Trädfällning (arborist)

Fällsax med teleskopstång

14 inlägg 9923 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fällsax med teleskopstång

swe#kipp  
#11238 Swe Kipps fällsax med 6 meters teleskop stång är nu utdelad och finns i en egen tråd, denna.
Mitt senaste fynd :)

Bild



Bild



Bild



//Kipp



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11243
swe#kipp skrev:Mitt senaste fynd :)

Bild



Bild



Bild



//Kipp


Men Kipp vad har du nu hittat för tok?
Berätta :lol:

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#11244 Det är en fällsax med en 6 meters teleskop stång för att fästa saxen uppe i ett träd, sen är det bara att vinscha omkull det !!
Det verkar som ett bra kompliment till Stalpen, det blir ju mycket mer kraft med den här utrustningen.

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11246 ah okej då förstår jag ^^

Trodde det var nån form av grejj för o dra stockar hehe :P

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11247 det är ju en timmersax som är lite moddad. kan säga att den är ovärdelg vid fastfällning eller vid prescisions fällning.

Du ka göra en sådan själv om du har en vanlig timmer sax eller timmer lyft.

Jag dog sönder en sax när jag satte den i spänn mot blocket engång så jag värdmde upp handtaget och smidde om det itll en öggla sedan på med lite förstärknings svets härdade dne i olja o fett och sedan funkade den bra. fördelen med den som är redovisad här ovan är ju uttaget för stolpen/pinne/förälgnings armen som gör att man kommer extra högt upp.
Tror om ja ginte minns fel att momentet ökar i kvadrat för varje meter du kommer längre upp i trädet.

Dessutom vinsch så är det bara ett kastblock som saknas så har man altl man behöver. (plus blåbärssoppa och några goda mackor).

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11258
gossebear skrev:Tror om ja ginte minns fel att momentet ökar i kvadrat för varje meter du kommer längre upp i trädet.


Inte helt rätt. Momentet ökar linjärt. Enheten för moment är Newtonmeter (Nm), dvs kraft gånger sträcka.

Således: om Kipps stång gör att man når till 8 m istället för 2 m så får man fyra gånger större moment, alternativt att det räcker med en fjärdedel dragkraft i blocket för att få samma resultat.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11260
th skrev:
gossebear skrev:Tror om ja ginte minns fel att momentet ökar i kvadrat för varje meter du kommer längre upp i trädet.


Inte helt rätt. Momentet ökar linjärt. Enheten för moment är Newtonmeter (Nm), dvs kraft gånger sträcka.

Således: om Kipps stång gör att man når till 8 m istället för 2 m så får man fyra gånger större moment, alternativt att det räcker med en fjärdedel dragkraft i blocket för att få samma resultat.


eller så får man 4 gånger större dragkraft med samma kraft i blocket... :lol: :lol: Då kraften i blocket lär vara oförändrad. Hur som helst så lär trädet falla dessto bättre direkt.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11316
swe#kipp skrev:Det är en fällsax med en 6 meters teleskop stång för att fästa saxen uppe i ett träd, sen är det bara att vinscha omkull det !!
Det verkar som ett bra kompliment till Stalpen, det blir ju mycket mer kraft med den här utrustningen.

den är effektiv du behöver ingen traktor till den andvände en sån i höstas när jag tog ner halvruttna björkar i ett villa område .
man klarar det själv genom att knyta repet i en annat träd sen är det bara att hänga i repet.
men för fan passa skallen för den är inte att lita på då man har den ute max.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#11319 Knaggen har redan märkt att den inte är att lita på, kommer inte att använda den utan hjälm :P
finns det inga Teleskop stänger som är lite styvare ??
den jag har från Bacho känns ungefär som ett metspö när man har fällsaxen på, tycker nog att skogma kunde ha fixat en bättre stång ,,,,,,,

   TS
Användarvisningsbild

Sv: Fällsax med teleskopstång

Fredrik Reuter  
#367881 Hittade dessa inlägg via slumpen och tyckte att denna "fällsax" förtjänar en egen tråd.
Är det någon som använder sig av liknande som Swe Kipp ovan?

Användarvisningsbild

Re: Fällsax med teleskopstång

anersimyra  
#367897 Jag använder en sådan sen tre fyra år, jag har ett hemmabyggt skaft i aluminium såväl som ett " köpeskaft." Saxen är ett suveränt redskap som kan spara mycket tid, förutsatt att man inte råkar få repet mellan saxen och trädet.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Fällsax med teleskopstång

Fredrik Reuter  
#367899 Hej,
Ja, jag såg nu att det fanns några andra trådar också, bl a stångsax, fällsax eller vad kan det heta och Fästa vajer långt upp på trädstam

Användarvisningsbild

Re: Fällsax med teleskopstång

Peteflamingstar  
#367949 Använder också en sådan sax, tillsammans med en 5,8 meters stång. Man får försöka placera saxen på stammen så att när den väl landar helst inte slår i stumt underlag, då får man lov att banka, bända och rikta sen... :grin:
Använder en ardennervinsch och 35 meter försträckt skotningslina, har fungerat bra hittills.

Avatar Fallback

Re: Fällsax med teleskopstång

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367964 Bra skaft finns på Jula

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).