Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550 xpg triobrake

46 inlägg 31391 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Amatörhuggare 62  
#369035 Som Amatörhuggare, så håller 550 n 2 år ungefär.
Eller ca 1000 fub

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369037 Det är inte mycket...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Peteflamingstar  
#369038
Mange skrev:Japp. Finns i datan som bör kollas och uppdateras vid service.


Ok, nu har ju jag inte lämnat in den på service sedan den var ny, är det något man ska göra nuförtiden? För uppdatering och sånt? Skötsel som rengöring, smörjning och sånt gör jag ju själv.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

traktorz  
#369056 Finns väl ingen anledning till att lämna in sågen, bara för att få reda på antalet körda timmar. Diagnosdata är nog inte heller tänkt för användaren, annat än att man kan programmera in ägarens ID. Programvaran (firmware) är ju låst till hårdvaran dessutom, så någon programvaruuppdatering är knappast nödvändigt. Går sågen bra, så gäller den gamla devisen: "If it ain't broke, don't fix it".

Inte heller så vanligt att man håller reda på antalet körda timmar på sina sågar, annat än att räkna antal liter Aspen alkylatbränsle som man inhandlat under året. T.ex. kör jag och brorsan med två sågar vardera, kanske blir det 300h / år, Inga problem med CarbControl/AutoTune eller M-Tronic på dessa timmar, så vi rekommenderar följaktligen dagens sågar med elektroniskt återkopplade förgasare.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

svampbob  
#369110
Amatörhuggare 62 skrev:Som Amatörhuggare, så håller 550 n 2 år ungefär.
Eller ca 1000 fub


Då blir det bara några kronor i timmen i värdeminskning av sågen bränslekostnaden per timme är mångdubbelt högre.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369117
traktorz skrev:Finns väl ingen anledning till att lämna in sågen, bara för att få reda på antalet körda timmar. Diagnosdata är nog inte heller tänkt för användaren, annat än att man kan programmera in ägarens ID. Programvaran (firmware) är ju låst till hårdvaran dessutom, så någon programvaruuppdatering är knappast nödvändigt. Går sågen bra, så gäller den gamla devisen: "If it ain't broke, don't fix it".

Nja, viss anledning kan det vara om man importerat en såg som inte servats vid leverans och inte har den senaste minst buggade versionen av programvara, likaså ev. uppdateringar för att förbättra prestanda.
Att programera in ägar id ärväl skäl nog, likaså andra anteckningar.
Vill man sen ge lite feedback till HVA hur sågen gått så är är även det möjligt vilket borde vara en självklarhet i mitt tycke.
traktorz skrev:Inte heller så vanligt att man håller reda på antalet körda timmar på sina sågar, annat än att räkna antal liter Aspen alkylatbränsle som man inhandlat under året. T.ex. kör jag och brorsan med två sågar vardera, kanske blir det 300h / år, Inga problem med CarbControl/AutoTune eller M-Tronic på dessa timmar, så vi rekommenderar följaktligen dagens sågar med elektroniskt återkopplade förgasare.

De flesta huggare jag träffar talar om sågars prestanda i antal drift timmar, vilket har varit norm de sista 40 åren.
Att detta nu är ointressant är för mig förvånande, särskilt från kostnadsmedvetna medlemmar här som gärna jagar priser.
Klart det är en intressant skillnad om man ger 9000kr för 200, 500, 1000 eller 2000 drifttimmar.
Några kunder jag har ser till kostnad/år i förhållande till arbetad tid. Föredömligt tänk enligt mig.
Att få en såg o gå länge är säkert inga problem om det inte tas med kostnader i beräkningarna.
Vevaxel ras på en såg som gått 400h är kanske inte lönt o reparera ens om kostnaden närmar sig halva köpesumman.
Att åka in o få servat avit o rätt kostar om inget annat förlorad arbetstid, resor och fram för allt är det irriterande.
Får man då lägga till delar och timmar så blir det ju inte billigare. Allt går inte på garanti och goodwill.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369144
Amatörhuggare 62 skrev:Som Amatörhuggare, så håller 550 n 2 år ungefär.
Eller ca 1000 fub


Det skulle jag vilja se någon som gallrar 1000 fub på två år. På fritiden... ;)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Hema  
#369156
Mangan skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Som Amatörhuggare, så håller 550 n 2 år ungefär.
Eller ca 1000 fub


