Uppvärmning

Byta panna calmar v33

98 inlägg 44938 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Sandström87  
#369864 Precis ja hade tänkt mig en panna för 30000-40000kr och mitt dilemma är att jag har det pannrum ja har och mina 1500l accar. Pannrummet har lågt till tak och inte så långt mellan vägg och mur och ja har då kollat mest på ctc v35 och calmar v33. Har även ägnat atmos en tanke då jag hade en sådan i vårat andra hus.
Pannan jag har nu bygger 130cm från mur till framkant och detta är ett mått jag inte vill överskrida. Så en väldigt djup panna och allt för hög panna går bort direkt.
Det är lika svårt att välja vedpanna som att välja bil

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#369865 Har precis (idag) bytt keramik för första gången i vår Atmos 50kw panna som vi tog i drift Juni 2007... Vill nog plocka in denna under kategori 2 pannor enl Fredriks inlägg. Jag har inget negativt att säga om Atmos, snarare tvärt om (har inte erfarenhet av andra så jag kan inte ge några råd) Den fungerar perfekt med torr (mer än 3 år) både barr och lövved... Kommer att installera en så lika som möjligt från Atmos i svärmors hus till sommaren (ersätter spåneldning)... Vi har ca 250m2 att värma upp och eldar mot 3 m3 vatten.... Jag laddar pannan med ca 150 liter ved direkt före det vi tänder och behöver inte lägga in mer utan tar vatten volymen från 45-50 upptill i tankarna och 35-40 nertill till 85-90 med detta inlägg vid ner till -10 - -15°C utetemperatur...

Vad jag vill säga med ovanstående är att ta i vad det gäller effekt på pannan dvs om någon rekommenderar 40kw så köp 50 och lär dig hantera den högre effekten genom att lära dig mängden ved mot tanktemperaturerna.. För mig är det det praktiska, dvs att inte behöva elda / lägga in ved mer än en gång per dygn som är viktigast av allt när det gäller vedeldning... Jag tänder när jag kommer hem från mitt 8-5 jobb och har eldat färdigt lagom till sängdags det tycker jag är praktiskt och bekvämt !!

Dvs ta i vad det gäller effekt / storlek på eldstad !!

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369872 Kan bara hålla med ovan. Ta i när du väljer effekt
Jag gick på "lämplig dimensionering" men borde gått upp en effektklass.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Fredrik Reuter  
#369879 +1 på det!
Jag hade valt en V65 före en V33 idag om det vore mitt val.
Men det blir dyrare i inköp och det krävs även grövre rör och annan laddomat till de värre pannorna.
Om du är orolig för takhöjder så ligger väl Nibes Vedex 3000 bäst till, den verkar bygga minst på höjden.
Vi har ju också missat Värmebaronen i detta, det är ingen dum panna och flera här har bra erfarenheter av den också.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Göt  
#369887 Jag har en värmebaronen ub 40 jag tycker att den funkar bra utan fläkt . Är lättsotad. jag rekommenderar den.

Det finns väldigt många pannor att titta på, vad hade du för panna förut

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Sandström87  
#369890 I förra huset hade jag en atmos dc35 sf. Och nu eldar jag med en albin 225 med underförbränning. Som är alldeles för litet eldrum i endast 75liter så ja få lägga in en hel dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Delsbo  
#369922 Förlåt om jag svävar ut !
Vår Atmos är en DC50SFE och bygger 176cm från mur så det är inget alternativ om du inte kan bygga mer än 130cm...
2006 - 2007 var tufft för oss, vi gick från en vattenmantlad Tirolia vedspis i köket (ca16kw) och en acctank på 500 l med värmepatron

Till, att gräva ett hål under huset och göra ett pannrum (60m2, riktigt stort hål) dvs lyfta huset och mura upp väggar o.s.v. MEN vilken lycka när allt var klart...

Förresten Atmosen tar upp till 78cm ved men FY för grovkluven ved över 50cm, speciellt björk. Nä, 50cm ska det vara och som i Atmosen så kan man fylla skillnaden mellan 78 och 50 cm genom att lägga in på tvären i eldstaden till fulla längden (78cm)....

