Bioenergi

Redskap för hantering av vedsäckar?

81 inlägg 59755 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Skogsmästarn  
#369347
Hema skrev:Det kräver nog sin traktor och lastare om du ska ha den fram och lyfta tungt (även bra att räkna på belastning av framaxeln). Då kanske 3-punkt vore att föredra.

Ja, kommer nog inte att lyfta som "stegmaster", undre gafflarna får stå kvar på marken, inget lyft med lastaren alltså, bara för att flyta stativet såklart. Trepunktsfäste är nog bra för sidostabiliteten vid höga lyft

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Skogsmästarn  
#369349
tyke skrev:
Skogsmästarn skrev:Jag kan inget om truckar, men så här mitt nya stativ som jag hämtade i veckan, det lyfter ca 7m från mark, väger 600-700kg.
Tillverkat 2001. Lyfter 1600kg. Det lyfter i tre nivåer genom stativet. Blir det en bra lyft att ha på gården tror ni?

Kolla upp alla lyftkedjor dom får ej vara för slitna (kollas med kedjetolk). sedan kolla upp gafflarnas slitage i hälen får nötas 10% av gaffelns tjocklek . sedan ska du sprickindikera gafflarna sprickor syns inte med blotta ögat i fjäderstål.

Ok, bra info, jag kommer nog inte att lyfta så tungt, max 800-1000kg. Däremot kan det bli höga lyft för målning o reparation av byggnader, då är det ju bara min vikt + korg +lite verktyg, gissar på 120kg max

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

stegmaster  
#369362 Ja ditt trucktårn var betydlig kraftigare och större enn mitt.
Verkar som det er stora BM fästet som står på, så det har vel stått på nån hjullastare, eller??

Mitt når bara 3,5m.

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Skogstomte  
#369376 Lyft för helvete inte levande varelser med truckstativ på frontlastare! Ett litet fel i traktor eller handhavande så är det goda chanser att man skickar stackarn till de sälla jaktmarkerna 8-X

Tänk på: en traktor har pendlande framaxel. Ju tyngre last och längre utligg desto instabilare blir den. Den höga höjden man kan nå gör ju inte det hela bättre. Dessutom saknar alla frontlastare jag sett slangbrottsventiler men de flesta har chockventiler. Tornet är mycket högre än något redskap lastaren är tänkt för, löser en chockventil pga ett ryckigt handhavande eller att man kör emot något blir det full tilt! Samma sak vid slangbrott naturligtvis.

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

tyke  
#369382
Skogstomte skrev:Lyft för helvete inte levande varelser med truckstativ på frontlastare! Ett litet fel i traktor eller handhavande så är det goda chanser att man skickar stackarn till de sälla jaktmarkerna 8-X

Tänk på: en traktor har pendlande framaxel. Ju tyngre last och längre utligg desto instabilare blir den. Den höga höjden man kan nå gör ju inte det hela bättre. Dessutom saknar alla frontlastare jag sett slangbrottsventiler men de flesta har chockventiler. Tornet är mycket högre än något redskap lastaren är tänkt för, löser en chockventil pga ett ryckigt handhavande eller att man kör emot något blir det full tilt! Samma sak vid slangbrott naturligtvis.

Instämmer där inget levande i någon hemmasnickrad korg utan bara redan döda ting i trepunkten och normala lyfthöjder inga fantasier. tänk på att truckar har antingen massiva hjul eller ett luft tryck på 9-10 kilo i luftgummi. :!: :!: :!: :!:

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Skogsmästarn  
#369419
stegmaster skrev:Ja ditt trucktårn var betydlig kraftigare och större enn mitt.
Verkar som det er stora BM fästet som står på, så det har vel stått på nån hjullastare, eller??

Mitt når bara 3,5m.

Ja, köpte det av en kille som bara har stor hjullastare, därför har han svetsat på stora bm. Jag hade hellre önskat det satt sms + trepunktsfäste :smile:
Jag har ju tänkte hade det till både lyft av byggmaterial och som arbetskorg vid småjobb på gården. Det sitter slangbrottventil på mitt stativ. Självklart får man använda det med försiktighet och inte under tidspress. Är inte alls säker på om jag åker upp på 7 meter i en korg, får prova på lägre höjder på några meter. Vad tror ni om manuella stödben? typ såna som gamla skyliftar har med vev. Stativet är 2,5m högt