Det skulle jag vilja se någon som gallrar 1000 fub på två år. På fritiden... ;)

Nästan så att den fritidshuggarn bara håller 2år med? :???: :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

tallen100  
#369185 vart står det nått om gallring? :D

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

jannee  
#369191 Finns en stor eller den största delen skogsägare som mest intresserade av hur länge sågen fungerar - inte driftstimmar.
Har själv 2 st 2051 och en liten Stihl, dessa är över 20 år och har hitintills fungerat klanderfritt, bytt ljuddämpare, startsnöre tändstift men det är allt.
Eftersom jag endast använt mig av sågarna på fritiden kan jag omöjligt räkna ut timmarna, men rent åldersmässigt har de hitintills inte haft några krämpor.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369206 Då är det ju lätt o hitta bra grejer. Bara o köpa en 500:- såg på Jula o ställa i källaren i 20 år. Det säger inget om sågens prestanda och prestation.
Det säger inte mycket hur länge man haft en grej...

Titta på bilar. Där är milen intressanta eftersom de inte kommer att gå hur långt. Du kan ha den i hundra år om du sköter den snyggt men den går inte hur mycket som helst. En taxi firma köper inte en Dacia och har samma förväntningar på den som en Mercedes.
Likaså är det med sågens timmar.
För var normen följande:
Hobby 20-500 drifttimmar.
Farmar 500-1000 drifttimmar.
Semi-Pro 1000-1500 drifttimmar.
Proffs 1500-2000 drifttimmar.

Detta var för att underlätta val av såg och prisklass.
Inte meningen man som hobby användare ska köpa såg för 7-9000kr för att täcka ett hobby behov.
Proffs ska heller inte förvänta sig att en hobby såg ska täcka deras behov.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Elfving  
#369208 Vad menas egentligen med dessa driftstimmar? Är det 2000 driftstimmar med enbart tankning eller är det underförstått att man byter kolv tre gånger och cylinder en gång inom detta intervall? Jag menar, med "komponentutbytande" service är det efter lite service egentligen en helt ny såg eftersom allt som kan gå sönder har bytts ut.
2000h är mycket med tanke på att en arbetsvecka är 40h. Sedan vet jag ingen som faktiskt har sågen igång 100% av arbetstimmarna!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369227 Då menades drift timmar den tid du använde såg om jag fattade rätt.
Ser man till hur det var då så var det många som körde minst 1000 timmar innan det hände nåt allvarligt.
Då räknade man 1,5 arbetsår på Proffs såg, sen var de slut. Många här hade två sågar och körde 50/50 då byttes en efter 1,5 år och man hade dem i tre år.

Hur mycket man ska lägga på en såg står ju relativt emot vad man får ut av den
En såg som har gått halva sin levnadstid (eller mer) och kräver en kostnad på mer än 1/2 av nypriset för att kanske gå andra halvan är lite gambling.
Även 1/3 av nypriset ser jag som en risk om man inte är säker på att prestation och prestanda håller tiden ut.
Därför byts de ofta in eller säljs som renoverade.

Anser man att levnadstiden är en viss tid i månader/år och kanske stått halva tiden. Då kan det bli rätt dyra drift timmar..

Oavsett hur man ser det så är det kostnad/arbetad tid som är intressant. Har du en och samma kostnad på ett år jämfört med två så ger det en stor skillnad i kostnad/timme arbetad tid.

Ibland kan det löna sig o köpa nåt billigare (med mindre förväntad drifttid), köra skiten ur den o slänga den eller ge den till en samlare än o reparera för större summor på nåt dyrare (med fler förväntade drift timmar).

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

jannee  
#369231 Förhoppningsvis finns det någon här på forumet som kan räkna timmar, i alla fall höfta duktigt. :oops:
Ett fat (190 liter) kedjeolja varar knappt i 2 år för mig, hur många motorsågstimmar räknar en skogshuggare med att ett fat olja ska räcka. :?:


Tänkte bakvägen räkna ut hur många timmar mina rariteter fungerat. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

tallen100  
#369240 Du gör alltså över med ca 95 liter per år, då är det bara att kolla hur mycket det går i tanken och hur länge en tank räcker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).