ATV och UTV i skogen

Vagn från Vimek Minimaster till ATV?

7 inlägg 4498 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vagn från Vimek Minimaster till ATV?

NRJ  
#370290 Vad tror ni, hur skulle det gå att försöka anpassa en Minimastervagn för att koppla bakom en fyrhjuling?
Rent tekniskt lär det ju vara fullt möjligt med en vanlig motordriven hydrauloljepump liknande de "vanliga" ATV-vagnar har och att montera en hydraulmotor för vagnsdrift. Iom att Minimastervagnen har vinkelväxel bak så skulle det ju räcka med 1st motor för driften.
Så vad tror ni? Skulle detta kunna bli bra eller blir den allt för stor och tung?
Och ja, vagnen finns tillgänglig, så frågan är mer ifall hur detta skulle kunna bli?

Ös på!

//NRJ



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vagn från Vimek Minimaster till ATV?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370303 Tvivlar på att det skulle bli någon succé, dels för att du måste komma på ett bra sätt att anpassa fästet till draget, sedan tror jag att en hydraulpump och motor som är så stark att den klarar av att driva vagnen kommer vikta ner fyrhjulingen alldeles för mycket och sabba viktfördelningen.

Kan tänka mig att det blir lite bekymmer att få till inkopplingen av drivningen också, fördelen med vimeken är ju att vagnen driver när maskinen gör det och inte annars, antar att du skulle behöva ha någon sorts ventil som känner av när du bromsar fyrhjulingen och då kopplar ur driften till hydraulmotorn...

Låter komplicerat i övermått, men så är jag inte den typen som är kompetent nog att bygga mina egna fordon heller... :lol:

Avatar Fallback

Re: Vagn från Vimek Minimaster till ATV?

ulfgustav  
#370337 Varför krångla till det så?
Sälj ATV;n och skaffa en Minimaster då har du ett ekipage som fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Vagn från Vimek Minimaster till ATV?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372089 Till skillnad från dom andra tror jag det skulle bli mycket bra. Bygga koppling mot fyrhjuling är ju inga problem och hydraulpaketet blir ju samma som alla andra. Bygg för tusan. Är ju en rejäl vagn.

Användarvisningsbild

Re: Vagn från Vimek Minimaster till ATV?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372090 Jag har förresten att hydraulaggregat liggandes om det skulle vara intressant.

Användarvisningsbild

Re: Vagn från Vimek Minimaster till ATV?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372117
trilla skrev:Till skillnad från dom andra tror jag det skulle bli mycket bra. Bygga koppling mot fyrhjuling är ju inga problem och hydraulpaketet blir ju samma som alla andra. Bygg för tusan. Är ju en rejäl vagn.

Fast riktigt samma blir det väl inte? Visst, du behöver ett aggregat på samma sätt som till en atv-vagn men under här fallet krävs det ju dessutom en hydraulmotor som kan kopplas till vagnens mekaniska drift genom k-axeln, i vart fall om jag förstod ursprungsidén rätt. Om man skulle sätta två hydraulmotorer ute vid drivrullarna istället tror jag mer på idén men det kanske blir ont om plats i vagnsramen...

Ska bli intressant att se hur det blir om NRJ bestämmer sig för att gå vidare.

Användarvisningsbild

Re: Vagn från Vimek Minimaster till ATV?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372267 Man sätter ju den hydraulmotorn på vagnen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).