Virkesmätning och Matrisfub

Varför har VMF Qbera olika instruktioner för olika köpare?

14 inlägg 6168 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varför har VMF Qbera olika instruktioner för olika köpare?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36991 VMFQbera har olika mätinstruktioner på olika industrier. Varför?

Kontrollerade av köparna?

Var är VMR?

VMR vakna.



   TS
Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#37020 Om jag inte är helt fel ute så är det VMF Qubera du syftar på. VMF står för Virkesmätningsföreningen.

VMF finns i olika tappningar i landet och har som syfte att vara en oberoende part mellan skogsägare och skogsindustrin. VMF har alltså till Uppgift att mäta in det till industrin leverade virket så att leverantören får en så korrekt betalning som möjligt.

VMFs mätare är utbildade inom en central organisation och alla ska bedömma lika, Det genomförs även kontrollmätningar där det kontrolleras att alla bedömer så lika som det går. VMFs organisation består av representanter både från leverantörsledet som industrin. Jag upplever iaf att VMF har ett bra syfte. Utan dem skulle skogsägarna säkerligen blivit helt överkörda a industrin och aldrig lyckas få det utfall man får.

Jag pluggar skogsindustriell ekonomi på Universitet och träffar med jämna mellarnrum representanter från olika delar inom skogsnäringen och just din fråga kom upp vid en gästföreläsning för någon vecka sedan. VMF själva hävdar att den skillnad som sker i inmätning beror enbart på skillnader i kvalitet samt prislistor mellan olika industrier. Sen menar man att många skogsbönder upplever sig orättvist behandlade när grannen, på ett bestånd som man upplever lika som sitt eget, får ett bättre utfall.

Hoppas jag gett ett nogrlunda svar på din fråga.

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37061 MEDLEMMAR
Vid utgången av 2007 hade VMF Qbera 188 medlemmar (190)
av vilka 141 (143) representerade köparintressen och 47 (47)
säljarintressen.
Under året har 2 nya medlemmar antagits på
köparsidan samtidigt som fyra medlemmar lämnat föreningen
till följd av nedläggning resp. uppköp.

En stilla undran..?Vem betalar VMF:s verksamhet..?
Mvh. Ulf

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37068
Ulf skrev:MEDLEMMAR
Vid utgången av 2007 hade VMF Qbera 188 medlemmar (190)
av vilka 141 (143) representerade köparintressen och 47 (47)
säljarintressen.
Under året har 2 nya medlemmar antagits på
köparsidan samtidigt som fyra medlemmar lämnat föreningen
till följd av nedläggning resp. uppköp.

En stilla undran..?Vem betalar VMF:s verksamhet..?
Mvh. Ulf


Säljarna betalar verksamheten men köparen kontrollerar verksamheten. Hur många av säljarna var icke SÄF?

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37069
E-J Eriksson skrev:Om jag inte är helt fel ute så är det VMF Qubera du syftar på. VMF står för Virkesmätningsföreningen.

VMF finns i olika tappningar i landet och har som syfte att vara en oberoende part mellan skogsägare och skogsindustrin. VMF har alltså till Uppgift att mäta in det till industrin leverade virket så att leverantören får en så korrekt betalning som möjligt.

VMFs mätare är utbildade inom en central organisation och alla ska bedömma lika, Det genomförs även kontrollmätningar där det kontrolleras att alla bedömer så lika som det går. VMFs organisation består av representanter både från leverantörsledet som industrin. Jag upplever iaf att VMF har ett bra syfte. Utan dem skulle skogsägarna säkerligen blivit helt överkörda a industrin och aldrig lyckas få det utfall man får.

Jag pluggar skogsindustriell ekonomi på Universitet och träffar med jämna mellarnrum representanter från olika delar inom skogsnäringen och just din fråga kom upp vid en gästföreläsning för någon vecka sedan. VMF själva hävdar att den skillnad som sker i inmätning beror enbart på skillnader i kvalitet samt prislistor mellan olika industrier. Sen menar man att många skogsbönder upplever sig orättvist behandlade när grannen, på ett bestånd som man upplever lika som sitt eget, får ett bättre utfall.

Hoppas jag gett ett nogrlunda svar på din fråga.


