Före och efter jobbet

Montera extraljus på bilen?

178 inlägg 215003 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Tjita1  
#367274 Hur stor är takluckan då? Går det inte att sätta rampen bakom luckan? Eller öppnas den så högt att den inte går fritt för dom där fästena?

Edit: Ska det vara 40" till en Amarok ska det ju defenitivt inte vara större till en Passat..

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

aikputte  
#367277
Tjita1 skrev:Hur stor är takluckan då? Går det inte att sätta rampen bakom luckan? Eller öppnas den så högt att den inte går fritt för dom där fästena?

Edit: Ska det vara 40" till en Amarok ska det ju defenitivt inte vara större till en Passat..


Takluckan är av panoramatyp fast bara halva är öppningsbar.
Det här är visserligen gamla modellen men den verkar se likadan ut där uppe: http://i1154.photobucket.com/albums/p540/jfmoradi/P1000728.jpg

Du har sant där om 40", om det nu stämmer i länken där.

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367282 Jag har en ramp på taket mellan railsen / under takräcket på frugans Jeep Compass, funkar svinbra.
Den är på 200w och räcker gott.
Den tar jag av sommartid och har kanotfästen på takräcket istället, lyset behövs ju inte då.
Använder du takluckan vintertid?

Länk till bilder, sid 6 i denna tråd: Slurfi - Montera extraljus på bilen?

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

aikputte  
#367289
Slurfi skrev:Jag har en ramp på taket mellan railsen / under takräcket på frugans Jeep Compass, funkar svinbra.
Den är på 200w och räcker gott.
Den tar jag av sommartid och har kanotfästen på takräcket istället, lyset behövs ju inte då.
Använder du takluckan vintertid?

Länk till bilder, sid 6 i denna tråd: Slurfi - Montera extraljus på bilen?


Nej, jag kommer inte använda takluckan vintertid (bilen har inte kommit än) men jag vill helst inte behöva ta av någonting på sommaren :)

Avatar Fallback

Re: Sv: Montera extraljus på bilen?

stefanm  
#367462 Jag har precis köpt (men inte hämtat) en Volvo v50 från 2012 som frugan ska ha att pendla med. Hon kör mellan Skellefteå och Robertsfors dagligen, en sträcka på drygt 16 mil tur och retur. Idag sitter det två vanliga hella extraljus på bilen och det ena är sprucket så de ska bytas ut. Problemet är att vi bor i radhus och bilen står på parkeringen här utanför och köper vi någon dyr ramp eller dylikt är risken överhängande att de försvinner. Jag tar gärna emot tips på sätt att antingen montera belysning som inte syns alternativt någon lösning som gör att det ser ut att vara billigt skit men ändå lyser bra. Xenonkonvertering av gamla extraljus eller dylikt?

Avatar Fallback

Re: Montera extraljus på bilen?

jannee  
#367465 Betänk att LEDljus har EN stor nackdel, vid snöfall/snörök blir de igensatta = ingen effekt, För övrigt är de väldigt stryktåliga och väl värda sitt pris - om du köper kvalitet.
Köp 2 Xenon och PUNKTA skruvarna.

Avatar Fallback

Re: Montera extraljus på bilen?

axwell  
#367470
jannee skrev:Betänk att LEDljus har EN stor nackdel, vid snöfall/snörök blir de igensatta = ingen effekt, För övrigt är de väldigt stryktåliga och väl värda sitt pris - om du köper kvalitet.
Köp 2 Xenon och PUNKTA skruvarna.


Nästan lika lite värmeförluster med Xenon.
stefanm skrev:av stefanm » 26 min
Jag har precis köpt (men inte hämtat) en Volvo v50 från 2012 som frugan ska ha att pendla med. Hon kör mellan Skellefteå och Robertsfors dagligen, en sträcka på drygt 16 mil tur och retur. Idag sitter det två vanliga hella extraljus på bilen och det ena är sprucket så de ska bytas ut. Problemet är att vi bor i radhus och bilen står på parkeringen här utanför och köper vi någon dyr ramp eller dylikt är risken överhängande att de försvinner. Jag tar gärna emot tips på sätt att antingen montera belysning som inte syns alternativt någon lösning som gör att det ser ut att vara billigt skit men ändå lyser bra. Xenonkonvertering av gamla extraljus eller dylikt?

