Traktorer och processorer

Zetor 6340 -97 & Farma T7

94 inlägg 38014 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

husqvarna_med_sthil  
#363633 Köpte kedjor fram till min ifjol och jag måste då säga att det inte är så dumt då tidigare han ville glida med framänden om man gick lite snett på någonting isisgt. Nu går det som på räls, betydlig skillnad.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

molnia  
#363835 ja en 4wd traktor förtjänar kedjor runt om. lägga pengar på en 4wd traktor och sedan "falla på målsnöret " med att inte ha kedjor runt om är ju att inte utnyttja traktorns hela potential.

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#363861
molnia skrev:ja en 4wd traktor förtjänar kedjor runt om. lägga pengar på en 4wd traktor och sedan "falla på målsnöret " med att inte ha kedjor runt om är ju att inte utnyttja traktorns hela potential.

Exakt, jag håller med om det!

Ska bli kul att se hur den tar sig fram nu med kedjor runt om. Ska till skogen på lördag.
Enligt väderprognosen ska det komma cirka 3dm snö under veckan så tänkte ta ett ryck med fröställningen och kanske få ut några lass :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

rikard_e  
#363876 Håller med, det man får tänka på dock är att inte ta några för häftiga tag. Framaxlar kan vara lite känsliga.

Dock går det riktigt gött med ofta tapio-kedjor runt om på en 4hjulsdriven traktor :grin:
Har en bra nedförsbacke till avlägget, går bra med fullt lass åt båda hållen.

Så du bör också uppskatta att ha kedjor runt om :grin:

Och du vet säkert redan den oskrivna lagen om att aldrig ha kedjor bara på framaxeln.

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#363904
rikard_e skrev:Håller med, det man får tänka på dock är att inte ta några för häftiga tag. Framaxlar kan vara lite känsliga.

Dock går det riktigt gött med ofta tapio-kedjor runt om på en 4hjulsdriven traktor :grin:
Har en bra nedförsbacke till avlägget, går bra med fullt lass åt båda hållen.

Så du bör också uppskatta att ha kedjor runt om :grin:

Och du vet säkert redan den oskrivna lagen om att aldrig ha kedjor bara på framaxeln.

Låter bra :smile:

Jo, det vet jag att man inte ska ha. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#364360 4 lass med frötall körde vi ut idag. Det drog mycket bättte med kedjor fram! :wink:

Hade nog blivit något lass till om inte generatorn på gammeltraktorn (Zetor 4718) gav upp. Tyckte det började lukta bränd rem så gick ut och kollade, generatorn satt ju fast.. :roll:
Fick den till slut att röra lite på sig och då körde jag hem den..

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

550  
#364381
rikard_e skrev:Håller med, det man får tänka på dock är att inte ta några för häftiga tag. Framaxlar kan vara lite känsliga.

Dock går det riktigt gött med ofta tapio-kedjor runt om på en 4hjulsdriven traktor :grin:
Har en bra nedförsbacke till avlägget, går bra med fullt lass åt båda hållen.

Så du bör också uppskatta att ha kedjor runt om :grin:

Och du vet säkert redan den oskrivna lagen om att aldrig ha kedjor bara på framaxeln.


Vi körde några år med bara broddkedjor fram utan problem :wink: Problemet är att traktorn har en stark lust att glida åt sidan, särskilt ner i diket när man står vid avlägg. Plus att det bromsar dåligt när inte det är bromsar på framaxeln :lol: Men det är smidigare att lägga på fram. Draget är dock ett helt annat bak.

I år har vi bara skott hästen bak (än så länge). En fördel jag märkte när man bara har kedjor på bak är att man får reda på om båda bromsarna funkar eller om bara den ena har tryck :???: (styrbromsar är ju bra, men man får ha lite tur med vilken sida man ska svänga åt ibland :lol: )

Förresten, Karlsson, kör du fortfarande med dem nedre fotstegen? Då kommer du bli olycklig snart gissar jag! Byt mot en kedja att stiga på istället :smile: Framskärmar fram i skogen är också big no no, av egen erfarenhet så ska man inte slarva med att ta av dem.

