Föryngring

Täck rot Tall några erfarenheter

30 inlägg 8953 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Täck rot Tall några erfarenheter

Seb macahan  
#370717 Hej.
Idag ringde Södra och berättade att nästan alla bar rot plantor jag beställt har fryst ihjäl. Man hade svårt o lova leverans till våren. I stället erbjuds jag bar rot. Jag ska markbereda själv med grävmaskin alternativt harva om grannens hygge harvas i tid. Avdelningen ska hägnas med vilthägn. Men har ni några erfarenheter? Något man bör tänka på med täck rot och tall?
Ev blir det stressigt o hinna med både bygga hägn, markbereda, ta hand om vindfällor och plantera innan våren är slut!! :???: Kanske ska gör en höstplantering i stället. Men oavsett så vill jag ha era erfarenheter.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

alias  
#370727
Seb macahan skrev:Hej.
Idag ringde Södra och berättade att nästan alla bar rot plantor jag beställt har fryst ihjäl. Man hade svårt o lova leverans till våren. I stället erbjuds jag bar rot. Jag ska markbereda själv med grävmaskin alternativt harva om grannens hygge harvas i tid. Avdelningen ska hägnas med vilthägn. Men har ni några erfarenheter? Något man bör tänka på med täck rot och tall?
Ev blir det stressigt o hinna med både bygga hägn, markbereda, ta hand om vindfällor och plantera innan våren är slut!! :???: Kanske ska gör en höstplantering i stället. Men oavsett så vill jag ha era erfarenheter.


Vad är det för typ av mark?

Rent generellt så tror jag att barrotstall är en parantes volymmässigt - tycker att all tall som jag har sett har varit täckrot, med undantag för ett hygge någonstans runt Elsebråne/Elsebrånemåla/Hönsamåla för en 7-8 år sedan.

Har man bördiga marker med mycket hyggesvegetation så blir ju helt klart markberedningens utförande desto viktigare.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

Chainsaw Charlie  
#370759 Se till att dom är väl snytbaggebehandlade. Klena tallplantor är mumma för baggen.

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370764 Markbered, täcktrot är att föredra lättare att få dom att stå rakt. Barrot är svårare att få växa rakt blir gärna en liten krok längst ned, och sen tätt blir en del svinn. Tall är ju rätt känslig för bete, om det är lite gräs eller ris i vägen blir dom krokiga. Jag blir kanske idiotförklarad men brukar ligga på över 3500 plantor per hektar när jag sätter tall och fått upp fina planteringar. Bor ungefär 5 mil väster om Kalmar.

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

jannee  
#370781 Täckrot tall är de MEST oömma plantor jag satt. Räcker nästan att bara släppa plantan på backen så tar den sig - bara det är markberett. Att det senare är mumma för älgen är en annan sak.
För övrigt vill jag gratta Stante till att inte ha så gott om älg. :mrgreen:
Har själv "provat" med tall, planterat, sprutat i flera omgångar men när sedan tallen blivit ett par meter hög har älgen trasat sönder beståndet totalt.
Senast redigerad av jannee tor 04 feb 2016, 11:31, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

uffejohan  
#370784 Jag har satt täckrot tall ett par år på de torrare partierna av hyggena, gran där det är lite fuktigare, gillar om det är lite blandat i skogen. Är trött på enformiga granplanteringar. Tror dessutom att jag slipper en del röta om jag undviker gran på de torra åsarna. Sprutar minst en gång varje år med Trico och faktiskt inte sett en enda betad planta. Räknar med att få hålla på med sprutningen flera år framåt men gör det hellre än att riskera det "jannee" skriver i förra inlägget. Plantorna var rangliga i början, fick faktiskt staga upp en del med pinnar för att de inte skulle krokna i gräset. Just nu är de fina och håller tummarna att jag ska få uppleva ett välslutet blandbestånd. Håller till 4 mil SO Jönköping.

Användarvisningsbild

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

Seb macahan  
#370789 Jo betestryck är en viktig aspekt det är nog lönlöst o sätta tall i Blekinge utan hägn i dagsläget i alla fall. Spruta upp till 3- 4m höjd blir nog lika dyrt och lika mycket jobb som o sätta hägnet. Vilken typ av markberedning föredras? Marken är väl bördig för tall egentligen men lite mer grus på höjder och i stenpartier.

   TS
Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

uffejohan  
#370790 Hos mig har vi kört med "tallriksharvning" så grunt som möjligt, egentligen bara skrapat av grässvålen. Gräver man för djupt blir det bara grus och sten att plantera i och det blir djupa diken för all framtid att gå o snubbla i. Jag var med hela tiden vid markberedningen och såg till att han inte körde djupare än nödvändigt. På en del ställen räckte det att vrida runt kolossen till maskin för att skapa plantmiljö. Banden på maskinen fungerade nästan som markberedare. Att variera trädslaget utifrån marken har visat sig fungera bra hitintills, på köpet får man variationsrika bestånd.

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

jannee  
#370801 Blanda gran och tall om marken är bördig, risken är stor att du annars får väldigt grova grenar på tallen, ingen kvistrensning alls att tala om.
Bara en hypotes från min sida, har INGET belägg för att det fungerar. :oops:

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

alias  
#370803
jannee skrev:Blanda gran och tall om marken är bördig, risken är stor att du annars får väldigt grova grenar på tallen, ingen kvistrensning alls att tala om.
Bara en hypotes från min sida, har INGET belägg för att det fungerar. :oops:


Det finns någon studie som talar för att du har rätt. Jag tror att man drog slutsatsen att en kombination av tidigare beskuggning av de lågt sittande tallgrenarna i kombination med en högre luftfuktighet bidrog till klenare kvist och tidigare kvistrensning på tallen (reservation för att mitt minne kan svika ibland).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

isteskog  
#370806 Du måste nog ha ett tätt förband om det ska bli kvistrensning, iaf upp till 4-5m höjd. :???:

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

alias  
#370808
isteskog skrev:Du måste nog ha ett tätt förband om det ska bli kvistrensning, iaf upp till 4-5m höjd. :???:


Sant, tror att man talar om kvadratförband ner mot 1,3-1,4 meter för att få effekt på kvistgrovleken på den unga plantans grenar, vilket skulle kräva 5000-6000 plantor/ha (kan det vara Ekö eller Agestam som skrivit något om detta?) - men även om du har tallplantor med lite grövre grenar så har jag för mig att grenarna dog av tidigare så övervallningen kom igång fortare med viss graninblandning i beståndet (har inte läst hela rapporten, men har ett synminne av att det var en artikel med resultaten i en skogstidning för några år sedan).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370811 Jag har funderat på när det är dags att kvistrensa de tjocka nästan marknära grenarna som man ofta får på tall. Mitt bestånd är 8-9 år och drygt 3m högt.

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

isteskog  
#370818 lfq, Varför tänker du kvistrensa såna tallar?
Det blir väl aldrig någon kvalitet ur såna tallar? :???:

Avatar Fallback

Re: Täck rot Tall några erfarenheter

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370819
Seb macahan skrev:....Spruta upp till 3- 4m höjd blir nog lika dyrt och lika mycket jobb som o sätta hägnet.


Det är jag tveksam till, Trico kostar ca 1000kr/ha och år, dessutom ska hägnet ner också. Har själv räknat med en hägnkostnad på 20-40 tusen/ha för de pengarna kan jag ta tjänstledigt för plantsprutning i många år. Man hinner åtminstone 3-4 ha/dag så det är ingen orimlig ansträngning att spruta föryngringarna på en normalfastighet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).