Det finns tre VMF i Sverige, de borde ha gemensamma instruktioner. Men VMF Qubera har ett antal olika instruktioner beroende på vilken som köper virket. Hur kan man mäta olika beroende på olika prislistor?

   TS
Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37072 Sorry, Jasi..Jag läste inte så långt i verksamhetsberättelsen, så jag vet inte hur många av säljarna som var icke SÄF:are..Men, med den balansen mellan köpare och säljare i en "ekonomisk intresseförening" så lutar det väl åt att det inte alltid går säljarna väg direkt.. 8)
Mvh. Ulf

Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#37073
Jasi skrev:
E-J Eriksson skrev:Om jag inte är helt fel ute så är det VMF Qubera du syftar på. VMF står för Virkesmätningsföreningen.

VMF finns i olika tappningar i landet och har som syfte att vara en oberoende part mellan skogsägare och skogsindustrin. VMF har alltså till Uppgift att mäta in det till industrin leverade virket så att leverantören får en så korrekt betalning som möjligt.

VMFs mätare är utbildade inom en central organisation och alla ska bedömma lika, Det genomförs även kontrollmätningar där det kontrolleras att alla bedömer så lika som det går. VMFs organisation består av representanter både från leverantörsledet som industrin. Jag upplever iaf att VMF har ett bra syfte. Utan dem skulle skogsägarna säkerligen blivit helt överkörda a industrin och aldrig lyckas få det utfall man får.

Jag pluggar skogsindustriell ekonomi på Universitet och träffar med jämna mellarnrum representanter från olika delar inom skogsnäringen och just din fråga kom upp vid en gästföreläsning för någon vecka sedan. VMF själva hävdar att den skillnad som sker i inmätning beror enbart på skillnader i kvalitet samt prislistor mellan olika industrier. Sen menar man att många skogsbönder upplever sig orättvist behandlade när grannen, på ett bestånd som man upplever lika som sitt eget, får ett bättre utfall.

Hoppas jag gett ett nogrlunda svar på din fråga.


Det finns tre VMF i Sverige, de borde ha gemensamma instruktioner. Men VMF Qubera har ett antal olika instruktioner beroende på vilken som köper virket. Hur kan man mäta olika beroende på olika prislistor?


Det som menades var att man i olika delar av landet bedömmer kvaiten på viket olika. Beroende på att det helt enkelt har olika växtförutsättningar.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37078
E-J Eriksson skrev:
Jasi skrev:
E-J Eriksson skrev:Om jag inte är helt fel ute så är det VMF Qubera du syftar på. VMF står för Virkesmätningsföreningen.

VMF finns i olika tappningar i landet och har som syfte att vara en oberoende part mellan skogsägare och skogsindustrin. VMF har alltså till Uppgift att mäta in det till industrin leverade virket så att leverantören får en så korrekt betalning som möjligt.

VMFs mätare är utbildade inom en central organisation och alla ska bedömma lika, Det genomförs även kontrollmätningar där det kontrolleras att alla bedömer så lika som det går. VMFs organisation består av representanter både från leverantörsledet som industrin. Jag upplever iaf att VMF har ett bra syfte. Utan dem skulle skogsägarna säkerligen blivit helt överkörda a industrin och aldrig lyckas få det utfall man får.

Jag pluggar skogsindustriell ekonomi på Universitet och träffar med jämna mellarnrum representanter från olika delar inom skogsnäringen och just din fråga kom upp vid en gästföreläsning för någon vecka sedan. VMF själva hävdar att den skillnad som sker i inmätning beror enbart på skillnader i kvalitet samt prislistor mellan olika industrier. Sen menar man att många skogsbönder upplever sig orättvist behandlade när grannen, på ett bestånd som man upplever lika som sitt eget, får ett bättre utfall.

Hoppas jag gett ett nogrlunda svar på din fråga.


Det finns tre VMF i Sverige, de borde ha gemensamma instruktioner. Men VMF Qubera har ett antal olika instruktioner beroende på vilken som köper virket. Hur kan man mäta olika beroende på olika prislistor?


Det som menades var att man i olika delar av landet bedömmer kvaiten på viket olika. Beroende på att det helt enkelt har olika växtförutsättningar.


Hur då? Hur och varför bedömmer man olika?

