inte på nåt vis "manlig") knyckte igång 340:in åt mig i somras när vi byggde vedlider som ingenting skulle ha hänt! :surp:

Stod där med munnen uppe som ett annat spån å hon bara flinade! :lol:

(Jo, kastskyddet var islaget för er som undrar ;) )

Avatar Fallback

Re: Sv: Lätt såg

mikael eriksson  
#372181
Kroken3 skrev:Som kvinnlig expert då, :wink: , så rekommendrar jag Stihl 193 eller 201an. Jag har själv en 192 och 193a som komplement till Stihl 261 och 660. Skönt med en lätt såg med kort svärd när man bara ska kvista eller röja sly.
/Christina
röjer du oxå

Avatar Fallback

Re: Sv: Lätt såg

röjar kalle  
#372184
Blivande snickare skrev:
traktorz skrev:Hellre en MS193 med käringstart, ty den höga kompen i MS201 utan käringstart, gör den sistnämnda tungstartad.

Dessutom, motorsågskurs först!

Tycker ni själva att 201 är tungstartad?

Jag tror att det överdrivs endel hur svaga kvinnor är.
Min syster (18 år, klen å inte på nåt vis "manlig") knyckte igång 340:in åt mig i somras när vi byggde vedlider som ingenting skulle ha hänt! :surp:

Stod där med munnen uppe som ett annat spån å hon bara flinade! :lol:

(Jo, kastskyddet var islaget för er som undrar ;) )
jomen hon är Finska lite annan kaliber på dom finns inte sådana i Sverige längre tyvär. :-BD

Avatar Fallback

Re: Sv: Lätt såg

Blivande snickare  
#372185
röjar kalle skrev:
Blivande snickare skrev:
traktorz skrev:Hellre en MS193 med käringstart, ty den höga kompen i MS201 utan käringstart, gör den sistnämnda tungstartad.

Dessutom, motorsågskurs först!

Tycker ni själva att 201 är tungstartad?

Jag tror att det överdrivs endel hur svaga kvinnor är.
Min syster (18 år, klen å inte på nåt vis "manlig") knyckte igång 340:in åt mig i somras när vi byggde vedlider som ingenting skulle ha hänt! :surp:

Stod där med munnen uppe som ett annat spån å hon bara flinade! :lol:

(Jo, kastskyddet var islaget för er som undrar ;) )
jomen hon är Finska lite annan kaliber på dom finns inte sådana i Sverige längre tyvär. :-BD

:lol: :lol: :lol: Ja kanske det! Sisu har hon iallafall! :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).