Skördare

Rottne 2004 DSP 4000

14 inlägg 7171 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne 2004 DSP 4000

Osby  
#369124 Problem med DSPn idag. Kände elbrandrök i hytten och snabbstannade, på det lilla kretskortet där det sitter fem drosslar i rad fastsatta med buntband på kortet, är den mellersta drossels lödpunkter på kortet avbrända. Hör antagligen till såg och svärd samt nedre kvistknivar eller till någon av de funktionerna. Utbytes DSP finns att få tag på. Vad kan vara orsaken till "branden"? Det regnade i natt och var regält fuktigt han bara ta 5 träd innan det hände. Igår lossade en slangkoppling i aggregatet så jag fick hela aggregatet rundsmort invändigt. Hur felsöker och kollar man så att kretskortsbranden inte är en följd av något annat? Det är ju gamla grejer det här men det kanske finns någon som har koll på "veteranare" Tacksam för råd, tips och mätvärden.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 DSP 4000

Fredrik Reuter  
#369129 Hej,
Jag har inget konkret, men har haft sprayat aggregat några ggr och aldrig problem. Iofs Dasa5, men det verkar som att hydraulolja är skapligt snäll mot el.

Regn kan nog vara värre och kortslutning kan vara en orsak.

Går det att följa via schema eller kablar så kan du ju se vart det går. Börja där det bränt och dela sedan kretsen på lämpligt ställe, ex en kontakt och mät före och efter (ohm mät). Blir det skillnad så har man fått lite ledtrådar, blir det inte skillnad har man också fått ledtrådar!

Men det är flera som jag vet kör med DSP4000 på skogsforum så vi får hoppas fler ansluter och kan ge bra svar!

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 DSP 4000

Swall9  
#369217 Följer detta då jag har DSP 4000 i en Rottne 5000. Har du några bilder på kretskortet så kan jag jämföra det med mitt och göra mätningar.

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 DSP 4000

Osby  
#369293 Tack för svar, det är på det lilla kretskortet på DSP:n som det har blivit varmt, det sitter 5 drosslar (komponent bestående av en ring med lindad koppartråd runt) på kortet. Den mellerstas lödpunkter på kortet har "brunnit" och kretskortsfolien har släppt något från kortet. Drosseltråden har gått av. Det som inte fungerar är ansättningsvippan på höger spakpanel (nedre kvistknivar, såg och svärdmatning) Har inte så bra bilder hoppas att något syns.[attachment=1]1454088073_105.jpg[/attachment][attachment=0]1454087944_120.jpg[/attachment]

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 DSP 4000

Swall9  
#369740 Hmm jag hittade inget sådan kretskort på min maskin? Är det ett kablage ifrån den till spaken?

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 DSP 4000

Osby  
#370416 Jag lät brygga den brända anslutningen till drosseln med en kabel på kortet. Mätte resistanser på stiften i kabeln till aggregatet. Fann inget onormalt. Efter återmontering fungerade allt som tidigare. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 DSP 4000

Idalajocke  
#779910 Ser om jag kan väcka liv i en gammal tråd.

Idag brann kretskortet lite i min 2004. Har inte felsökt så mycket än, men enligt min far, som körde då så provkörde han bara aggregatet när det började ryka, och snabbstoppade då maskinen.

Någon som vet vart man kan laga/få fixat det?
Datorn la av för ett litet tag sen också. Knappen lyser men ingen bild dyker upp..

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 DSP 4000

Osby  
#779978 Hej, alltid tråkigt med elfel. Jag hade en mycket begränsad skada på kretskortet som gick att laga. Skärmen på datorn la också av senare, där fick jag bra hjälp av NM data i Långserud att laga den. Så jag kan rekomendera dig att höra av dig till dom. Innan jag skickade datorn på lagning så provade jag med en annan större, något modernare dator (industridator med pek och färgskärm, ej Rottne) men alla funktioner i programmen gick inte att köra, men längd och diameter mm visades.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 DSP 4000

Idalajocke  
#779997 Tack för svar! Får ringa han imorgon och höra.

Ja det är verkligen tråkigt med elfel. Men det du hade, hittade du någon orsak till att det brände i kortet? Och fick du reda på vad som skett med datan?

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 DSP 4000

Idalajocke  
#779998 Här är ett par bilder på mitt brända kretskort

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 DSP 4000

Osby  
#780023 Jag kom aldrig på vad som orsakade "brand" på kortet på min förra maskin, men dålig kontakt i lödningen av en eller annan orsak är det troliga. Ang. datorn så var det skärmen som gav upp, eller anslutningar i skärmen. det började med flimmer några gånger innan den dog. Men med ny skärm så blev det bra. Har för mig att den dator som jag provade med var en 32 bitars medan originaldatorn var 16 bitars. Men jag kan minnas fel då det var ett tag sedan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 DSP 4000

Idalajocke  
#780166 Ja jag får ta och leta efter en dator och se vad man kan göra.. är eg. Bara längd och diameter jag behöver.. för domen på datorn verkar ju vara oåterkallerlig död för skärmen.. kretskortet kunde han nog fixa..

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 DSP 4000

Joe  
#790435
Osby skrev: Innan jag skickade datorn på lagning så provade jag med en annan större, något modernare dator (industridator med pek och färgskärm, ej Rottne) men alla funktioner i programmen gick inte att köra, men längd och diameter mm visades.

Har du kvar programmen? Gubben har en 2004 som datorn har lagt av helt på (kör manuell längd) men nu skulle vi behöva justera startfördröjningen för svärdet..
Tänkte försöka med en standard pc med com port.

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 DSP 4000

Idalajocke  
#796901 För att svara på mitt eget inlägg, skickade kretskortet till NM data, fick tillbaka det lagat och han sa även vilka funktioner som fanns där det brända var. har för mig det var kvistknivar och matning. 4 ventiler kollades J71-74 om jag inte minns fel. bytte kablar och skor till dessa då de så lite risiga ut. kan mycket väl ha varit vatten / olja som orsakat något i kombination med dålig kontakt på kabelskorna. efter detta så är det provkört och funktionerna fungerar igen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).