Föryngring

Rekord för höstplantering i Södra-land

7 inlägg 7517 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rekord för höstplantering i Södra-land

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Rekord för höstplantering i Södra-land

loppan  
#367862 Har funderat på att prova lite höstplantering men hur sent går det att sätta?
Jag läste även att södra påstod att det sätts tre plantor för varje träd som avverkas.

Avatar Fallback

Re: Rekord för höstplantering i Södra-land

jannee  
#367864 Ända fram tills tjälen kommer. Planterat i November - gått bra.
Personligen tycker jag Majplanteringar och sena höstplanteringar går bäst - kanske bara tur men....
I början planterade jag väldigt tidigt = bortkastade pengar, tid och arbete = rena vansinnet

Avatar Fallback

Re: Rekord för höstplantering i Södra-land

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367867 I Norge virker det som myndighetene har gløymt skogen, berre snakk om olje og fisk

Avatar Fallback

Re: Rekord för höstplantering i Södra-land

saekb  
#470841 Bor i område med försommartorka. SÖ Småland.
]Någon som vill kommentera följande: Tänkte från början plantera redan den 15 augusti men Svenska skogsplantor i Trekanten kan nu inte leverera täckrotsplantorna förrän den 18 september: epost idag "Vi har provpackat tallen och den är tyvärr inte färdig för leverans förens vecka 38. Alltså ingen leverans denna eller nästa vecka. Ber om ursäkt för detta, vi har försökt skynda på rotarmeringen men vi kan inte ändra plantans biologi."
Vad jag förstått så innebär plantering så sent att plantan bara blir rotslagen (hinner alltså inte etablera sig på platsen) men kommer igång tidigt på våren.
Höstplantering innebär också ökad risk för viltskador och frosttorka.
Täckrot tall bör vara långnattsbehandlade (dubbelbarr). Denna fråga har jag ställt till Svenska Skogsplantor.

Avatar Fallback

Re: Rekord för höstplantering i Södra-land

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470856 Var på en plantskola nyligen, då nämndes att när man långnattsbehandlar plantor slutar grönmassan växa och kommer inte igång förrän till våren. Rotklumpen däremot växer hela hösten tills det blir för kallt.

Användarvisningsbild

Re: Rekord för höstplantering i Södra-land

Seb macahan  
#470966
alstor skrev:Var på en plantskola nyligen, då nämndes att när man långnattsbehandlar plantor slutar grönmassan växa och kommer inte igång förrän till våren. Rotklumpen däremot växer hela hösten tills det blir för kallt.


Provade det förra året. Men tipset jag fick var att det skulle göras ganska tidigt på hösten (augusti) planterar man längre fram så finns det risk att även rotklumpen stannat och då blir planteringen mer än förvaring tills våren börjar.
Skulle planterat gran på detta sätt nu i höst men det blir till våren i stället.
Höstplanteringen (tall) från förra året har tagit sig bra i år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).