Trädslag

Lärkträd

48 inlägg 48124 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lärkträd

Skogsinvest  
#370111 Jag har planterat ett par tusen plantor av sibirisk lärk vid Västerbottenskusten. Jag har dock satt dessa som ett schackbräde med 50/50 gran och lärk. Tanken är att satsa på lärken om den går fram och ha granen som reserv. Tyvärr tror jag dock att gräset knäckt lärken där det är som värst. Tänkt trampa gräs i somnar få se hur det ser ut.

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

uffejohan  
#370113
Skogsinvest skrev:Jag har planterat ett par tusen plantor av sibirisk lärk vid Västerbottenskusten. Jag har dock satt dessa som ett schackbräde med 50/50 gran och lärk. Tanken är att satsa på lärken om den går fram och ha granen som reserv. Tyvärr tror jag dock att gräset knäckt lärken där det är som värst. Tänkt trampa gräs i somnar få se hur det ser ut.

Hur skulle det vara att spruta RoundUp tror du? Tänkte själv prova det om gräset tenderar att dölja plantorna. Gör för säkerhets skull en enkel plåttratt på en stång så jag kan skydda plantan mot direkt duschning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lärkträd

Skogsinvest  
#370114 Kan fungera. RoundUp är dock ett riktigt potent medel så se till att skydda noga. Som jag förstått det är inte gräset i sig det största problemet utan problemet uppstår när snö lägger sig över planta och gräs. När våren kommer är då plantan nerbäddad under ett lager gammalt gräs och nytt gräs tar fart mot skyn.

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370116 Roundup är inte tillåtet i skogen.

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

uffejohan  
#370117
Mangan skrev:Roundup är inte tillåtet i skogen.

Oki, där försvann den snilleblixten....tack för upplysningen..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370122 Bra det här, kanske jag kan slippa stängsel då det är ett väldigt jobb att få dit. Vi har inte heller så väldigt högt tryck från älgen, men har man otur så får man en som hänger i ens egen skog och då går det undan. Har råkat ut för det själv.

Gräs är alltså ett problem jag har framför mig (ska också sätt sibirisk lärk till sommaren 2017 men kanske skulle forcera med tanke på gräs?). Vad tror ni om att spruta ogräsättika på gräset då?

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

uffejohan  
#370125 Jo, jag hade samma tanke nu när det tydligen är kört med RoundUp. Värt att prova med ättikan nu till våren på några provytor. Trevligt om det funkar. Man kanske kan ta ett större munstycke på sprutan och ösa på lite rejält.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370135
Uvskogen skrev:Gräs är alltså ett problem jag har framför mig (ska också sätt sibirisk lärk till sommaren 2017 men kanske skulle forcera med tanke på gräs?). Vad tror ni om att spruta ogräsättika på gräset då?


Det gäller och på det innan gräset blir för kraftigt.

När man sprutar det på ogräs får man på det i omgångar när det kommer upp igen. Ska det vara giftfritt så är det utnötning som gäller.

Så frågan är om det funkar rationellt i detta fallet. Men pröva går ju. :smile:

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

axwell  
#370136 Ogräsättika har jag testat på grusplaner och visst ramlar gräset till marken.
Tre-fyra veckor senare är det lika gräsligt på nytt. :mrgreen:

Undvik att stänka annat än det som skall bekämpas, även dimman vid sprutning kan döda det som var tänkt att få leva vidare.
Det behövs stora mängder och upprepning för att döda gräsets rötter och samtidigt trädplantans.

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

uffejohan  
#370142 Har man markberett ordentligt tar det ju något år innan gräsväxten blir för svår. Jag kommer nog att försöka använda ogräsättikan ändå och hålla koll på om det blir för grönt. Om man sätter en tratt över plantan skyddas ju den från duschningen. Jag har goda erfarenheter från "förr" med tratten. Det är värt rätt mycket jobb i plantskogen när man ser att de skjuter skott och bildar täta, fina bestånd. Några timmar extra blir bra ränta i framtiden, både ekonomiskt och upplevelsemässigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lärkträd

axwell  
#370166
uffejohan skrev:av uffejohan » Idag, 13:57
Har man markberett ordentligt tar det ju något år innan gräsväxten blir för svår. Jag kommer nog att försöka använda ogräsättikan ändå och hålla koll på om det blir för grönt. Om man sätter en tratt över plantan skyddas ju den från duschningen. Jag har goda erfarenheter från "förr" med tratten. Det är värt rätt mycket jobb i plantskogen när man ser att de skjuter skott och bildar täta, fina bestånd. Några timmar extra blir bra ränta i framtiden, både ekonomiskt och upplevelsemässigt.


Effektivast mot konkurrerande gräsväxt bör inversmetoden vara, dvs med grävare vända upp/ned på planteringsrutan och trycker till den så att markkontakt bildas med underlaget.
Det klarar min minitraktor med grävaggregatet, en större grävare når ju längre än mina 5-6 meter/stråk, kanske 12-15 meter.

Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

Esignman  
#370214 Sådär. Då var bland annat några hundra lärkplantor beställda till sommarens experiment :)

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

mickej  
#503953 Har hört att lärk ska ha svårt att självföryngra sig. Men vi har fått rätt mycket självföryngrad lärk runtomkring vårt lärkbestånd som är 55-60 år, södra Småland.
Betyder det att det är sibirisk lärk?

Användarvisningsbild

Re: Lärkträd

JensSkoog  
#503956
Esignman skrev:Sådär. Då var bland annat några hundra lärkplantor beställda till sommarens experiment :)

Hur har det gått , @Esignman ?

Avatar Fallback

Re: Lärkträd

Chainsaw Charlie  
#503958
mickej skrev:Har hört att lärk ska ha svårt att självföryngra sig. Men vi har fått rätt mycket självföryngrad lärk runtomkring vårt lärkbestånd som är 55-60 år, södra Småland.
Betyder det att det är sibirisk lärk?


Troligtvis europeisk lärk. Den sprider sig ordentligt. Nästan som björk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).