Vilken typ av lampor har denna V50 , H1, H4, H7, H9 osv ?
Extraljus med Xenon på E4:an utan strålkastarrengöring blir som janne beskriver LED, all skit och halvtinad snö fastnar.

Om Volvon har separat helljuslampa H1, H7 eller H3 så är det möjligt att konvertera till Xenon på helljuset, halv kräver nivåkontroll och det har väl inte Volvo.

Planerade tidigare konvertera min Skoda med Xenonhalvljus i original så att även det separata helljuset blev Xenon istf. H7 Halogen.
Köpte en komplett sats från Xenonkungen, paket ligger fortfarande på hyllan i garaget (slumpas till intresserad).

I stället gjorde jag det enkelt för mig, bytte till såna här
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000031051/
som lyser märkbart bättre än H7-original.
Dyra för att säljas på Biltema, 159 kr/par.
Även minitraktorn har fått motsvarade H4, halv- blev bättre och helljuset överträffar alla förväntningar, större skillnad än på bilen.

Avatar Fallback

Re: Sv: Montera extraljus på bilen?

stefanm  
#367659 Det sitter xenon original i strålkastarna, hade bara tänkt komplettera med något mer. Kanske bara flyttar över mina halvårsgamla bosch big knick från den nuvarande kärran istället då, de har då fått sitta kvar hittills.
Svetsade faktiskt fast mina extraljus på en av mina bilar från ungdomen nu när du säger det, fungerade också bra. Tack för tipsen

Avatar Fallback

Re: Montera extraljus på bilen?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367709 Köp Light on extraljusfäste funkar jättebra, tjejen fixar lätt att montera av lysena på 30sek...
Googla på Light on extraljusfäste finns på h2mracing

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Kse  
#367718
jannee skrev:Betänk att LEDljus har EN stor nackdel, vid snöfall/snörök blir de igensatta = ingen effekt, För övrigt är de väldigt stryktåliga och väl värda sitt pris - om du köper kvalitet.
Köp 2 Xenon och PUNKTA skruvarna.

Nå det är ganska sällan som det orsakar problem, snöfall är så gott som aldrig ett problem om nu inte lampan lyser rakt upp.
Dis eller underkylt regn sätter sig däremot direkt, snörök är väl mest problem bakåt.
Men det finns ju LED med så kallat värmechip tex Oledone, där blir glaset så pass varmt att snön smälter.

Avatar Fallback

Re: Sv: Montera extraljus på bilen?

stefanm  
#367801
Valmet 890 skrev:Köp Light on extraljusfäste funkar jättebra, tjejen fixar lätt att montera av lysena på 30sek...
Googla på Light on extraljusfäste finns på h2mracing


De där såg inte alls dumma ut, ska helt klart övervägas! Tack för tipset

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Karlsson_98  
#367806 Att konvertera helljuset till xenon är inte så dumt, mycket smidigare än att koppla in extraljus.

Gjort detta på 4 bilar här hemma, 50 W xenonkit har vi använt : http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen ... onkit.html

Tänkte först konvertera och se hur det blev och eventuellt köpa ledramp efteråt. Men det behövdes inte, bra mycket längre och "fylligare" ljusbild än orginal. :smile:
Senast redigerad av Karlsson_98 tis 05 apr 2016, 18:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Montera extraljus på bilen?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368152
stefanm skrev:Jag har precis köpt (men inte hämtat) en Volvo v50 från 2012 som frugan ska ha att pendla med. Hon kör mellan Skellefteå och Robertsfors dagligen, en sträcka på drygt 16 mil tur och retur. Idag sitter det två vanliga hella extraljus på bilen och det ena är sprucket så de ska bytas ut. Problemet är att vi bor i radhus och bilen står på parkeringen här utanför och köper vi någon dyr ramp eller dylikt är risken överhängande att de försvinner. Jag tar gärna emot tips på sätt att antingen montera belysning som inte syns alternativt någon lösning som gör att det ser ut att vara billigt skit men ändå lyser bra. Xenonkonvertering av gamla extraljus eller dylikt?