Lycka till med valet av bil (eller var det panna :smile: )

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Hansson  
#369923 Fredrik Reuter det är rätt många som problem med Calmar pannan och övertändning.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369927
Göt skrev:Jag har en värmebaronen ub 40 jag tycker att den funkar bra utan fläkt . Är lättsotad. jag rekommenderar den.

Det finns väldigt många pannor att titta på, vad hade du för panna förut


Skulle haft en sådan jag också, lite mer effekt och så slipper man fläktljudet. Min skorsten hade klarat självdrag. Får bli en sån nästa gång!
Förresten, lite U.Ä. , hur ofta soar du ur pannan och kanalerna nu på vintern?

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Sandström87  
#370000 Hur är det med verkningsgraden på ub40n kontra en panna med fläkt. Tycker det känns som man få mer effekt per kilo ved om man har en fläktpanna. Och hur hög är ub40n?

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

larif  
#370054 Är det någon som har erfarenhet av finska Arimax panna?

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Tjita1  
#370120 Jag tycker nog fortfarande CTC V40 lambda. Strax under 50 kostar den om man handlar den på rätt ställe, och klarar sig bra med 1500 liter om man tar det lite nätt med inläggen.

Annars är ju värmebaronens pannor, med sina krokiga tuber, egentligen idealiska för låga takhöjder, men jag är av principskäl emot ett företag som inte ens kan bemödas att lägga upp produktmanualerna på sin hemsida...

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

dwurg  
#370124 Ingen egen erfarenhet av arimax men känner en par som har såna och dom är nöjd.
Har du plats tycker jag absolut att du ska satsa på mer tankvolym 1500 liter tycker jag låter lite. Jag har 3 x 750 och skulle egentligen vilja ha ytterligare 750 men fick inte plats.
Visst man får ju anpassa eldningen men jag tycker det hade vart skönt och kunna vräka i fulla pannan även om tankarna stod på 40 grader utan att pannan går ner på fyrhållning med sureldning som resultat. Det blir flexiblare så.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Tjita1  
#370131 Angående att inte ha plats för acktankar inne, jag har räknat lite, och med en riktig rostfri fjärrvärmekulvert (Maxitherm Casaflex) och en tank på 5000 liter som står ute med 50 cm mineralull runt om har jag räknat ut att årsförlusten blir ungefär 200 kWh, vilket i vårt hus skulle motsvara mindre än en procent på ett år. Med andra ord, får man inte plats med stor tank inne går det att ha den ute med pannan inne (så slipper man gå ut i pannhuset/garaget/utedasset och elda) utan att bli ruinerad. Visst, det kostar lite att gräva ner en kulvert, och den typen av kulvertar kostar nog minst 1000 kronor metern, men bekvämligheten i att kunna elda inne tillsammans med att ha så stor tank att man kanske inte behöver elda mer än en gång eller två i veckan på vintern och kanske två gånger på hela sommaren gör det värt det, tycker jag. Kombinera boden med tanken i med ett förråd, kanske ställa expansionskärl där ute också, så har man ju fått betydligt mer förvaringsutrymme inne och ute samtidigt. Allt man behöver inne är en arbetstank på kanske 300-500 liter (ju större ju bättre för att inte behöva ha varmt i kulverten hela tiden) med varmvattenberedare i, tillsammans med lite pump- och ventilutrustning.

Har själv skissat på den lösningen nämligen. :) Då kommer huset med tank och expansionskärl kombineras med motorcykelgarage isåfall. Men jag är inte säker på att jag kommer välja ved, det finns en risk att det blir pellets också, för min del, eftersom jag har lite liten tomt att hantera ved på.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Göt  
#370137
valtra a75 skrev:Hur är det med verkningsgraden på ub40n kontra en panna med fläkt. Tycker det känns som man få mer effekt per kilo ved om man har en fläktpanna. Och hur hög är ub40n?


Pannan är 1,54 hög med underställ med asklåda. Utan asklåda och underställ är den 1.06 (med skumma ögon och tumstock).

Jag har en skorsten med bra drag. Draget blir bättre ju kallare det är naturligtvis.

Har aldrig eldat en fläktpanna så jag kan inte svara men jag kan tänka mig att hårdeldade regnvädersdagar skulle det vara skönt att a en fläkt i alla fall en stund. Min tanke med att inte ha en fläkt panna är att det är mindre som kan gå sönder.

Det finns säkert andra bra pannor men jag är nöjd med den jag har

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).