Verkstan

Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

32 inlägg 47476 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367527 Blev nyfiken på startbooster och om dessa kan vara bra.
Har hört både positiva och negativa åsikter som ex. att de "grillar" elektronik, klarar inte starta motor när batteriet är "dött" men även att de är mycket effektiva med små yttermått.
Antar att att de skall användas till den motorstorlek som tillverkaren rekommenderar men undrar likväl om det är något att satsa på. Blir ju såklart en utmaning för en startbooster att starta en kall och stor dieselmotor.
Använder själv starthjälp och då är man beroende av 230 V och den är klumpig att bära runt.

Har ni en startbooster?
Till vilket/vilka fordon används den till?
Finns det några bra och vad kostar dessa?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

bgl  
#367535 Jag köpte nyligen en "Noco genius GB30" via Amazon.
Jag betalade 95 dollar, men nu verkar den finnas för 84,99 dollar!
V8-bensin med 11år gammalt OPTIMA-batteri som nästan slutat ta laddning, trots att Ctek säger att batteriet är fulladdat, startade omedelbart.
Från Danmark importerad JCB 4CX med 12V system är alltid svår att starta under drygt 10 grader, trots elmotorvärmare och friskt batteri. Betydligt bättre startmotorvarv och snabbare start. Klart bättre strömtillskott än med en 12 kg sbooster från Telwin jag har sedan tidigare. Vikten att jämföra med den nya som väger drygt 1 kg, där mer än halva vikten är kraftigt tilltagna batteriklämmor!
Jag satsade på denna tillverkare och modell enbart efter nätkommentarer till olika boosters. Man märker på många kommentarer att det finns skillnad mellan olika tillverkare, men att ingen är helt immun mot kritik från en och annan köpare.

Avatar Fallback

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367539 Har en tid funderat på detta med startbooster och det var ditt inlägg där du nämnde Noco som jag tänkte fråga här om andras erfarenheter.
Jula har nu ett erbjudande på deras Hamron starthjälp men, men..
Kanske finns det bättre kvalitet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

jannee  
#367552 Julas starthjälp är värd sina pengar - MEN den laddar ur sig själv, kan vara något att tänka på.
Kopplar du den bara RÄTT kan inget obehagligt ske.
Och rätt är, + till + och minus till minus.
Verkstäder och ALLA bilbärgare har starthjälp, där används dessa ofta.
Har en gammal Jumpstarter - använd 1 gång.
Senast redigerad av jannee tor 21 jan 2016, 20:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

Göt  
#367559 Jag köpte en på clas ohlson och den fungerade väldigt bra men till slut lyckades jag lyckades koppla den åt fel håll det som hände är ju att apparaten blev slut ingen explosion eller så :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

loppan  
#367567 Använder numera aldrig starthjälp som överladdar,kan i princip bli hur dyrt som helst på moderna fordon.
Borde totalförbjudas då elektroniken inte tål överspänning.
På en gammal traktor så funkar det.

Använder enbart ctek laddare till allt.
Om batteriet är friskt och under 100 ah så räcker det med 1-2 tim med ctek för att den skall starta.

Byt batteri i stället för att använda boster.

Användarvisningsbild

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

Erre  
#367570 Lite dyrare startboosters har inbyggt skydd. Om batteriet är för urladdat så kopplar inte boostern in. Det krävs en liten mellan buffert för att klara elsystemet.
Dvs batteriet måste ha lite egen kapacitet kvar.

Pratat med lite olika säljare angående detta.
Om det är sant eller inte kan jag inte avgöra.
Men jag vill inte gärna blåsa sönder en modern maskins elsystem.