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#364384 Ja, fotstegen är helt orginal. Framskärmarna är bortplockade nu eftersom vi har kedjor fram.

Ska kika på det till sommaren, har skapligt fin väg att köra på i skogen nu. Så tror inte det är någon fara med fotstegen ännu :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

550  
#364400
gnisten83 skrev:Så zetor har portalkonstruktion på bakaxeln, höjer de frigång något eller flyttar de bara bakhjulet bakåt?

Jämför man höjden på ingående och utgående axel i portalen så höjer man frigången en hel del. Just frigångshöjden är väl bland det bästa med Zetor. Ibland går jag runt och skakar på huvudet under mässor när jag ser låga hitchar på traktorer :lol:

Karlsson_98 skrev:Ja, fotstegen är helt orginal. Framskärmarna är bortplockade nu eftersom vi har kedjor fram.

Ska kika på det till sommaren, har skapligt fin väg att köra på i skogen nu. Så tror inte det är någon fara med fotstegen ännu :wink:

Bara man tänker på det när det kommer en hög stubbe så. Det går faktiskt över rätt höga hinder ändå. Framskärmar ska man inte ha på i skogen överhuvudtaget är min åsikt :geek:
Du får skaffa lite mer frontvikter också, tror det är 10x15 kg som går att få plats med i frontbågen!
Snygg plåt din farsa fixade förresten. Vi har bara plockat bort hela och satt en balk istället för ventilpaketet. Blir drygare att veva upp högra lyftarmen när man kopplar, men det blir inte så många ggr per år. Värmen i hytten blev mycket bättre när man fick in paketet under, istället för att ha fönstret halvöppet som vi hade innan.

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#364410 Ja, plåten blev riktigt bra. Ska täta med nånting så det blir helt tätt runt ventilpaketet bara.

Farsan ska nog skära ut några frontvikter på jobbet. :wink:

Vad har du för traktor @550 ? :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

550  
#364422
Karlsson_98 skrev:Ja, plåten blev riktigt bra. Ska täta med nånting så det blir helt tätt runt ventilpaketet bara.

Farsan ska nog skära ut några frontvikter på jobbet. :wink:

Vad har du för traktor @550 ? :smile:


Jag tycker det är helt onödigt att täta mer faktiskt, det blir bra värme ändå! Ibland får man öppna fönstret lite för att få bort imma bara. Min far har en 4341, en av dem första årsmodellerna, så det kan inte skilja så mycket mot din. Motorn är väl mindre förstås, klen så man funderar på om den går att bygga om till 6341 i styrka.

Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

husqvarna_med_sthil  
#364434 Jag har ju ett gäng frontvikter jag blev tvungen att avlägsna när lastaren åkte på. Ganska precis att fotstödet kommer på tal när jag för första gången donkade i mitt i en stubbe förra helgen, allt höll denna gång. Jag satt och tittade lite väl mycket bakåt för att se hur vagnen följde mig osv och lyckades köra framhjulet över stubben och sedan tjong med stödet in i stubben.

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#364541 @550
4341 ser ut att va en smidig modell! :smile:

@husqvarna_med_stihl
Ja det är lätt hänt att man kollar mer bakåt än framåt. Speciellt när man är ny med ramstyrning :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

Karlsson_98  
#367973 Farsan gjorde en låda till grinden på vagnen. Blev riktigt bra!
Ska dit en till på andra sidan, och fästen så att motorsågarna får plats också :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor 6340 -97 & Farma T7

husqvarna_med_sthil  
#368015 Din far verkar vara ett proffs på att skapa saker i plåt !..Snyggt och rejält. Jag har funderat själv på att försöka få till ett fäste på grinden för motorsågen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).