Motorsåg och handhållet

fikk ny sag i dag.

61 inlägg 18603 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

cateid  
#367102
can skrev:graturlera med ny sag, du får avgi rapport når du har brukt ho litt, h 46 kjede har eg aldri hørt om før no.

Da har eg fått testet sagen litt.
Funker som bare juling :grin: starter lett å går som fan. Stopper ikke på tomgang, starter lett etter fylling selv om sagen stoppet pga tom for bensin.

Til kvistingen er den både bra og dårlig. Dårlig i den forstand at det kjennes bra i armene spesielt venstre etter en stund, men det har nok me med at eg ikke er vant til å jobbe med sag og at teknikken er nok ikke 100% ble bedre etter eg hadde holt på en stund da eg ble tvungen til og hvile sagen mer på treet pga slitne armer.

Sverdlengden ser eg ikke på som problem. Det var jo en fordel når eg kvistet trer som lå i skråning å nesten helt på bakken da eg slapp bøye meg så mye :smile: har bestillt 15 " sverd så blir spennende å prøve hva eg foretrekker.

Har kjørt ca 6l aspen så er fortsatt newbie :grin: :grin: :grin:

Cato

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

Hema  
#367104
cateid skrev:
can skrev:graturlera med ny sag, du får avgi rapport når du har brukt ho litt, h 46 kjede har eg aldri hørt om før no.

Da har eg fått testet sagen litt.
Funker som bare juling :grin: starter lett å går som fan. Stopper ikke på tomgang, starter lett etter fylling selv om sagen stoppet pga tom for bensin.

Til kvistingen er den både bra og dårlig. Dårlig i den forstand at det kjennes bra i armene spesielt venstre etter en stund, men det har nok me med at eg ikke er vant til å jobbe med sag og at teknikken er nok ikke 100% ble bedre etter eg hadde holt på en stund da eg ble tvungen til og hvile sagen mer på treet pga slitne armer.

Sverdlengden ser eg ikke på som problem. Det var jo en fordel når eg kvistet trer som lå i skråning å nesten helt på bakken da eg slapp bøye meg så mye :smile: har bestillt 15 " sverd så blir spennende å prøve hva eg foretrekker.

Har kjørt ca 6l aspen så er fortsatt newbie :grin: :grin: :grin:

Cato

Vid kvistning, ska du låta sågen vila mot stocken så mycket som möjligt. Allt för att spara armarna, men ligger stocken på backen, kan man lätt bli trött i benen, när man går med böjda knän. Såvida man inte går med böjd rygg, det är också tröttande och dåligt.. "har jag hört"

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

SawTroll  
#367166
can skrev:graturlera med ny sag, du får avgi rapport når du har brukt ho litt, h 46 kjede har eg aldri hørt om før no.


H46 er 72LPX (1.3mm).

Det er vanlig i deler av USA å bruke 1.3mm I stedet for 1.5mm.

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367172 ok

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367179 Intressant att höra hur flera Oregon säljare säljer 73DPX. Särskilt eftersom Oregon Varberg inte gör det till Oregon säljare.
Har hört detta i flera år nu. Lika länge som jag frågat efter den hos Oregon. Frågade senast för ett par veckor sen då det var på tal här sist.
Ska fråga nästa gång jag beställer grejer med...
Att den finns är det inga tvivel om, inte heller att den går o få tag i utomlands och vem som kan ju importera.

Det är lite kul detta för det var samma diskussion när 365 skulle lanseras som ersättare till 262.

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

röjar kalle  
#367220
trondsenti skrev:Grattis med ny sag!
Jeg forstår ikke alt "hysteriet" om for lang sverd... Vet at dette temaet har vært oppe 10000 ganger før, men blir likevel litt oppgitt.
Personlig bruker jeg ei HVA550xpg. Fikk den levert med 13", og byttet det ut med 15" direkte! Nå står det 18" på og nå vil jeg opp til 20" sugihara.
Jeg bruker saga mi til 95% kvisting.

