Ny Teknik och Elektronik

bredband (fiber) -vatten-avlopp

16 inlägg 11733 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bredband (fiber) -vatten-avlopp

Sture Andersson  
#367689 Tänkte lyfta en fråga här om bredband .Dom flesta som är på forumet bor troligen på landet och kanske sitter inne med kunskaper i ämnet.I min hembygd pågår det ett arbete med att ta fram underlag för att dra fram
vatten avlopp och bredband .Vi bor i besvälig teräng med mycket sten och berg .Så det finns ingen grävmaskinsfirma som vill lämna ett fast pris .Vad priset blir är inte lätt att veta men en gisning är väl
200-250 tusen per fastihet .Jag har flera hus så kostnade kommer bli mycket hög .
Personligen är jag bara intreserad av bredbandet ,men dom som utreder frågan säger allt eller inget.
Om jag inte går med ,vad tror ni är det kört för all framtid ,eller kommer nån annan aktör gå in och se till att alla får bredband .Typ Telia eller likvärdig .Telias nät här ju under all kritik ,det är nog en tidsfråga innan
dom river ner telefontrådarna.



   TS
Användarvisningsbild

Re: bredband (fiber) -vatten-avlopp

Fredrik Reuter  
#367694 Hej,
Har du egna brunnar idag då gissar jag?

Användarvisningsbild

Re: bredband (fiber) -vatten-avlopp

Äboda  
#367696 Fiber är nog bra, men innan jag satsade på allt för stora investeringar för att dra in det så skulle jag nog kolla på vad teknikutvecklingen kan föra med sig.

Google lurar i vassen.
http://oneweb.world/

Avatar Fallback

Re: bredband (fiber) -vatten-avlopp

Sture Andersson  
#367697
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Har du egna brunnar idag då gissar jag?

Ja och sen har jag grävmaskin så göra eget godkänt avlopp blir inte så stor kostnad ,kolla förra året och materialet till ett godkänt avlopp hamna på runt 25000 med allt singel brunnar och rubbet.

   TS
Avatar Fallback

Re: bredband (fiber) -vatten-avlopp

alias  
#367698
Sture Andersson skrev:Tänkte lyfta en fråga här om bredband .Dom flesta som är på forumet bor troligen på landet och kanske sitter inne med kunskaper i ämnet.I min hembygd pågår det ett arbete med att ta fram underlag för att dra fram
vatten avlopp och bredband .Vi bor i besvälig teräng med mycket sten och berg .Så det finns ingen grävmaskinsfirma som vill lämna ett fast pris .Vad priset blir är inte lätt att veta men en gisning är väl
200-250 tusen per fastihet .Jag har flera hus så kostnade kommer bli mycket hög .
Personligen är jag bara intreserad av bredbandet ,men dom som utreder frågan säger allt eller inget.
Om jag inte går med ,vad tror ni är det kört för all framtid ,eller kommer nån annan aktör gå in och se till att alla får bredband .Typ Telia eller likvärdig .Telias nät här ju under all kritik ,det är nog en tidsfråga innan
dom river ner telefontrådarna.


Om det är kommunen som planerar för vatten och avlopp så tror jag att de kan tvångsansluta fastigheter utmed sträckan för att få båtnad för sin investering (vet inte säkert, men tror att det styrs av anläggningslagen).

Är det taskig terräng och man kan samförlägga fiber i samband med annan schaktning så torde det vara att föredra.

Jag tror absolut inte att någon aktör kommer att "gå in och se till att alla får bredband" med mindre än att de kan ta ut den fulla kostanden av den som vill bli ansluten. Alltså sannolikt en högre anslutningskostnad att göra det i efterhand.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: bredband (fiber) -vatten-avlopp

Astrix1  
#367701 Här hos oss blir vi tvångsanslutna kostnad 200000 - 250000 kr avlopp 20000kr för fiber frivilligt.
Vatten direktiv nått sånt.
Största anledningen till det är att typ det inte ska förstöra dricksvatten som det blev i storsjön kolera bakterier.
Vi ligger vid Strömsholms kanal så Stockholmarna inte får förorenat vatten.
Bra med rent avlopp men för dyrt.