Användarvisningsbild

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

Göt  
#367575 finns en säkerhetsfunktion som gör att man ska kunna dubbelkolla innan man kör igång men det gick bra att vrida på den också

Avatar Fallback

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367577 Mmm...byt batteri. Jo, jag vet.
Borde nog egentligen kanske fråga hur ni alla tar hand om (alla) era batterier i alla era maskiner. Kör med dom förstås blir väl svaret :)
Jag kör ju inte alltid med alla fordon så då tar ju batterierna skada.
Jag hör många säga att startbooster är döden för elektronik, men det sägs finnas bra startbooster.
Har några CTEK laddare men det hjälper inte när batterierna börjar tröttna.
@jannee, är det en sådan här, http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... nk-619590/ du menar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

loppan  
#367579 Dyra bosters används i allmänhet av verkstäder och de funkar nog bra men china bosters verkar kunna leverera vilken spänning som helst.
Ett nyladdat extrabatteri som starthjälp istället eliminerar all fara för bränd elektronik.

Avatar Fallback

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367580
Erre skrev:Lite dyrare startboosters har inbyggt skydd. Om batteriet är för urladdat så kopplar inte boostern in. Det krävs en liten mellan buffert för att klara elsystemet.
Dvs batteriet måste ha lite egen kapacitet kvar.

Pratat med lite olika säljare angående detta.
Om det är sant eller inte kan jag inte avgöra.
Men jag vill inte gärna blåsa sönder en modern maskins elsystem.


@erre, håller helt med, men vet du något exempel på "bra" booster/fabrikat som du kan rekommendera?
@loppan, håller även med dig om extra batteri. Har även provat det med. Sprungit runt med detta, not. Det blir tungt.

Kört dieselstopp några gånger i skogen vilket är klantigt, jag vet! Dåligt batteri som straff när det skall luftas, hem och hämta extra batteri, startkablar och diesel. Skojigt värre. Skrattar hela vägen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

tallen100  
#367581
DanK skrev:Kört dieselstopp några gånger i skogen vilket är klantigt, jag vet! Dåligt batteri som straff när det skall luftas, hem och hämta extra batteri, startkablar och diesel. Skojigt värre. Skrattar hela vägen...

Det är bra träning :D :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

jannee  
#367582 En granne till mig har en sådan Jula modell. Den används titt som tätt för att starta all skit han har. Dock har den begränsad kapacitet - står på laddning jämt.
Grannens åkgräsklipparen är nog 20 år -aldrig bytt batteri, den startas varje gång med "Julamojängen" :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367583 Haha, visst är det så. Tror jag behöver träna mer. Kanske skall strunta i booster och ha Mangan som förebild. Fått intrycket att han tränar en del :D
Ett extra batteri under var arm...

jannee, "...all skit han har", men utan elektronik då, eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken startbooster använder ni och till vilket fordon?

Erre  
#367586
DanK skrev:
Erre skrev:Lite dyrare startboosters har inbyggt skydd. Om batteriet är för urladdat så kopplar inte boostern in. Det krävs en liten mellan buffert för att klara elsystemet.
Dvs batteriet måste ha lite egen kapacitet kvar.

Pratat med lite olika säljare angående detta.
Om det är sant eller inte kan jag inte avgöra.
Men jag vill inte gärna blåsa sönder en modern maskins elsystem.


erre, håller helt med, men vet du något exempel på "bra" booster/fabrikat som du kan rekommendera?
loppan, håller även med dig om extra batteri. Har även provat det med. Sprungit runt med detta, not. Det blir tungt.

Kört dieselstopp några gånger i skogen vilket är klantigt, jag vet! Dåligt batteri som straff när det skall luftas, hem och hämta extra batteri, startkablar och diesel. Skojigt värre. Skrattar hela vägen...


Nej tyvärr inte. Vi har en från wurth på jobbet. Kommer inte ihåg prislappen men 2-3 tusen kostade den iallafall. Ska vara något skydd i den. Men det ska ha kommit ut någon ännu bättre nu. Den är bara på 12v. Svärfar har en 12/24 v. Stor och tung. Men oxå ngt inbyggt skydd. Kan kolla vad den har för märke vid tillfälle.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).