Avverkning (slutavverkning)

Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

16 inlägg 8522 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

Fredrik Reuter  
#356364 Det är tufft före i skogen just nu, blött och varmt. Svenska Yle har intervjuat en virkesköpare på Stora Enso i Finland som vittnar om att är tufft på grund av det milda klimatet nu. Svårt att hitta avverkningsposter som har bärighet och lätt göra körskador. Även vägnätet krånglar till det för timmerbilarna, vägarna håller helt enkelt inte.

I oktober 2015 (kommer ni ihåg, den var skapligt fin och torr) så trodde jag faktiskt att det skulle kunna bli en bra vinter för drivning i Skandinavien. Men nu verkar det bli ungefär som de sista vintrarna - mest otjälat, förutom uppe i norr då.

Det vore intressant att få igång en informationstråd här - hur ser det ut med avverkningar och föret i skogen hos dig?

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/12/1 ... kogsbruket



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

Hammaren  
#356374 Det största problemet just nu här i Dalarna är nog vägarna, det är tjällossning och svårt att ta sig fram till avverkningarna.

Användarvisningsbild

Re: Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

halvproffs  
#356377 Vilken hemsk bild! Här har det nog varit tjällossning på skogsbilvägarna varannan vecka känns det som. Nu har vi haft den torraste hösten på länge så det går att avverka på blötare marker.

Avatar Fallback

Re: Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356386 Det var klass 3 varning för översvämning i helgen, säger väl allt. ;) Just nu 5-10 grader och regn. Lovat minusgrader mitten nästa vecka, kanske jag kopplar på kran och kärra och tar ett par lass. I fjol var det två veckor fruset totalt, hoppas på något bättre i år.

Avatar Fallback

Re: Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

alias  
#356412 Nog för att tjäle vore trevligt, men jag har nog tre saker jag hellre föredrar i julklapp:

1.Slopad ratificering av Århuskonventionen (det som ger miljöorganisationerna talerätt kring avverkning av fjällnära skog och vargjakt m.m.).

2.En mer företags- och landsbygdsvänlig regering (och lagstiftning generellt).

3.Ingen stormar/orkaner eller dylikt - jag vill själv välja vilka träd som ska fällas.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

jannee  
#356419 KALLT, en längre period - och INGEN snö. Gör gott åt all ohyra, bl. a. grisar, sniglar. Blir heller inga körskador när man ska försöka köra ut alla vindfällen.

Avatar Fallback

Re: Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

tyke  
#356422 Ingen gris ingen skinka till jul 🧠 Sniglar däremot kan jag hålla med om.

Avatar Fallback

Re: Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

Hema  
#356498
tyke skrev:Ingen gris ingen skinka till jul 🧠 Sniglar däremot kan jag hålla med om.

Kör han med viltsvins-julskinka? Låter spännande, själv ökar jag minskning av fästingar o älgflugor/löss.
får gärna vara kallt ett tag utan snö, för att sedan komma ett 5cm-lager, så det blir lite ljusare.

Användarvisningsbild

Re: Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

Fredrik Reuter  
#366316 Vilken vändning vi fick. Det gick på under en månad från lersöl till snö och i alla fall tjälade vägar.
Jag har lite dålig koll på hur drivningsförhållandena är just nu, pratat med några lokalt som säger att det funkar bra bara man trampar i snön före.

Hur länge tror ni kylan hänger i nu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

bgl  
#366358 Enligt de gamle kommer de stora väderomslagen vid fullmåne.
Vi har fullmåne 24 januari, jämför med 2veckorsprognosen hos klart.se !

Användarvisningsbild

Re: Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

Fredrik Reuter  
#368146 Hatten av @bgl och "di gamle". Fullmånen verkar ha gjort sitt och nu sitter i alla fall jag här med +4 och tö.

Pratade f.ö med en lokal skogsentreprenör här i veckan. Dåligt med tjäle i skogen tyvärr. Snön har isolerat ganska effektivt. Gissar att det kan vara bättre på andra ställen i Sverige/Norden, men vi har lokalt fått ganska mycket snö i år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368153 Bättre än i fjol! :-BD

Avatar Fallback

Re: Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

Hema  
#368295
bgl skrev:Enligt de gamle kommer de stora väderomslagen vid fullmåne.
Vi har fullmåne 24 januari, jämför med 2veckorsprognosen hos klart.se !

Vilken app använder de gamle då? :)

Avatar Fallback

Re: Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

tallen100  
#368298 Senapp :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Högst på skogsbrukets önskelista till tomten - Tjäle!

Hema  
#368300
tallen100 skrev:Senapp :mrgreen:

höhö :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).