Användarvisningsbild

Re: bredband (fiber) -vatten-avlopp

totte  
#367705 Det finns en lång diskussion om bredband i den här tråden: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Avatar Fallback

Re: bredband (fiber) -vatten-avlopp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367716 Man är inte skyldig att ansluta sig, men man är skyldig att betala anslutningsavgift. Jag tror det gäller enskild vattenförening också, om fastigheten ligger inom dess båtnadsområde.

Avatar Fallback

Re: bredband (fiber) -vatten-avlopp

alias  
#367720
Mangan skrev:Man är inte skyldig att ansluta sig, men man är skyldig att betala anslutningsavgift. Jag tror det gäller enskild vattenförening också, om fastigheten ligger inom dess båtnadsområde.


Precis vad jag menade (det är ingen mening att hasta med att fixa en annan lösning för att slippa ansluta sig, för man får ändå betala som om man nyttjade anläggningen) - såg nu att det inte var så jag skrev.

Enskild vattenförening har jag ingen erfarenhet av alls.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: bredband (fiber) -vatten-avlopp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367805 Behöver man verkligen gräva för fiber? Här diskuteras Telia öppen fiber just nu och de verkar inte främmande för att dra fibern i luften om infrastrukturen redan finns, dvs. gamla luftledningar med hyggligt bra stolpar.

Avatar Fallback

Re: Sv: bredband (fiber) -vatten-avlopp

Krokmark  
#367835
th skrev:Behöver man verkligen gräva för fiber? Här diskuteras Telia öppen fiber just nu och de verkar inte främmande för att dra fibern i luften om infrastrukturen redan finns, dvs. gamla luftledningar med hyggligt bra stolpar.

Känns som att skjuta sig lite i foten mtp väderkänslighet och underhåll av stolpar och liknande.
De måste ju ändå dra ut den och hänga upp den och det får inte med de gamla grejerna utan kräver speciell fiberlina och anpassade stolpfästen.
Mest kostnadseffektivt blir att gräva.
Man kör idag en hel del fiber via kraftledningarnas topplista, OPGV, men det är mest mellan städer och då pratar man ju betydligt större investeringar, men att göra det i ett minst sagt föråldrat telenät känns högst tvivelaktigt.

Avatar Fallback

Re: bredband (fiber) -vatten-avlopp

bgl  
#367947 Astrix1 i går:
Det är omtänksamt av din kommun att tänka på nollåttorna. Inte alla kommuner är lika sociala.
Här i Lindesberg har kommunen under flera år dumpat 1000-tals ton med rötslam på en övergiven gruvtipp!
Det heter att matjord ska bildas, men gruvresterna är inte kapillära så så det mesta av vattenlösligt innehåll har spolats bort med regn- och smältvatten för att hamna i Arbogaån och just Mälaren.

Avatar Fallback

Re: bredband (fiber) -vatten-avlopp

Astrix1  
#368003 På mötetet som kommunen hade med oss så hade dom krav på sig.kallas nåt typ vattenskydsområde.
Lantmäteriet var med oxå om du nekade marken till avlopp som var till allmänytan så kunde dom bara mäta in marken 12meter brett eller där pumpstationen står. Överklagandet är svårt. Vårat vatten kommer ner till Mälaren och vidare

Avatar Fallback

Re: bredband (fiber) -vatten-avlopp

ÅsaNisse  
#368133 Jag har kört med mobilt bredband i flera år och gick över till fiber för 6 månader sedan. Kan inte säga att jag märkt någon förbättring med lyset i röret.
Det gick lika smidigt att surfa med signalen i luften så jag skulle nog testat en sådan lösning innan jag plöjer ned flera 100-tusen i marken.

Användarvisningsbild

Re: bredband (fiber) -vatten-avlopp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398295 Peter Eriksson: Pengarna räcker inte!http://www.atl.nu/arbetsliv/minister-bredbandspengarna-racker-inte-till/
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).