Skogsvagn (Huggarvagnar)

Alternativa användningsområden för huggarvagnar

37 inlägg 14935 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alternativa användningsområden för huggarvagnar

donky-kong  
#370754 Ja, förutom ved och virkestransporter, vad mer använder ni era huggarvagnar till?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

donky-kong  
#370755 Själva har vi byggt lite gärdesgårdar med kranen. Funkar helt okej kan tilläggas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

Seb macahan  
#370760 Nu har jag ingen bild men: Vi brukar använda den till o riva bort ytsvall på gamla lador.
Ska man lägga om taket på en lada rekommenderar jag att riva bort allt ner till takstolen (för att få det nya taket o sitta fast i stormar, samt att det är lättare o rikta). Ska man göra detta manuellt är det ett h.....vetes jobb med spån och ytsvall. Då brukar vi börja i nock och gå neråt. Tar man gripen om 3-5brädor och istället för o dra neråt så försöker man få gripen o "rulla" neråt, då bryts de bort. Mycket effektivt och alltid lika roligt o visa. Vi har svallat av ganska stora lador på mellan 3-4 timmar.

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

Stenmark  
#370762 Plocka bort buskar i trädgård som frugan ville ha bort B-)

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

donky-kong  
#370763 Ytsvall, är det brädorna under teglet?

I så fall har du en riktigt lång kran, eller låga lador ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

tallen100  
#370766
Seb macahan skrev:Nu har jag ingen bild men: Vi brukar använda den till o riva bort ytsvall på gamla lador.
Ska man lägga om taket på en lada rekommenderar jag att riva bort allt ner till takstolen (för att få det nya taket o sitta fast i stormar, samt att det är lättare o rikta)

Det lät smidigt, men har inte många gamla lador eternittak? I så fall blir det väl kostsamt om det ska plockas av och tas om hand, har sett att många lägger nya läkt och plåt direkt på plattorna. Men det klart stormar det så kanske det inte är det bästa alternativet...

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

donky-kong  
#370769 Så gör folk i trakten. Att bli av med eternit är dyrt

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

donky-kong  
#370829 Idag lyfte jag ett gammalt skåp på plats med kranen. Trångt mellan saxarna och gaveln var det, men det gick. Tänk den som ändå hade utskjut ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

Fredrik Reuter  
#370830 Vilken häftig tråd!

Vet inte om jag kan bidra med något konkret, skulle vara att jag tidigare brukade köra 1,5m3 vedsäckar och "sticka" in dem i garaget med utskjutet efter att jag greppat dem med gripen. Trodde inte det skulle funka, men det gjorde det.

Blev märken i grusgången dock av stödbenen, men det är sånt man får leva med!

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

alias  
#370832 Flyttat älgtorn, kört ut döda älgar, burit ut rundbalar till viltet, plockat sten på viltåkrar.

Säkert fler saker som jag inte kommer på just nu...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370833 En tippflakkassett gör att jag har en hyfsad tippvagn med drift och vagnsstyrning
Användbar till de mesta

Användarvisningsbild

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

svampbob  
#370834
gnisten83 skrev:En tippflakkassett gör att jag har en hyfsad tippvagn med drift och vagnsstyrning
Användbar till de mesta


Det blir nästan som att ha en egen A25

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

Sture Andersson  
#370837 Det är många som tycker att det är bättre att låta en skotare kör ut virket än köpa en huggarvagn.
Men då har den inte sett vad man kan ha en huggarvagn till ,det är nästan fantasin bara som stoppar
vad man kan ha den till .
Ex. på vad jag använder min till ,köra virke .ved ,använder den att dra fram virke med för att få upp den i kvisthöjd ,lyfta hela träd med för att få upp det från marken ,lyfta ner fastfälda träd med ,hålla fast rotvälter ,
Bygga väg med,har en balja som jag kör sten i för att bygga väg över mossar,köra ris ,riva mindre hus med
typ uthus,lyfta cemtrör ,vägtrummer,lyfta vedsäckar ,älgtorn ,hämta skjutna älgar ,lyfta allt tungt som kan komma åt för att spara ryggen,gräva diken ,köra ut skoper till grävmaskin när jag vill byta,bygga tillfälliga broar med av gammalt timmer,dra upp kor med som har fastnat i en kanal.
Nu tog fantasin slut men jag har säkert använt den till mer.

Avatar Fallback

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

550  
#370846 Blir mest virke, men någon sten flyttas väl på ibland. Brukar lägga i och ta upp båten med den också.

Användarvisningsbild

Re: Alternativa användningsområden för huggarvagnar

Vardon  
#370848 Senast använde jag winschen. Satte fast ett brytblock i en takstol och winscha upp stora stockar. Då kunde jag med omtag dra in dem nästan upp på ströläggningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).