Skogsröjning

Nybörjare på röjning - brunnsröjning?

9 inlägg 8022 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjare på röjning - brunnsröjning?

sakkis10  
#369902 Hej, om jag har ett bestånd med mestadels tall och gran och lite björk ska jag då göra brunnar runt barr-träden eller ska jag göra på något annat vis?. Hur lägger jag upp röjningen?. Är kedjeröjsågen något att ha?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

Blivande snickare  
#369906 Höjd?

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare på röjning

sakkis10  
#369907 Vill ha svar på både 1 och 2 röjning

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

jannee  
#369910 Avgörande är storleken på stammarna (björk, gran och tall).
Tall trivs INTE i skugga, däremot går gran bra i skugga och björken kallas i ungdomen oftast för granens moder därefter blir björken styvmor.
I början gör man bara brunnsröjningar, senare röjer du bort alla stammar du inte vill ha kvar. Nu bör du få ca 2 meter mellan ALLA stammar.
Röjer man i tid klarar man sig gott med en klingröjsåg. Är du sent ute förordnar många en kedjeröjsåg - när stammarna är 5 till 6 meter och högre.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare på röjning

sakkis10  
#369914 Hur långt ska jag ungefär ha mellan stammarna vid brunnsröjning? eller låter jag alla stammar stå kvar då och bara tar bort sly?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

Hanatorp  
#373198 Brunnsröjning syftar inte till att reglera förbandet utan till att förhindra att tänkta framtida huvudstammar konkurreras ut. Det kan ske vid kraftigt uppslag av naturligt föryngrade träd. Om man har som syfte att det kommande beståndet skall bestå av i huvudsak gran röjs en radie på ca 50 cm runt de granar man räknar med kommer att bli huvudstammar. Alla andra får vara kvar. Önskar man tall som är mycket känsligare än gran för ljuskonkurrens bör radien vara 1 m runt tallarna. Övriga stammar får vara kvar som kvalitetsdanare tills beståndet nått en höjd som gör att det är dags att reglera förbandet. Först då görs en traditionell röjning.

Det är ingen poäng att brunnsröja om uppslaget är litet. Då är det bättre att satsa på en traditionell röjning några år framåt i tiden.

Man kan fundera på om man inte valt fel föryngringsmetod om man behöver brunnsröja. Plantering istället för naturlig föryngring. Nu kan det finnas själ ändå t ex att det trädslag man bedömer producerar bäst på marken inte har förutsättningarna att föröka sig eller att man önskar använda förädlat föräldramaterial och inte det material som finns lokalt.

Det man då tänker på är att låta björken komma upp och röja den så att gran kan etablera sig under björken.

:smile:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare på röjning

sakkis10  
#373207 Ok, blir virket så mycket mer värt så det är värt att stamkvista då träden är cirka 5m? jag läste att det skulle bli mycket mer värt då

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare på röjning

husqvarna_med_sthil  
#373208 Nu är inte jag heller någon mästare i ämnet men har mycket röjning, både eftersatt och sådan som är hyfsad i tid. Förutom här på forumet har jag använt denna att hitta kunskap i. http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapD ... gen-goras/ Tycker det är en bra sida med mycket tips som man dessutom har lätt att förstå för tex mig själv som är lekman.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare på röjning

sakkis10  
#373209 Tack för bra sida :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).