Traktorn i skogen

Zetor 6748

15 inlägg 15200 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Zetor 6748

tracktoralex  
#232942 Hej jag skulle åka och titta på en Zetor 6748 -76 med lastare. '

Är det något att ha som skogs och lanbrukstraktor???

Har Zetor 4718 och den är smidig i skogen men vill ha en lite större med lastare för under 80 tusen.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Zetor 6748

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233115 Vanliga fel? bromsar som tar ojämt/dåligt, enkelt att fixa men tar lite tid. 1 cylinder mer gör att den tar lite mer diesel men ingen som jag lider av. Har haft en 4718 före min 6718 och storleken på hytten är utmärkt. Man rymmer allt man behöver där och lite till. Vilken lastare sitter på den? Hur är hydraulikuttaget tagit ut till lastaren? Finns ett par olika sätt att göra det på. Dessa traktorer är väl ganska skottsäkra. Finns att köpa en högfödespump 30 liter tror jag att den gav mot 20 liter orginal från http://www.motocheck.fi

Billiga reservdelar. Finnas att köpa en rephandbok på ollsons i ellös. Tyvärr endast bara på engelska annars kanske man kan hitta något på nätet. Lite luddigt beskrivet hur man kollar och fyller olja i dieselpumpen men på maskinisten.se hittade jag lite bilder och beskrivning på hur man ska koll det.

Avatar Fallback

Re: Zetor 6748

tracktoralex  
#233145 Det är en nyrenoverad ålö lastare med nytt trimafäste.

Han sa att bromsarna gå mot sitt slut på den. Våran zetor 4818 har gått bar 900 timmar och vi är andra ägare på den.

Hydralen är kopplad där bak men vi kommer att sätta lastarens hydral under traktorn och vi kommer bygga om hydralen även uppe för vi behöver 4 utag till griplastavagnen :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6748

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233148 Finns det någon hasplåt till den? Nästan ett måste om man ska vara i skogen. Kolla även så att servostyrningen fungerar som den ska. Går bra att sitta på ena innerskärmen när man kör kranen. På min har vi gjort ett snabbfäste för ventilpaketet i luckan under rutan. Det går fort att lyfta bort den när man inte ska använda vagnen.

Avatar Fallback

Re: Zetor 6748

sveakatten  
#233293 T24X4 Har du bytt bromsar på din? Jag har en 6748 som bromsarna är dåliga på ,men har inte tordas på att byta än. Hur mycket behöver man ta bort för att komma åt backarna?

Avatar Fallback

Re: Zetor 6748

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233301 Jag har bytt bromsar både på min 4718 och 6718. Tillväga gångsättet är samma på båda. Man får börja med att riva ut stol och golv bak så man kommer är att ta bort bromsrören.
Öppna upp luckorna som sitter på var sin sida i hytten och lossa spänningen till handbromsen.

Lossa på hyttinfästningen bak 2 bultar. På 4718 är det lite mer plats så där behöver man inte hissa upp hytten där räckte det med att bryta lite med ett spett. På 6718 så använde jag en hi-lift http://www.jula.se/mekanisk-farmardomkraft-2-t-651203 för att hissa upp hytten lite. OBS! lossa behållaren för bromsolja och ev. ta bort tanklocket. När man hissar upp den bak så vill det vara nära mot en plåt som sitter på hytten. Och bromsoljebehållaren är bara i plast så det blir stor brytning mot den om den sitter kvar. Gammal plast är inte särskilt hållbar har jag fått för mig.

Demontera bakhjulet och bultarna som sitter närmast bakaxeln och dra ut paketet. En motorlyft/traktor kan vara en bra hjälp när man drar ut paketet. Det sitter en segersäkring som håller en tätning mot trumman som man lossar och sen kan man dra av trumman. Nu är backarna synliga. Fjädrarna brukar vara ganska klen så försök att byta ut dom samtidigt.

Tappen som håller backarna kan sitta fast ganska rejält. Jag tog en bult och en lång mutter som jag använde som press från baksidan samtidigt som jag värmde och knackade lite på huset. Det är oftast där som felet är, att det har kärvat ihop. Jag funderade på en lösning typ lagerbussning/tätning/nål lager för tappen men bäst skulle vara om det gick att bygga om till skivbroms.

