Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Trailer och förbil

8 inlägg 5419 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trailer och förbil

Hoggar  
#367851 Just nu flyttar jag maskin (1910e) med riktig trailer från olika åkerier och måste då agera förbil eftersom maskinen är för bred.
Men jag kommer snart att börja flytta med en epa-reggad trailer.
FRÅGA:
Måste jag även vara förbil för epa-trailern?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Trailer och förbil

jannee  
#367859 Den frågan borde du bolla vidare till transportstyrelsen, men troligtvis ej.
Lantbruket har i alla fall tidigare haft rätt att köra med upp till 3.6 meters breda fordon utan följebil.
Troligtvis måste du ändå söka dispens för bredare fordon än 310 cm.
De flesta poliser bryr sig ej - för dåligt insatta men om olycka skulle ske....

Användarvisningsbild

Re: Trailer och förbil

Hoggar  
#367875 Ajjemän, är bara anställd så chefen får bestämma men kan va kul o veta just för hur det fungerar i jordbruket

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trailer och förbil

rokon  
#367878 Ett alternativ :-BD vore att en person med vimpel/ljuslykta går före den långsamtgående epa-reggad trailern. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Trailer och förbil

Hoggar  
#367887 Kan sätta mig på huven med ett metspö med en lykta längst ut ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Trailer och förbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367891 Vad kostar en epa-reggad trailer egentligen? Såg en dragbil på blocket, det var väl runt 100 kkr de skulle ha för den?

Användarvisningsbild

Re: Trailer och förbil

Hoggar  
#367892 100k och uppåt kanske, beror på vad de är för årsmodell och skick antar jag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trailer och förbil

loppan  
#367893 Det är bara transporter inom jordbruket för egen räkning som är undantaget.
När man utför tjänst åt annan med jordbruksmaskin så är regelverket som för övriga transporter.
Det är naturligtvis en stor gråzon som utnyttjas och som kan vara svår att bevisa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).