\M/ \M/ \M/

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367268 kvista gran iverfall med 20 toms, tja

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367373 Bruker selv 13 toms til 550, er litt kort av og til men bruker alltid så kort sverd som mulig. Som allround vil Eg kanskje sei at 15 toms fungerer best.

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

Peteflamingstar  
#367690
SawTroll skrev:
can skrev:graturlera med ny sag, du får avgi rapport når du har brukt ho litt, h 46 kjede har eg aldri hørt om før no.


H46 er 72LPX (1.3mm).

Det er vanlig i deler av USA å bruke 1.3mm I stedet for 1.5mm.


Var till Hawaii för ett par år sedan och köpte en "souvenir" med mig hem, nämligen ett 24" svärd med LILLA svärdsfästet. 3/8 och 1,3 mm. Blir bra på 560:n! :grin:

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

SawTroll  
#368171
Peteflamingstar skrev:
Var till Hawaii för ett par år sedan och köpte en "souvenir" med mig hem, nämligen ett 24" svärd med LILLA svärdsfästet. 3/8 och 1,3 mm. Blir bra på 560:n! :grin:


Det kan selvfølgelig brukes når behovet(?) er der - men 1.3mm kjeder i ordinær 3/8" vil nok i de fleste fall være bestillingsvare i Skandinavia, og saga vil jo bli veldig fremtung med det sverdet.

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

Peteflamingstar  
#368185
SawTroll skrev:
Peteflamingstar skrev:
Var till Hawaii för ett par år sedan och köpte en "souvenir" med mig hem, nämligen ett 24" svärd med LILLA svärdsfästet. 3/8 och 1,3 mm. Blir bra på 560:n! :grin:


Det kan selvfølgelig brukes når behovet(?) er der - men 1.3mm kjeder i ordinær 3/8" vil nok i de fleste fall være bestillingsvare i Skandinavia, og saga vil jo bli veldig fremtung med det sverdet.


Nej jag kommer förmodligen inte ha så stor användning av svärdet, det trodde jag inte heller utan det var mest som en rolig grej att köpa när alla andra köpte Hawaiiskjortor och krimskrams! Typiskt dock att de nya 555:or som såldes på Husqvarna i Honolulu var försedda med 24" svärd 1,3, som standard... jänkarna alltså :???:

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

SawTroll  
#368220
Mange skrev:Intressant att höra hur flera Oregon säljare säljer 73DPX. Särskilt eftersom Oregon Varberg inte gör det till Oregon säljare.
Har hört detta i flera år nu. Lika länge som jag frågat efter den hos Oregon. Frågade senast för ett par veckor sen då det var på tal här sist.
Ska fråga nästa gång jag beställer grejer med...
Att den finns är det inga tvivel om, inte heller att den går o få tag i utomlands och vem som kan ju importera.
.....


Ja, dette er interessant.

Det har muligens noe med saken å gjøre at HVA ikke eller tilbyr halvmeisel I 3/8" på websiden eller i kataloger, i vår del av verden.
At noen Oregon forhandlere likevel har det kan vel skyldes lokal etterspørsel - men da blir vel importøren automatisk involvert - eller bruker de andre "kilder"? :???:

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

kjetilroeste  
#393305 Jeg kjøpte meg ei 562 i vinter. Har kjørt en 7-8tanker på den nå. Råtass av ei sag! Kjøpte først 18" sverd, dette synes jeg ble altfor langt. Gikk ned til 16", noe som jeg føler passer mitt bruk mye bedre. Bruker den stort sett til felling for hogstmaskin.
Men så over til det som er diskutert ovenfor her. Det virker nesten umulig å få tak i en 3/8 kjede som halvmeisel. Felleskjøpet kunne skaffe, men de forlangte 440kr pr stk for 60dl 1,5mm. Det synes jeg var en vanvittig pris!
Noen av dere andre som har kommet borti noen som forhandler DPX nå?

Kjetil :)

Användarvisningsbild

Re: fikk ny sag i dag.

sirkandal  
#403313 For Oregon kjeder i Norge så ville jeg hørt med Tosalg.no de skaffer det meste :smile:

Avatar Fallback

Re: fikk ny sag i dag.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403315 Fekk nå svar han der og etter ei stund

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).