Putsa bort all rost och smörj upp rejält vid montering. På min 4718 så fungerade bromsarna i ca 10 år innan det var dags igen. Nu var den bara en snöskottartraktor så den kanske stod för mycket. Sen är det bara att sätta ihop igen. Vid luftning av bromsar kan någon av dessa vara till stor hjälp.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... re-191531/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... en-191577/

Avatar Fallback

Re: Zetor 6748

sveakatten  
#233321 Tack för svaret, nu kanske man törs på detta . Jag har tittat på sprängskisserna och inte riktigt förstått hur man ska göra, men med din beskrivning borde det gå.
Tack

Avatar Fallback

Re: Zetor 6748

tracktoralex  
#233395 Nu har vi varit och kollat på den. Bromsarna tog inte ett skit, fast när man körde sakta och tog ena bromsen bara så låste sig hjulet. Brukar det vara så???

Det såg ut att det har kommit vatten i motorn eller iallafall i avgaskröken. Är det något som som är farligt eller så för motorn???

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6748

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233436 På min 4718 ville den gärna låsa ett hjul. Det andra hjulet var det nästan obefintlig bromsverkan på. Tror inte att det det är så allvarligt som det ser ut. Var det vatten i motorn eller bara i avgaskröken? På min 4718 var det början till ett jättelitet rosthål i kröken så det är normalt om det inte finns en avgasflärp på ljuddämparen. Kolla om det kommer ut vatten först när du tappar ut lite olja ut motorn då har den en vattenskada. Då måste den ha stått ett tag före man gör det. Ventilerna kan påverkas om det blir jättemycket i kröken så att det kan rinner till ventilerna. Då kan dom rosta och motorn blir inte tät vid ventilen med följd att det blir dålig komp i motorn.

Avatar Fallback

Re: Zetor 6748

hala  
#233448 Kolla om bromscylinder både slav och huvudcylindern fungerar, ett klassiskt problem på Zetor. Cylindrarna är av dålig kvalitet. Om Du måste köpa nya se till att få av märket Farokov som numera är Zetor standard. Min 4718 var sådan att den nöp på ena sidan men inget hände på den andra. Där var det inte cylindrarna utan packboxen på utgående axel från diffen som läckte och olja rann ner på bromstrumman. Jag kunde dock ana en viss om än väldigt liten bromsverkan som förbättrades något om jag körde 100 m med bromsen på.
Hazze

Avatar Fallback

Re: Zetor 6748

Skogsmästarn  
#370491
T24X4 skrev:Jag har bytt bromsar både på min 4718 och 6718. Tillväga gångsättet är samma på båda. Man får börja med att riva ut stol och golv bak så man kommer är att ta bort bromsrören.
Öppna upp luckorna som sitter på var sin sida i hytten och lossa spänningen til


Finns det något sätt att inspektera skicka på bromsbeläggen genom luckor i bakaxeln? eller innebär kontroll och byte av bromsar lika mycket demontering?

Avatar Fallback

Re: Zetor 6748

tracktoralex  
#370518 Du kan se skicket på handbroms bandet men inte på bromsklossarna

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6748

Skogsmästarn  
#370595
tracktoralex skrev:Du kan se skicket på handbroms bandet men inte på bromsklossarna


Ok, jag har inget tryck i höger bromspedel, går lätt som en cykelpump, ingen bromsverkan. Vänster funkar bra. Verkar försvinna bromsvästska i liten omfattning. Kan det vara luft i systemet eller var är det vanligt att det läcker vid huvudbromscyl eller slavcyl?
Försökte nyss komma åt luftningsnippeln på höger sida men hytten är ivägen, tips?

Avatar Fallback

Re: Zetor 6748

tracktoralex  
#370739 huvudbromscyl och slavcyl har bytt båda men på två olika traktorer. luftnippeln brukar rosta fast. Kan också vara så att de är beläggningen på bromsbackarna som lossnar så var de på en av våra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6748

jnsha  
#370745 För reparationer av Zetor kan jag varmt rekommendera följande länk, http://www.zetorworld.com
På forumet finns det mesta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).