Uppvärmning

Besparing på ved ??

81 inlägg 32538 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

stektlök  
#370323 Jag tycker det är skönt att slippa fjärrvärmeräkningen som mina stadsvänner får varje månad. Eldar även på sommaren för varmvatten. Billiga boendekostnader gillar jag.
Dä ä inte di store inkomstera en blir riker på utan på di små utgiftera :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sv: Besparing på ved ??

Bengt.Svensson  
#370383
stektlök skrev:Eldar även på sommaren för varmvatten. Billiga boendekostnader gillar jag.
Dä ä inte di store inkomstera en blir riker på utan på di små utgiftera :mrgreen:


Samma här, det är skönt att slippa tänka på att det kostar en massa pengar när frun och barnen duschar med duschblandaren på max i en timme. Är det varmt i tankarna så är det varmt oavsett hur länge man duschar. Likaså kan man ha 24 grader inomhus utan att fundera mer på det.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#370390 Kollade upp skillnaden på Fröling S1 15 rep 20 kW. Det skiljde ca 10 kg på modellerna. Det är ytterligare ett rör till i 20kW och säkert lite styrning. Röret gör väl att pannan kan öka flåset och ändå ta hand om den ökade energimängden.

Jag är såååå sugen på en Fröling. Jag vill åt lambdasond och då är pannorna inte billiga längre. :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

dwurg  
#370399 Nä dom är ju inte billiga men underbara att elda i. Stoppa i veden tänd och stäng luckan. Klart.
otroligt lättända och inga spjäll och grejer att engagera sig i. Sen ska väl säkert Murphy vara med och peta i elen men så länge det funkar är det kanon. Det enda jag fått göra är att knacka ur lambdasonden då och då eftersom det blir sot i den. Men det kan ju vara förarfel också för jag är väl inte den ihärdigaste på att aska ur pannan.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#370571 Vilken Fröling har du?

   TS
Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Hanatorp  
#370574 Jag gör åt ungefär 18-22 m3 travad ved per år beroende på hur kall vintern blir. Eldar mest björk 80%, gran 15% och övrigt löv (ek) 5%. Huset ligger i södra Västergötland och är ett timrat hus från 1886 på 126 m2.

mvh :smile:

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

dwurg  
#370577 S4 turbo heter den

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#370583
Hanatorp skrev:Jag gör åt ungefär 18-22 m3 travad ved per år beroende på hur kall vintern blir. Eldar mest björk 80%, gran 15% och övrigt löv (ek) 5%. Huset ligger i södra Västergötland och är ett timrat hus från 1886 på 126 m2.

mvh :smile:


Det finns alldeles säkert en besparingspotential för vår del också.
Jag grunnar på om jag kan plocka in pannan från garaget till huset. Skall kolla med sotaren. Det skulle spara en del till.

S4'an, det är den som står där på listan. Jag gillar det där med Turbo. Låter snajsigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

Tjita1  
#370585 Klart Fröling och ETA är fina pannor, men kika gärna på CTC, Effecta och Baxi också, som har fina lambdastyrda pannor som inte kostar i närheten lika mycket som en Fröling.

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

dwurg  
#370591 Haha ja jag vet inte varför den heter turbo, om det är för utformningen på brännkammaren som gör att elden snor runt eller om det bara ska låta flashigt.
Det hade blivit ungefär samma peng för en baxi när jag köpte min, delvis så beror det på valutakurser och dessutom följde det med vissa saker på frölingen som jag hade blivit tvungen att köpa till på baxi, kommer tyvärr inte ihåg vad det var för något.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#370598
dwurg skrev:Haha ja jag vet inte varför den heter turbo, om det är för utformningen på brännkammaren som gör att elden snor runt eller om det bara ska låta flashigt.
Det hade blivit ungefär samma peng för en baxi när jag köpte min, delvis så beror det på valutakurser och dessutom följde det med vissa saker på frölingen som jag hade blivit tvungen att köpa till på baxi, kommer tyvärr inte ihåg vad det var för något.

Vad jag förstår så ingår de flesta pumpar och sensorer mm. Köper man in std-panna måste man ju ta höjd för laddomat, givare mm.

Jag skall försöka samla ihop alla lambda-pannor jag hittar. Det finns ju många från Tyskland och Österrike och gamla öststatare, ETA, HERZ mfl.

   TS
Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Skogstinsen  
#370733 Du har hargassner, också baxi har nu både 40 o 50 kw med lambda.
Jag själv har en baxi solo innova 50. Hade jag haft 80 tusen så hade ja köpt en österrikare istället.

Ja gör över med 25 m3 staplat till 110m2 hus+60m2 garage, har istappar på husetshängrännor 145mm takisolering och takhöjd upp i nock på övervåningen. Ska lägga på 195mm när vårsolen kommer.

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

Fredrik Reuter  
#370756 Hej,
Jag vet inte om det kan passa, men @sundhult har jag sett installerat en HERZ nyligen. Han har gjort lite video på anläggningen också.
Nu tror jag inte sundhult är så aktiv på skogsforum för tillfället, men video funkar ändå!

http://bambuser.com/v/5943511

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

Fredrik Reuter  
#370757 Här var ett klipp till, tändning och uppstart.

http://bambuser.com/v/5943525

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Hema  
#370772 Tyckte det var bra filmer och Sundhult gav svar på de flesta frågor som dök upp. Eloge till honom.
Jag är väl knas men all denna elektronik, hoppas det finns några mer konservativa pannor kvar på marknaden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).