Motorsåg och handhållet

Hjälp en n00b med filmall och kedja

9 inlägg 2822 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp en n00b med filmall och kedja

lillspöket  
#368479 Igår hämtade jag min Blocket-köpta Husqvarna 45 och den startar hur fint som helst. Men en eller ett par extra kedjor behöver jag. Och något att slipa dem med.


Det sitter ett 13" svärd på, kedjan ska alltså vara 0.325, 1,5mm, 56 länkar. Så mycket vet jag. Men sen? Där sågen ska användas finns ingen el, så det blir till att handslipa. Vad ska man ha för filmall? Och vilken kedja ska man köpa, är det Oregon som gäller?

Det som ska sågas är dels en del ved, dels en del vindfällen och lite sådant. Inget jättegrovt, men inte bara småpinnar heller.

/L



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp en n00b med filmall och kedja

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368484 Köp du en vanlig rullmall (helst kombimall) för H25-kedja, 4,8 mm rundfil, liten plattfil, samt några H25-kedjor i rätt storlek hos din lokala Husqvarna/Jonseredshandlare. Denna kombination räcker långt, så länge du ser till att ha vasst.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hjälp en n00b med filmall och kedja

lillspöket  
#368486 Lysande! Precis ett sådant svar jag ville ha, klart och tydligt.

Tack.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp en n00b med filmall och kedja

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368487 Be också denne handlare visa hur mallen används.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hjälp en n00b med filmall och kedja

lillspöket  
#368490 Det har jag nog koll på, men skada kan det ju inte. Blir att fara till Carlsönerna nästa vecka. Eller finns det något vettigt ställe på nätet att beställa grejerna ifrån?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp en n00b med filmall och kedja

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368491 Aldrig fel att gynna den lokala handlaren emellanåt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hjälp en n00b med filmall och kedja

lillspöket  
#368492 Sant. Tack för hjälpen.

/L

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp en n00b med filmall och kedja

stektlök  
#368494 Va roligt att du köpt en såg!
Klart du ska ut i skogen å börja såga upp lite vindfällningar. Gött å få hem ved :D
Lycka till....

Användarvisningsbild

Re: Hjälp en n00b med filmall och kedja

lillspöket  
#368496 Jo. Vi kan väl säga som så, att varuhussågen jag köpte för några år sedan har fått slita rätt hårt. Så det här blir nog bättre.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).