Gallring

Skördaraggregat på grävare

4 inlägg 6488 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördaraggregat på grävare

Futurawood  
#367811 Någon som har erfarenhet av att använda ett mindre engreppsaggregat på en minigrävare 5 ton med gummilarver?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Skördaraggregat på grävare

stegmaster  
#367846 Absolut, men endast med stegmatare.
Er det rullmatar du syfter på????

1453503003_20140324_103831.jpg

1453503059_20150303_113729.jpg

1453503244_foto0092.jpg

1453503238_foto0095.jpg

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat på grävare

Futurawood  
#367871 Det är nog mest med tanke som basmaskin. Stegmatare eller med matarhjul kan så klart vara skillnad. Eftersom jag ämnar skaffa och har behov av en mindre grävare så var tanken att komplettera den för en del gallringsjobb. Vår mark är rätt så snäll så det är i princip bara stubbar och i vissa bestånd lutning som är problemet.
Banden har ju sin begränsning och det är väl inte optimalt mot hjul som kan svänga på ett annat sätt i skogen bland träden. men en god planering kan i viss mån underlätta detta.
Alternativet är alltid så klart att leja bort jobben i skogen men om man nu ändå har en basmaskin och har tiden så får man ju göra en välgrundad "kalkyl". Jag håller annars med den som på forumet skrivit att allt för många maskiner står oanvända på gårdarna och de pengarna kunde säkert gjort bättre nytta med att leja bort jobben.
Tacksam för input för beslut

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skördaraggregat på grävare

stegmaster  
#368036 Ja när man först har en grävmaskin, så er det fint att utnytja den så mycket så möjligt.
Hadde själv grävmaskin i utgangspunktet, och köpte til detta Naarva aggregatet för 96tkr för 10 år sen.
En klar fördel er att ha en jibb med stödfot, som du nyttja vid sväng i terränget, då minskar risken för bandkrängning .
Hadde inte stödfot i början, och hadde vel kanske 1-2 bandkränginger pr år.(Detta var en 4,5t maskin med stålband)
Nu med "nya" maskinen har jag haft 1 bandkrängning senaste 3 åren. (Hanix 5,5t med gummiband)

Interessant detta, så uppdater gärna framöver hur det går. :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).