Skördare

Dieselförbrukning - slutavverkningsskördare [delad tråd]

36 inlägg 14046 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36970 läste någonstans på forumet att ecolog 590 skulle dra 30 liter i timmen :shock:



   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36982 Påstås ju att de skall gå snålare nu med mercamotor osv. Men ja tror inte riktigt att de skall vara sån hiskelig skillnad bara på grund av motorbytet. Vill gärna se det med egna ögon först. Körde en cat 580 förut,å den var då inte snål på soppan.

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37011 560c drar mindre än B men det är ju inte en otrolig skillnad. 14-15 liter ligger den på ca. Det är ju inte bara motor bytt det är ju även nytt paket och dubbelpump så det borde ju hjälpa lite.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#37036 Det spelar ingen roll vad skördaren drar i timmen 8) . Det är per kubik som räknas i slutavverkning.

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37045 Då ska man väl inte ha ecolog iallafall. :D
Jag vet en 590C som drog ca 1 liter/kubik i grov skog att jämföra med en Ponsse Ergo som drog ca 0,5-0,55 liter/kubik dessa två är säkra källor.
Har däremot ingen aning vad andra märken ligger på för förbrukning, det finns väl dom här på forumet som har lite egna siffror.

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37048 Nya ponsse bear ska också vara jäkligt törstig har jag hört.

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37050 Det som är lite sjukt tycker jag är att när det sitter en sk miljömotor i så drar dom mer bränsle. Låter ju inte direkt miljövänligt tycker jag. Avgaserna är väl renare men är dom så ren att det kan motiveras med att få dra flera liter mer i timmen

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37051
NZ skrev:Det som är lite sjukt tycker jag är att när det sitter en sk miljömotor i så drar dom mer bränsle. Låter ju inte direkt miljövänligt tycker jag. Avgaserna är väl renare men är dom så ren att det kan motiveras med att få dra flera liter mer i timmen
John deeres eco 3 motorer drar varken mer eller mindre diesel enligt min erfarenhet.

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37052 höde att jd 1470d drar runt 15l/h alltså runt 2 liter kubiken :lol:

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37054 Mjaa,våran 1470 eco3 har snittat 12liter/h första 2000h,vi är helnöjda :D

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37057
ume skrev:höde att jd 1470d drar runt 15l/h alltså runt 2 liter kubiken :lol:
nja 2liter kubiken låter häftig,det är ju nästan lika mycket som en valmet vill ha :lol: vi kollad 1470 då låg den på 0,5l kubiken.

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37060 jo det var väl mest för att jävlas lite med alla gröna på forumet :lol: får nog vara nöjd så länge man kan hålla sig runt 0,5-0,8l/m3 i sav.och där ligger väl både dom gröna å röda har jag förstått 8)

Användarvisningsbild
Lars-Erik Plåth  
#37062
NZ skrev:Då ska man väl inte ha ecolog iallafall. :D
Jag vet en 590C som drog ca 1 liter/kubik i grov skog att jämföra med en Ponsse Ergo som drog ca 0,5-0,55 liter/kubik dessa två är säkra källor.
Har däremot ingen aning vad andra märken ligger på för förbrukning, det finns väl dom här på forumet som har lite egna siffror.



hmmm märkligt men var dom i lika skog och körde då sen kanske chaffören har lite med i spelet å var det en 590 c med en merca motor då så det inte var en äldre 590 med en cat motor. jag kör en 560 c med lm 5000 jag kollade lite en dag för visso med både första gallring och grov slutavverkning ungefär 4tim vardera den låg ungefär på 0,7 liter per kubik

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37063 Hehe.Jo det är kul att jävlas lite,jag kan ju erkänna utan att överdriva att jag är lite "grön" :D men det har ju sina anledningar 8)

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37096
NZ skrev:Då ska man väl inte ha ecolog iallafall. :D
Jag vet en 590C som drog ca 1 liter/kubik i grov skog att jämföra med en Ponsse Ergo som drog ca 0,5-0,55 liter/kubik dessa två är säkra källor.
Har däremot ingen aning vad andra märken ligger på för förbrukning, det finns väl dom här på forumet som har lite egna siffror.


min enda säkra källa är att dina siffror är inte relevanta , utan endast indicier ! det är som sagt många faktorer som spelar in på bränsleförbrukningen... men det tycks inte skrivande ha kunskaper om , vad i första hand baserar du dessa siffror på? .. förmodligen ett "skvallermobilsamtal" , och vad körde ponsse ergon för slags skog? ...och det där med "säkra källor " kan nog skrotas ganska enkelt med en redovisning av respektives diesel fakturor / månad ... då får vi svaret ! gentemot avverkad m3 ..

jag blir så trött på alla fantaster som tror att dom kör på luft :wink: ... men om vi skulle smygfilma ...så rätt vad det är / så tankar dom fullt :wink: och bränslenotan kommer på posten :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).