Motorsåg och handhållet

11" svärd på en 50cc såg?

117 inlägg 32023 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363257 Nej, jag tänkte på skillnaden i bränsleförbrukning mellan 25cc-35cc-45cc-55cc.
Likaså om skillnaden i format på såg uppvägdes i produktionsvinst.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363259 Det lilla jag röjt och så har gjorts med 50cc eller större så då haglade kommentarer om att det var onödigt stort, bökigt, inneffektivt och kostnadsmässigt förkastligt.

Mitt ringa försvar var att det var så sällsynt arbete för mig att det inte motiverade sågköp (jag har sedan dess ändrat inställning om sågköp).

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

anersimyra  
#363263
Mange skrev:Nej, jag tänkte på skillnaden i bränsleförbrukning mellan 25cc-35cc-45cc-55cc.
Likaså om skillnaden i format på såg uppvägdes i produktionsvinst.

Då förstår jag. En lätt rapp såg på 40 cc borde som sagt producera lika bra som t.e.x HVA 550 men med något lägre förbrukning i klent sortiment.. :smile:

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363270 Ja idealet skulle nog vara en 241C-M. Frågan är vad det skiljer i vikt mot min 2152W tror inte det är mer än 1-2hg om det ska vara värme i båda. I morse hade jag -18,5 på vägen och -13,5 när jag kom fram till skiftet så handtagsvärmen vill jag inte vara utan.
Som jag skrev långt tillbaka har jag tagit ner ryttarna till 0.8 så sågen får jobba och spånorna blir stora :D
När det gäller effektiviteten så spelar räckvidden roll 200an går 40min per tank och 2152an drygt en timme, stoppen äter upp en hel del tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

anersimyra  
#363277 Det vore ju kul att prova 11 " på 550:in.. \M/ :D

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363374 ja hadde det, spørsmålet er om det finnes sverd i 1,3 og med pixel kjede, spesielt i granfelt trur eg dette kunne ha passa bra.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363382
can skrev:ja hadde det, spørsmålet er om det finnes sverd i 1,3 og med pixel kjede, spesielt i granfelt trur eg dette kunne ha passa bra.


Vet ej, jag använder bara 1,5 i .325.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363408
busholle skrev:Det jag huggit är förstagallring som är ca 20 cm i rotskäret och lite toppar av vindfällor.

Har du någon uppfattning om hur det skulle fungera som svärd på en kvistsåg om man fäller större dimensioner, t.ex. 40 cm BHD-granar?

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363430
th skrev:
busholle skrev:Det jag huggit är förstagallring som är ca 20 cm i rotskäret och lite toppar av vindfällor.

Har du någon uppfattning om hur det skulle fungera som svärd på en kvistsåg om man fäller större dimensioner, t.ex. 40 cm BHD-granar?


Vred ikull en gran i den klassen under dagen och det är i grövsta laget, det passar nog bättre med 13 eller 15"

   TS
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369980 Har huggt lite i helgen och då det var några vindfällor som skulle med så fick den andra sågen utrustad med 15'' följa med. Reaktionen blev vilken klump, framtung, långt svärd som bara var i vägen och hopplös att kvista med så det blev kvistning och kapning med 11'' och rotkapning med 15'' :D
Tänkte jag skulle väga några kedjor för att jämföra för jag upplever att sågen med 11'' accelererar bättre än den med 15'' trots att den med 11'' har 8 kugg drivhjul.
Har huggt runt 30fub mestadels förstagallring med det korta svärdet och den fungerar bättre än jag förväntade mig. Kvittot på detta är att ms200an inte startats sedan i höstas.

   TS
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370217 bra du er fornøyd, til "spesial bruk" vil eg tru dette kan passa bra men for mitt vedkommande så trur eg det passar bedre med 13 eller 15 toms, er litt meir allround.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

JensSkoog  
#370226
busholle skrev:Har huggt lite i helgen och då det var några vindfällor som skulle med så fick den andra sågen utrustad med 15'' följa med. Reaktionen blev vilken klump, framtung, långt svärd som bara var i vägen och hopplös att kvista med så det blev kvistning och kapning med 11'' och rotkapning med 15'' :D
Tänkte jag skulle väga några kedjor för att jämföra för jag upplever att sågen med 11'' accelererar bättre än den med 15'' trots att den med 11'' har 8 kugg drivhjul.
Har huggt runt 30fub mestadels förstagallring med det korta svärdet och den fungerar bättre än jag förväntade mig. Kvittot på detta är att ms200an inte startats sedan i höstas.

Nästan så jag kunne tänka mig prova :grin: Får höra med min ÅF vad han har när jag ska dit igen.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

traktorz  
#370314
busholle skrev:...Har huggt runt 30fub mestadels förstagallring med det korta svärdet och den fungerar bättre än jag förväntade mig. Kvittot på detta är att ms200an inte startats sedan i höstas.


Jag har använt de lättare MS192 och MS201 på hyggesrensning, främst för att minska belastningsskador i armbågen. I stort ingen större skillnad mellan dessa båda, mer än att MS201 lättare orkar dra runt 1.3mm 91VXL-kedjan.
Men jag saknar varvvilligheten och handtagsvärmen hos Jonsered CS2253WH. Så ett kortare svärd, samt med det nya armbågsskyddet jag börjat använda, så låter det intressant att prova. Just nu sitter dock ett 15" på Jonsereden.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370333
traktorz skrev:
busholle skrev:...Har huggt runt 30fub mestadels förstagallring med det korta svärdet och den fungerar bättre än jag förväntade mig. Kvittot på detta är att ms200an inte startats sedan i höstas.


Jag har använt de lättare MS192 och MS201 på hyggesrensning, främst för att minska belastningsskador i armbågen. I stort ingen större skillnad mellan dessa båda, mer än att MS201 lättare orkar dra runt 1.3mm 91VXL-kedjan.
Men jag saknar varvvilligheten och handtagsvärmen hos Jonsered CS2253WH. Så ett kortare svärd, samt med det nya armbågsskyddet jag börjat använda, så låter det intressant att prova. Just nu sitter dock ett 15" på Jonsereden.

2253an är ju starkare än mina 2152 så den borde få enorm skäreffekt med 8 kugg på drevet, dessutom varvar den bättre.

Om det är någon som hittar fler tillverkare som kan skaffa fram 11" svärd så tipsa gärna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

JensSkoog  
#370409
traktorz skrev:[..... samt med det nya armbågsskyddet jag börjat använda, .....

Armbågeskydd?? Vad är det och hur fungerar det, @traktorz ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).