Öppna kategorin

HVO Diesel

102 inlägg 70461 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#359113 Jag har ingen som helst koppling till HVO tillverkaren förutom att jag gillar dess produkt på samma sätt som jag tidigare tankade på Statoil då de hade den bästa klimatprestandan på dieselsidan men då de blev omsprungna av Preem bytte jag dit och numera finns HVO dieseln på tex OKQ8 och då tankar jag det med mycket gott resultat. Jag tycker att det är var mans och företags plikt att söka det klimat och maskinprestandamässigt bästa bränslet.

Jag är glad att jag har en arbetsgivare vars alla dieselfordon körs på HVO och att de involverar sina anställda i sitt miljötänk!

Elmia
Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359116 Låter bra, brukar annars vara skeptisk till produkters hyllande av nya användare. :)

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359277 Någon som vet var man kan söka på nätet efter tappställen för HVO?

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359278 Både OKQ8 och Peem har sökbara kartor. Det är inte jättemånga ställen. :)

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Hema  
#359287 Kunde inte MP göra mer för att HVO finns på fler ställen att tanka?

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#359301 Politikers arbete ska man inte förakta men snabbast resultat tror jag att man får via konsumentmakten dvs om vi som konsumenter efterfrågar en vara / tjänst genom att dels köpa den där den finns och ringa till i detta fall oljebolagen och efterfråga / berätta att vi vill köpa varan / tjänsten så kommer de automatiskt att vilja förse konsumenterna med det eftersom företagen drivs av viljan att tjäna pengar på oss konsumenter. Alltså sätt igång och ring och berätta att vi vill ha fler HVO tankställen!

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Hema  
#359307
Surabaron skrev:Politikers arbete ska man inte förakta men snabbast resultat tror jag att man får via konsumentmakten dvs om vi som konsumenter efterfrågar en vara / tjänst genom att dels köpa den där den finns och ringa till i detta fall oljebolagen och efterfråga / berätta att vi vill köpa varan / tjänsten så kommer de automatiskt att vilja förse konsumenterna med det eftersom företagen drivs av viljan att tjäna pengar på oss konsumenter. Alltså sätt igång och ring och berätta att vi vill ha fler HVO tankställen!

Självklart, bara lite trött på att MP mest använder ris än morot och när de väl gör det så blir det helgalet. Hoppas HVOs produkt är så bra att de kör över all skitdiesel där ute, så vi kan slippa oroa oss för alger i filter o tank.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#359312 Javisst hoppas vi det! Köp hem och kör på HVO diesel så slipper även du algpåväxt i filter och farmartankar etc. HVO'n är en hydroskopisk vilket gör att den absolut inte kan absorbera vatten och fukt som den vanliga dieseln i viss mån gör.

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Tosca  
#359406
Surabaron skrev:Javisst hoppas vi det! Köp hem och kör på HVO diesel så slipper även du algpåväxt i filter och farmartankar etc. HVO'n är en hydroskopisk vilket gör att den absolut inte kan absorbera vatten och fukt som den vanliga dieseln i viss mån gör.

Jag antar att det är fossildiesel med inblandning av ex vis raps som du tänker på?
Den rena fossildieseln MK1 är väl inte känt för dessa problem?

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359414 Är inte det positivt att dieseln absorberar en viss mängd fukt? Annars blir det mer kondensvatten i renarglaset.

K-sprit som man hade i bensinen sätts ju till för att absorbera fukt om jag fattat saken rätt.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#359417 Nix,
precis all diesel oavsett RME inblandning eller inte blir contaminerad av bakterier vid längre tids lagring dvs mer än sex månader. Den enda dieseln som klarar sig från bakterietillväxt är HVO och fartygs sk bunkerolja samt den villaolja som lagras i jämn temperatur inomhus sk D32 men den är olaglig att köra i fordon som har hjul. Blir man ertappad med villaolja i tanken vid poliskontroll är vitesbeloppet minst fem (5) siffrigt...

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Vilsten  
#367543 Jobbar inte inom skogen men som taxiförare. Vi har kört personbilar i ett par månader (bilarna rullar cirka 1000 mil per månad) på Hvo 100. Har fungerat hur bra som helst! Verkligen imponerad av denna produkt, nån som vet om man kan köpa aktier i tillverkaren? :P

På min bil en minibuss från VW ger HVO en ökning med 0,01-0,02 liter per mil. Förde bok före och efter bränslebytet.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#367546 Var i Gävle kan man tanka HVO diesel?

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Vilsten  
#367556 Har inte uppdaterat min profil ser jag. Bor inte längre i Gävle. Jag tankar HVO i Hudiksvall.

Användarvisningsbild

Sv: HVO Diesel

Fredrik Reuter  
#376486 Hej,
ATL tar ikväll upp det paradoxala att det blir mycket dyrare att köra HVO diesel för bland annat skogsentreprenörer eftersom HVO diesel klassas som miljöbränsle och därför inte har någon miljöskatt.
Därav så blir fossil diesel billigare eftersom skogsentreprenörer kan ansöka om återbetalning av energiskatt och koldioxidskatt om 1,70 kr / liter och få tillbaka detta retroaktivt från staten.

http://www.atl.nu/entreprenad/regler-st ... lantbruket

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).