Jag skulle nog ha bytt ut den trasiga bara och fortsatt med hella och halogen.
Har alltid haft extraljus och har kört med det mesta, xenonkonverterade stora extraljus ger mycket ljus men jag tyckte inte alls om färgen på ljuset medan den tände upp, även om jag hade snabba ballaster. Man får också blända av väldigt tidigt pga att det lyser så jäkla långt och får då köra i mörker med halvljus onödigt länge.
Har nu LED på både min och sambons bil, min har runda 45W lampor som ser ut som vanliga extraljus och till sambons köpte vi en LED-ramp (60W har jag för mig, Cree dioder) som sitter monterad innanför grillen under nummerskylten.
Båda tänds direkt och ger bra ljus men lyser väldigt kort jämfört med xenon, men är helt ok ändå. Hade jag inte provat xenon före så hade jag nog varit riktigt nöjd med hur LED lyser.
Montera inte lysen under nummerplåten för då lyser den inte över plogvallarna och kastar då skuggor istället vid sidan av vägen, där man som mest behöver ljus, det är det enda som stör mig med monteringen på sambons bil...

Användarvisningsbild

Re: Sv: Montera extraljus på bilen?

Kse  
#368164
Palms skrev:
stefanm skrev:Jag har precis köpt (men inte hämtat) en Volvo v50 från 2012 som frugan ska ha att pendla med. Hon kör mellan Skellefteå och Robertsfors dagligen, en sträcka på drygt 16 mil tur och retur. Idag sitter det två vanliga hella extraljus på bilen och det ena är sprucket så de ska bytas ut. Problemet är att vi bor i radhus och bilen står på parkeringen här utanför och köper vi någon dyr ramp eller dylikt är risken överhängande att de försvinner. Jag tar gärna emot tips på sätt att antingen montera belysning som inte syns alternativt någon lösning som gör att det ser ut att vara billigt skit men ändå lyser bra. Xenonkonvertering av gamla extraljus eller dylikt?


Jag skulle nog ha bytt ut den trasiga bara och fortsatt med hella och halogen.
Har alltid haft extraljus och har kört med det mesta, xenonkonverterade stora extraljus ger mycket ljus men jag tyckte inte alls om färgen på ljuset medan den tände upp, även om jag hade snabba ballaster. Man får också blända av väldigt tidigt pga att det lyser så jäkla långt och får då köra i mörker med halvljus onödigt länge.
Har nu LED på både min och sambons bil, min har runda 45W lampor som ser ut som vanliga extraljus och till sambons köpte vi en LED-ramp (60W har jag för mig, Cree dioder) som sitter monterad innanför grillen under nummerskylten.
Båda tänds direkt och ger bra ljus men lyser väldigt kort jämfört med xenon, men är helt ok ändå. Hade jag inte provat xenon före så hade jag nog varit riktigt nöjd med hur LED lyser.
Montera inte lysen under nummerplåten för då lyser den inte över plogvallarna och kastar då skuggor istället vid sidan av vägen, där man som mest behöver ljus, det är det enda som stör mig med monteringen på sambons bil...


Att dina LED lyser kortare än dina Xenon betyder ju inte att LED alltid lyser kortare än Xenon.
Det finns ju en rad aspekter att ta hänsyn till innan man börjar jämföra Halogen, LED och Xenon.
Spridningsvinkel, lumen och kelvin är bra att hålla reda på, Watt är helt ointressant vid en jämförelse dom olika sorterna emellan.

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368193 Absolut är det så, det är såklart skillnad på LED och LED, jag kan bara uttala mig om om dem som jag har och det är av de billigare sorterna.

Samma med xenon, finns bra och dåligt även där. SIM extraljus med xenon gav en jäkla massa knepiga ljusstrålar åt alla möjliga håll för mig medan många andra är hur nöjd som helst med den kombinationen så det finns en massa data som spelar in om man blir nöjd eller inte.
Och glöm inte placeboeffekten på det! :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).