Bilar

Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

46 inlägg 43355 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

Fredrik Reuter  
#369510 Ja, klurar lite vad som kan gått sönder på V70: in här hemma. Stendöd när den skulle startas, inte ens något lite glöd i någon lampa. Fungerade klockrent när den ställdes ner dagen innan...

Satte på en batteriladdare och batteriet verkar ta laddning men har inte hunnit kolla något mer än.

Det känns ju som att en huvudsäkring kan ha gått under natten, med vad är oddsen på det?

Alternativet verkar vara att batteriet helt sonika kraschat under natten, men vad är oddsen på det?

Det har ju varit milt, +5 under tiden men har hört att kylan kan knäcka bilbatterier, men kan det då ta typ en vecka innan det kroknar?

Alla tips mottages tacksamt!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

Erre  
#369513 Händer oss ibland att en cell går sönder i ett batteri. Endel av dom kan leverera lite ström ändå, andra blir helt stendöda.
Bara så där.
Kan hända året runt men oftast i kyla.

Användarvisningsbild

Re: Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

Fredrik Reuter  
#369514 Tack Erre!
Men tar de laddning då?
Jag satte laddaren på pluspolen vid motorn så det borde vara före huvudsäkringen som sitter under säkringsboxen i motorrummet.

Laddade 8 ampere vid start och gick ner mot underhållsladdning efter ett par timmar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

Erre  
#369516 Endel av dom går att ladda upp. Med kraftig laddare. Men dom har sällan någon startkapacitet.
Beror nog lite på hur cellen gått sönder, kan ju finnas en liten lednings möjligt, men i startögonblicket när det ska tas som mest kraft ur batteriet brukar dess batteri inte ge något.
Men ladda upp och kolla vad som händer.
Ska inte skrämma upp dig för mycket men har varit med om kortslutning i generatorn som drar ur batteriet.
Har du något som drar mycket ström brukar det märkas tydligt när man skruvar bort och sen ansluter polskon.
Ha bilen i "vila" (dörrar stängda, allt avstängt när du kopplar ifrån) men ta ut nyckeln och ha den i fickan.

Användarvisningsbild

Re: Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

JensSkoog  
#369517 Finns gärna en säkring i laddaren, och den skal gå om det är batterihaveri och en cell eller flera är kass, och isär om det är frusit. Om det tar laddning, så ladda det upp och senn kopplar du bort jord och ser om det gnistar när du skapar kontakt igen. Gnist kan tyda på att du har en strömtjuv i systemet, och då går det snabbt i noll. :mrgreen:
Upplevde det samma nu i januari, och på min bil var det generatoren som hade fel och tömde batteriet. Har upplevd det samma många år tilbaka med startmotor på en gammal Cortina.
Kombinationen kjöld och strömtjuv har gett många en tråkig start på dagen.

Avatar Fallback

Re: Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

markalyckan  
#369521 Det enklaste sättet om man letar tjuvström är att lossa en batterikabel och sätta en provlampa emellan, om bilen tar ström lyser lampan svagt. Man skall vara försiktig med gnistor på nyladdat batteri då det kan finnas gas som kan explodera.

Användarvisningsbild

Re: Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

machonisti  
#369522 Tycker att batterier är värdelösa idag. Har en känsla av att de blivit sämre senaste 5-8 åren. Ingen skillnad heller om man slår på stort och köper dyrt. Idag är det omöjligt att väcka ett batteri som haft låg spänning i kyla.
Är det bara tyckande eller upplever ni samma sak?

Användarvisningsbild

Re: Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

Erre  
#369525
machonisti skrev:Tycker att batterier är värdelösa idag. Har en känsla av att de blivit sämre senaste 5-8 åren. Ingen skillnad heller om man slår på stort och köper dyrt. Idag är det omöjligt att väcka ett batteri som haft låg spänning i kyla.
Är det bara tyckande eller upplever ni samma sak?

Håller helt med dig. 5 år sen får vi byta på många fordon. Tidigare om det slarvats så dom laddat ur upprepade gånger.

Användarvisningsbild

Re: Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

machonisti  
#369527
markalyckan skrev:Det enklaste sättet om man letar tjuvström är att lossa en batterikabel och sätta en provlampa emellan, om bilen tar ström lyser lampan svagt. Man skall vara försiktig med gnistor på nyladdat batteri då det kan finnas gas som kan explodera.

Det kan jag intyga!
Slipgnistor från vinkelslipen sprängde ett batteri på skotaren.

Användarvisningsbild

Re: Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

Fredrik Reuter  
#369530 Felsökning...

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

ÅsaNisse  
#369540 Hade samma fenomen på min 4-hjuling i tisdags. Funkade perfekt på måndagen, stendöd på tisdagen. Där var felet kraftig oxidering på en batterikabel. Ditt batteri är ju exemplariskt rent och prydligt, men det kan vara någon annan anslutning som är oxiderad. +5 och vägsalt är underverk för att få oxidationer.
Kortslutning i generator har man ju också varit med om och då var generatorn skållhet efter en stunds laddande på batteriet.
Tredje alternativet kan vara att du har slam i botten på någon cell i batteriet som gett invändig kortslutning. Det ser du lättast genom att kolla syravikten, för då indikerar någon cell väsentligt lägre värde. Brukar oftast vara i ena änden på batteriet. Har haft batterier som funkat perfekt tills man parkerat lite snett i en slänt. Då har bilen inte startat efter en halvtimma. Puttat igång den och kört på plan väg så funkar det igen ett tag.

Avatar Fallback

Re: Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369544 Din video funkar inte för mig, Fredrik? "HIttade ingen Video med format eller MIME-typ som stöds" (kör Ubuntu 14.04 + firefox)

Våra bil laddade ur batteriet ett par gånger innan vi fattade varför. Skadad sladd som ibland kom i kontakt med chassiet och laddade ur under natten. Lurigt.

Användarvisningsbild

Re: Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

Kse  
#369550 Även om jag inte har mätt den med min batteritestare så kan jag säga som den brukar säga, Bad and replace. :grin:

Avatar Fallback

Re: Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

jannee  
#369551 Som Erre sagt, en kortis i en cell inte alls ovanligt, även om du laddar batteriet och laddaren visar fulladdat kommer ändå inte bilen att starta. Bara att köpa ett nytt batteri.
Förr experimenterade folk med att tömma batteriet, spola det rent för att sedan återfylla med syra och ladda. Ibland fungerade de, ibland inte.
Du måste ändå haft lite ström eftersom du kunde låsa upp bilen.
Totalt dött kan det ändå inte vara. Starta med startkablar, låt gå en stund.
Stäng av och gör ett nytt startförsök.
Är batteriet 7 -8 år är det normalt sett slut.

Användarvisningsbild

Re: Kan ett bilbatteri gå tvärt sönder?

halvproffs  
#369553 Visst är batterierna sämre nuförtiden. Slut efter 12 år :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).