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37080
Ulf skrev:Sorry, Jasi..Jag läste inte så långt i verksamhetsberättelsen, så jag vet inte hur många av säljarna som var icke SÄF:are..Men, med den balansen mellan köpare och säljare i en "ekonomisk intresseförening" så lutar det väl åt att det inte alltid går säljarna väg direkt.. 8)
Mvh. Ulf


Tänkte att jag skulle få ett namn på en säljare som inte är SÄF. Jag har letat men hittar ingen. Kan det vara så att säljarna inte är representerade alls i VMF?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför har VMF Qbera olika instruktioner för olika köpare?

kubiken  
#70480 Ny kommentar på en gammal tråd men för att klargöra lite:
Alla köpande och säljande bolag som vill utnyttja virkesmätningsföreningarnas tjänster är medlemmar däri. Inte enskilda skogsägare alltså. Många bolag reresenterar både köpar och säljarsidan då de både har stora skogsinnehav och sågverk/massaindustrier medan ett mindre antal medlemmar enbart företräder säljarsidan som tex. allmänningar, besparingsskogar, Skogssällskapet etc. så det är väl inte så konstigt att det är fler köpande än säljande medlemmar i föreningarna.
I förenings respektive styrelse så är det dock noga sammanvägt 50/50 från köpar och säljarsidan och det är väl där makten och påverkansmöjligheterna finns.
Till frågan om olika mätbestämmelser i en förening - I grunden finns skogsstyrelsens tolkning av virkesmätningslagen och dess föreskrifter. Därefter kommer de riksgemensamma VMR instruktionerna som finns för massaved och timmer, VMR 1-06 och Vmr 1-07.
Sedan har de tre VMF arna sina egna generella bestämmelser som gäller i hela resp. förening om inget annat är avtalat. Dessa kan skilja sig åt beroende på förutsättningarna som finns i de olika delarna av landet tex. maxdiameter på en timmerstock etc.
Om så det finns en köpare som har egna krav på råvaran och denne kommer överens med säljaren att man kan uppfylla dessa krav så kan VMF hjälpa till att utfärda en avvikande mätbetsämmelse som kanske bara gäller ett sågverk och en säljare.
Det är inte VMF som dikterar mätbestämmelserna, de ska utföra det som intresenterna har kommit överens om.

Avatar Fallback

Re: Varför har VMF Qbera olika instruktioner för olika köpare?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70506 50/50,? Ok vilka representerar endast säljare i VMF?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför har VMF Qbera olika instruktioner för olika köpare?

kubiken  
#70618 Läs i respektive VMF´s årsredovisning, finns på hemsidorna. Där är alla medlemmar namngivna och styrelserepresentanterna är listade med företagstillhörighet, namn och bild.

För övrigt är det väl märkligt att en del skogsägare och maskinförare inte har koll på vilka krav köparen har på den råvaran som den aktuella affären gäller. Skogen är trots allt en råvara för vidareförädling och vem ska ställa krav på varan om inte köparen?
Kraven ska naturligtsvis vara rimliga och praktiskt tillämpbara men ofta så kan man höra, även i detta forum att det är köpande bolags eller virkesmätarens fel när man själv inte har lyckats leverera en råvara som svarar mot de krav som affären gäller. För det är väl inte så att man tillreder virke utan ha en avverkningsinstruktion/prislista att köra emot???

Avatar Fallback

Re: Varför har VMF Qbera olika instruktioner för olika köpare?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70620 Skulle vilja påstå att, trots att man tillreder virke fullgott gentemot avverkningsinstruktion/prislista, och levererar virke som svarar fullgott gentemot köpares krav inom uppgjord affär, så blir du nedslagen i skorna av virkesmätaren som sköter sitt jobb på basis av köpande bolags instruktioner..

"Det är inte VMF som dikterar mätbestämmelserna, de ska utföra det som intresenterna har kommit överens om."
Intresenterna..?
Det är inte säljarnas intressen som är rådande i alla fall..
Man biter inte den hand som föder en..
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Varför har VMF Qbera olika instruktioner för olika köpare?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70638 Inför skördarmätning NU! Så vi blir av med godtycklig vrakning/stölder av vår skog.
Massaveden kan snart vara historia, långa toppar och rötved i samma sortiment som
går direkt till värmeverket är framtiden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).