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Skogsmästarn  
#369423
Skogstomte skrev:Lyft för helvete inte levande varelser med truckstativ på frontlastare! Ett litet fel i traktor eller handhavande så är det goda chanser att man skickar stackarn till de sälla jaktmarkerna 8-X

Tänk på: en traktor har pendlande framaxel. Ju tyngre last och längre utligg desto instabilare blir den. Den höga höjden man kan nå gör ju inte det hela bättre. Dessutom saknar alla frontlastare jag sett slangbrottsventiler men de flesta har chockventiler. Tornet är mycket högre än något redskap lastaren är tänkt för, löser en chockventil pga ett ryckigt handhavande eller att man kör emot något blir det full tilt! Samma sak vid slangbrott naturligtvis.

Ja, detta var tänktvärt, då blir nog att satsa på trepunktsfäste pga de anledningar du nämner här. Har även funderat på eldrivet hydraulaggregat, kan det fungera? slipper gärna jobb i dieselångor och oljud

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

stegmaster  
#369458 Visst ska man vara varsam med detta, men vet inte om alternativet er så mycket bättre, att stå i en lång stega 8-9m upp med borrmaskin och skruvar i händerna.
Att hyra en lift för att dra några skruvar gör man ju inte.
Men sagt så har jag satt dit en el brytare så att oljan alltid går til tårnet upp/ner om man rör tiltspaken( så man inte lyckas tilta vid ett handhavandet fel), sen kör jag alltid ner tårnet när det flyttas (dock med lastaren i topp).

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Skogsmästarn  
#369518
stegmaster skrev:Visst ska man vara varsam med detta, men vet inte om alternativet er så mycket bättre, att stå i en lång stega 8-9m upp med borrmaskin och skruvar i händerna.
Att hyra en lift för att dra några skruvar gör man ju inte.
Men sagt så har jag satt dit en el brytare så att oljan alltid går til tårnet upp/ner om man rör tiltspaken( så man inte lyckas tilta vid ett handhavandet fel), sen kör jag alltid ner tårnet när det flyttas (dock med lastaren i topp).


Det låter bra. Jag har inte tredjefunktionen med elbrytare, går 1/2 slangar hela vägen bak till bakre uttagen, via dom bakre utttagen finns inga chosckventiler eller annat?
Vet någon om truckstativet går att driva med hydrualpumpen från denna vedklyv (HK130 med 4Kw motor)?
http://www.lantbruksnet.se/nema/

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

molnia  
#577343 Jag funderar på ett redskap som påminnner mycket om en storsäckslyft men bommen är kort med en böj för att kunna använda som en lyftbom och fästa ett fyrparts lyftok i. De flesta vanliga lyftbommar har en annan vinkel mot fästet på lastaren. Jag tror det blir fel vinkel i detta syftet och för stort utligg för lastare och traktor.
Fyrparts lyftoket ska göras så att det även går att sätta i gripen på kranen och lyfta med. Se bifogade bilder. Vad tror ni? Om man vill använda den som en vanlig lyftbom blir det svårt med den vinkeln på bommen? Skulle vara enklare att svetsa allt fast än aatt göra vinkeln justerbar med dubb och sprint..
Senast redigerad av molnia sön 21 jul 2019, 16:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

80-90  
#577360 Jag änvänder en lyftstropp som jag trär i öglorna på säcken å sen lyfter jag de med griplastaren ! Funkar väldigt bra

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577368 Grannen har tillverkat en variant av denna, med en extra balk ovanför som han kan gripa i med gripen till skogskärran.... Verkar funka bra för honom i alla fall...

http://traskungen-sweden.se/produkt/1761/

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Hema  
#577512 Ta en skev/dålig grip, ta bort alla rörliga delar och svetsa på 4st sådana här, en i varje hörn?
Bild

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

molnia  
#577578 Nu förstår jag inte riktigt varför man ska ta en dålig grip?

De svetskrokar du visade har jag kollat på, bra och billiga kostar bara, 150kr +moms.

Tänkte göra ett fyrparts lyftok likt detta. Fästpunkt i mitten för lyfta i lastaren och en greppyta i mitten o bara klämma den med gripen vi har
1563814235_20190722_171158.jpg

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Hema  
#577588 Njae, det var för att de går att få rätt billigt och vikten blir inte så stor om man strippar den. Vilket ger större lyftkraft. Vad väger en full säck med färsk ved?

Självklart borde man skaffa snabbkopplingar för slangarna. Men din lösning är nog både den enklaste och billigaste.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).