Trädfällning (arborist)

Varningsskyltar vid trädfällning

41 inlägg 21420 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

uffejohan  
#370386 [quote="Vardon"]Annan fara med tillägget "trädfällning".

Vem är väghållaren? Är det kommunen eller trafikverket blir det ganska mycket jobb om du vill göra det riktigt. Är det en enskild väg är det nog enklare.[/
Om man fäller träd längs allmän väg, ställer Svevia upp med bevakning och vakter helt gratis. Jag tog ner en del träd längs vägen i höstas och då kom NCC med två buffertbilar och vakter och stoppade trafiken när träden föll. Sen hjälpte de till att rensa bort riset, allt utan att kostade något. Finns ingen anledning att riskera ett enda träd när servicen finns. Ofta lägger Svevia ut sånt på entreprenad, i detta fallet NCC. Hur bra som helst, bara man har lite framförhållning.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370401 Vem ringer man? Jag har ett träd som lutar 45 grader över viltstängsel och allmän väg. Borde kanske höra om någon vill ta bort det åt mig. Eller laga stängslet.

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

uffejohan  
#370405 I mitt område söder Nässjö ringde jag NCC direkt. Annars kanske du kan gå via Svevia. Du får nog fälla själv och ta hand om virket, men resten skötte NCC, blev jättebra bemött. Den jag ringer heter P O Artursson, 070 3996766. Är det inte hans område kan han säkert lotsa vidare. Ta reda på vägnumret innan du ringer bara så blir det enklare.

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

svenssons  
#370439 Jag tröttnade på idioter som körde i 110 på 70 väg när jag arbetade intill vägen med att ta vara på vindfällena efter stormen Egon i fjol. "Råkade" tappa en okvistad gran typ 3 meter lång, då hittade de minsann mittenpedalen... Inte helt ok men effektivt!!

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Carlfritidshuggare  
#370441 Tack för bra info. Vi har tre vägnära granar som jag grunnat på. Hade uppfattningen att det kostade en slant med hjälpen från verket (vilket det väl är värt för det skulle kosta både pengar och svår ångest om något händer).

Har kollat på Trafikverkets webb men detta var mer klargörande.

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371116
Mangan skrev:Vem ringer man? Jag har ett träd som lutar 45 grader över viltstängsel och allmän väg. Borde kanske höra om någon vill ta bort det åt mig. Eller laga stängslet.


Problemer löstes i början på veckan alldeles av sig självt. :)

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Skogen i boden  
#371119 Intressant tråd då jag själv jobbar med vägavstägningar. Lite felaktigheter dock . Det är inte svevia som har hand om alka vägar de hade det förr dock men det var på vägverkstiden . Numera är landet indelat i massa driftområden med olika som sköter dessa . Enklast att hitta info om det är på trafikverkets hemsida . Finns nån sida som heter typ vem sköter vägarna . Kolla där för info ang kontakt på er ort

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

uffejohan  
#371124 Oki, då hade jag fel om Svevia, i mitt område var det NCC Roads, kanske är det så på fler områden. Bra att felaktigheter korrigeras, tack "Skogen i Boden"!
Ha en skön skogshelg, själv har jag börjat jobbet på vedbacken :)

Användarvisningsbild

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371160 Prova en skylt med texten: "Det här området vaktas av en hagelbössa tre dagar i veckan......gissa vilka dagar!" :smile:

Användarvisningsbild

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Hammaren  
#376495
1456349303_20160224_163448.jpg

Fick hem ett par nya skyltar idag, har haft vanliga varningstrianglar tidigare. Hur brukar ni sätta ut skyltarna vid bilväg? hur långt före arbetsplatsen? På samma sida om vägen som fällningen, eller på höger sida om vägen från båda håll? Alltså bilsidan.

