Bioenergi

Redskap för hantering av vedsäckar?

81 inlägg 59760 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Solo  
#216416 Jag köpte lösa delar för lastsäkring hos Swedol och gjorde ett 4-krokarskoppel med en fästpunkt som jag bara hakar fast i lastaren när jag tar in veden.Behöver inte ens ta loss snöskopan
Billigt o funkar kanon!

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216423 Jag drar en kedja genom alla fyra öglorna i säcken och fäster kedjan i det tandade
skärstålet på snöskopan, funkar bra men det känns som att säcken ansträngs.

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Mannen med Stihl  
#240161 Det blev ett truckstativ till slut. Det var inte så lätt att få tag i, tydligen har all nytillverkning upphört åtminstone i Finland där jag bor.

Hittills har jag hanterat storsäckar för konstgödsel och utsäde, naturligtvis har det även baxats vedsäckar hit och dit. Dessutom visade det sig vara perfekt vid sågning av grenar på hög höjd längs åkerkanterna och framför allt i samband med fönstertvätt!

Näst efter lunningsgripen är det här absolut det bästa "allroundredskapet" jag sett. Tack för tipset! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

stegmaster  
#240170 Trevligt at höra. :grin:
Visst er en trucklyft smidig, och inte minst, den kostar inte multum.
Her en bild från i sommar då jag lyfter grannen til topps på lådan, så han får skruva til några lösa skruvar.


Foto0102.jpg

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Skogsmästarn  
#369102
stegmaster skrev:Trevligt at höra. :grin:
Visst er en trucklyft smidig, och inte minst, den kostar inte multum.
Her en bild från i sommar då jag lyfter grannen til topps på lådan, så han får skruva til några lösa skruvar.


Hej! Jag blev intresserad av arbetskorgen på bilden. Är det en IBC bur på en lastpall? Skulle vara kul att se foto på själva arbetskorgen :smile:

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Hema  
#369130 Man bör väl säkra pallen i gafflarna, samt räcket i pallen?

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

550  
#369152 Ser ut att sitta med spännband. Är nog inget som rekommenderas av arbetsmiljöverket. Dock bättre än att stå på en lös pall utan bur :lol:

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

stegmaster  
#369169 Just precis, det er säkrat mot gafflerna med spännband.
Och det er en vanlig IBC bur.
Nä, det er nog inget för arbetsmiljöverket, men min granne tycker det funkar hur bar som helst, så då er jag nöjd. 8)
Kan legga til at jag byggde på en liten brytare vid lasterspaken, så at ström til 3dj funktion på lastaren hålls aktiv hela tiden, för skulle man bruka den vanliga trycknappen, så skulle en handhavandet fel få stora konsekvenser.(man vil helst inte komma åt tiltfunktionen på lastaren när lyften står i topp, för då blir stora rörelser där i toppen, even om man forsökar smyga med lasterspaken).
Har målat en del i högden ochså med denna manicken.
Men om någon tenker göra samma , sa var medveten om dom risker som finns med sånt hemmasmide.
Er egentlig inget man bordet rekommandera, då det handlar om folks säkerhet, men min granne tyckte detta var en bra idee, så då blev det så. (det er trots alt han som får sitta i buret, och går nåt snett, så blir det vel jag som havnar i buret). :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Hema  
#369187 Såg denna annons:
Bild

http://www.blocket.se/alvsborg/Hydraulisk_lift_64977326.htm?aw=1
Demonteringsbar arbetskorg med 230v uttag. Eget hydr.system 24 v, upp-ner hydr.manövrerat. 3 punkten traktor. Arbetshöjd totalt ca 6,5m 7600:-

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Skogsmästarn  
#369211
stegmaster skrev:Just precis, det er säkrat mot gafflerna med spännband.
Och det er en vanlig IBC bur.
Nä, det er nog inget för arbetsmiljöverket, men min granne tycker det funkar hur bar som helst, så då er jag nöjd. 8)
Kan legga til at jag byggde på en liten brytare vid lasterspaken, så at ström til 3dj funktion på lastaren hålls aktiv hela tiden, för skulle man bruka den vanliga trycknappen, så skulle en handhavandet fel få stora konsekvenser.(man vil helst inte komma åt tiltfunktionen på lastaren när lyften står i topp, för då blir stora rörelser där i toppen, even om man forsökar smyga med lasterspaken).
Har målat en del i högden ochså med denna manicken.
Men om någon tenker göra samma , sa var medveten om dom risker som finns med sånt hemmasmide.

Jo, sådana här byggen är ju bara för eget bruk på gården. Vad väger ditt truckstativ? igen risk att det blir för framtungt på traktorn? Jag har just köpt ett stativ, tänkte fixa både trepunkt och lastarfäste
Er egentlig inget man bordet rekommandera, då det handlar om folks säkerhet, men min granne tyckte detta var en bra idee, så då blev det så. (det er trots alt han som får sitta i buret, och går nåt snett, så blir det vel jag som havnar i buret). :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

stegmaster  
#369257 Jag har A-ramme, så jag kan koppla det snabbt både framme och bak.
Vikten vet jag egentlig inget om, men inte spesielt tungt, skulle gissa ca 250-300kg.

1454081480_dsc00311.jpg

1454081691_dsc00319.jpg

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Skogsmästarn  
#369295 Jag kan inget om truckar, men så här mitt nya stativ som jag hämtade i veckan, det lyfter ca 7m från mark, väger 600-700kg.
Tillverkat 2001. Lyfter 1600kg. Det lyfter i tre nivåer genom stativet. Blir det en bra lyft att ha på gården tror ni?

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Skogsmästarn  
#369296
1454088685_truck.jpg

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Hema  
#369302 Det kräver nog sin traktor och lastare om du ska ha den fram och lyfta tungt (även bra att räkna på belastning av framaxeln). Då kanske 3-punkt vore att föredra.

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

tyke  
#369339
Skogsmästarn skrev:Jag kan inget om truckar, men så här mitt nya stativ som jag hämtade i veckan, det lyfter ca 7m från mark, väger 600-700kg.
Tillverkat 2001. Lyfter 1600kg. Det lyfter i tre nivåer genom stativet. Blir det en bra lyft att ha på gården tror ni?

Kolla upp alla lyftkedjor dom får ej vara för slitna (kollas med kedjetolk). sedan kolla upp gafflarnas slitage i hälen får nötas 10% av gaffelns tjocklek . sedan ska du sprickindikera gafflarna sprickor syns inte med blotta ögat i fjäderstål.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).