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

550  
#376500 Är det lite större träd som ska fällas över vägen så brukar vi antingen vara två som vaktar en sida var, eller så blockerar jag vägen ena på ena sidan med traktor eller bil och vaktar andra. Detta gäller mindre vägar ute på landet. Litar knappt på att folk läser skyltarna. Fast det är nog ännu värre i stadsmiljö som en del har sagt här i tråden. På halvstora vägar så hade jag nog velat ha först skylt, sedan blockerad körbana av en bil med blixtljus + en vakt vid bilen. Bara en vakt blir för farligt om det är en typ större 70-väg där folk kör för fort. Bara skylt så kör folk kanske förbi, men om man måste så ställ den mitt i körbanan om vägen ska spärras.

Jag tänker som så att antingen är det risk att trädet går över vägen, då spärrar man av hela vägen tills att trädet ligger på backen. I annat fall så använder man inte skyltarna ändå? Ska väl vara om man kör med skotare och det kan ligga träddelar på vägen kanske.

Användarvisningsbild

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Hammaren  
#376504
550 skrev:Är det lite större träd som ska fällas över vägen så brukar vi antingen vara två som vaktar en sida var, eller så blockerar jag vägen ena på ena sidan med traktor eller bil och vaktar andra. Detta gäller mindre vägar ute på landet. Litar knappt på att folk läser skyltarna. Fast det är nog ännu värre i stadsmiljö som en del har sagt här i tråden. På halvstora vägar så hade jag nog velat ha först skylt, sedan blockerad körbana av en bil med blixtljus + en vakt vid bilen. Bara en vakt blir för farligt om det är en typ större 70-väg där folk kör för fort. Bara skylt så kör folk kanske förbi, men om man måste så ställ den mitt i körbanan om vägen ska spärras.

Jag tänker som så att antingen är det risk att trädet går över vägen, då spärrar man av hela vägen tills att trädet ligger på backen. I annat fall så använder man inte skyltarna ändå? Ska väl vara om man kör med skotare och det kan ligga träddelar på vägen kanske.

Nja jag tänker nog snarare att ibland kanske man har huggning mot en väg, hjälpfällning åt skördare som jag ofta gör, eller ibland mindre manuellhuggningar och det är inte meningen att man ska fälla ut i vägen, man kanske har en hel dags jobb mot vägen, och skyltarna kanske mer är att fånga förbipasserandes uppmärksamhet. Det brukar ju tyvärr vara snabba ryck när man blir utringd för att hjälpa till. vad har man för skyldighet mer än att skylta vid dylika jobb?

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

550  
#376507 Då borde skyltar vid kanten fungera, men man får vara säker på att inga träd går ut på vägen förstås. Kan ju också vara en bra grej om man behöver gå över vägen eller jobba nära kanten en del. Det är svårt att höra bilarna med hörselskydd! Tyvärr kan jag inte svara på vilken skyldighet man har, men det kan säkert någon annan :grin:

Användarvisningsbild

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Hammaren  
#376508
550 skrev:Då borde skyltar vid kanten fungera, men man får vara säker på att inga träd går ut på vägen förstås. Kan ju också vara en bra grej om man behöver gå över vägen eller jobba nära kanten en del. Det är svårt att höra bilarna med hörselskydd! Tyvärr kan jag inte svara på vilken skyldighet man har, men det kan säkert någon annan :grin:

Säker kan man ju aldrig vara, :???: Till och med skördaren kan ju tappa träd ibland, speciellt om det blåser, och det är ju ofta dom jobbar mot väg. skulle vara kul att veta vad som gäller om man hårddrar det hela. :smile:

Avatar Fallback

Re: Varningsskyltar vid trädfällning

Hema  
#376512
Hammaren skrev:
1456349303_20160224_163448.jpg

Fick hem ett par nya skyltar idag, har haft vanliga varningstrianglar tidigare. Hur brukar ni sätta ut skyltarna vid bilväg? hur långt före arbetsplatsen? På samma sida om vägen som fällningen, eller på höger sida om vägen från båda håll? Alltså bilsidan.
Skyltarna fann du var?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).