Traktorer och processorer

Dimensionera batteri

49 inlägg 23567 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

alias  
#367318
Erre skrev:startmotorn fältar när strömmen löper axiellt genom startmotorn för att det plötsligt går enklare i stället för radiellt som den ska, därför att det byggts upp avlagringar på statorn.

Klippt från ett annat forum.

Ska kolla upp detta med mitt proffs på startmotorer och generatorer imorgon.
Så beskrivningen stämmer. :smile:
Man vill ju inte fara med osanningar. :wink:


Ellära är inte mitt starkaste ämne (och särskilt inte när det är el i fordon), men jag kommer hjälpligt ihåg grunderna från gymnasiefysiken (strömmens riktning var vinkelrät mot magnetfältet som i sin tur var vinkelrät mot det elektriska fältet).
Tror dock att jag börjar förstå vad du är ute efter att förklara.

MVH
Alias

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

loppan  
#367323 Ett friskt 60 ah batteri bör räcka med nöd och näppe i 7 minusgrader men hur mår din startmotor?
Plocka loss starten,sätt den i skruvstädet med startkablar till ett friskt batteri och starta med mejsel.
Starten skall varva upp på max på en sekund utan minsta tvekan,därav montering i skruvstädet.

Vid minsta fördröjning i uppvarvningen släng den över axeln och beställ en ny i Ellös.
http://www.oie.se/Produkt/startmotor-12 ... GUSONMF135

Alt 2 sätt spänning på starten då den är monterad men om det är möjligt koppla så att ej solenoiden slår till.
Minns ej om detta är möjligt på cav starten,då varvar motorn ut utan tillslag mot startkransen.
Senast redigerad av loppan ons 20 jan 2016, 23:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

tallen100  
#367325 Enklast är väl att du lånar tex batteriet ur bilen och provar, uppför det sej lika då så är det ju bara att plocka lös startmotorn (såvida du kollat att du har bra kontakt hela vägen). Smidigast då är nog att köpa en begagnad från traktorskrot, då är den provad och kostar inga större summor.

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

tallen100  
#367326
loppan skrev:Ett friskt 60 ah batteri bör räcka med nöd och näppe i 7 minusgrader men hur mår din startmotor?
Plocka loss starten,sätt den i skruvstädet med startkablar till ett friskt batteri och starta med mejsel.
Starten skall varva upp på max på en sekund utan minsta tvekan,därav montering i skruvstädet.

Vid minsta fördröjning i uppvarvningen släng den över axeln och beställ en ny i Ellös.

Alt 2 sätt spänning på starten då den är monterad men om det är möjligt koppla så att ej solenoiden slår till.
Minns ej om detta är möjligt på cav starten,då varvar motorn ut utan tillslag mot startkransen.

Bussningarna lagren kan vara slut så att drevet kommer snett, det har jag varit med om och tillsist så var det nästan omöjligt att få runt motorn hur mycket ström man än hade. Plus att kolen var illa åtgångna.

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

axwell  
#367332
Erre skrev:startmotorn fältar när strömmen löper axiellt genom startmotorn för att det plötsligt går enklare i stället för radiellt som den ska, därför att det byggts upp avlagringar på statorn.

Klippt från ett annat forum.

Ska kolla upp detta med mitt proffs på startmotorer och generatorer imorgon.
Så beskrivningen stämmer. :smile:
Man vill ju inte fara med osanningar. :wink:


Det kan även fälta när något kullager är slut, ankaret kommer för nära eller kommer i kontakt med fältet.

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

zeetorg  
#367364 Nu vet jag inte vilket stoppsystem det sitter på en MF 135, men troligtvis är det en dekompressionsventil och då snurrar motorn lättare med knappen ute.
D.v.s. motorn stannas genom att man tar bort kompet i cylindern och då försvinner ju även det mesta av motståndet.

Fältning är en liten kortslutning i startmotorn och beror oftast på slitage på lagringarna för axeln.
Det blir alltså kontakt mellan den roterande delen och dom yttre fasta delarna.
Det brukar gå att tillverka nya bussningar och montera om man har en lämplig plastbit att utgå ifrån.
Är motorn ordentligt skitig invändigt så kan du också få problem med kortslutning och krypströmmar.

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

tallen100  
#367365
zeetorg skrev:Nu vet jag inte vilket stoppsystem det sitter på en MF 135, men troligtvis är det en dekompressionsventil och då snurrar motorn lättare med knappen ute.
D.v.s. motorn stannas genom att man tar bort kompet i cylindern och då försvinner ju även det mesta av motståndet.

nä stoppen sitter på pumpen, så den stryper bara dieseltillförseln.

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

rikard_e  
#367371 Att renovera eller byta startmotorn (liknande priser idag) gör stor skillnad.

Växelström är såklart att föredra. Du får en helt annan laddning. Istället för likströmmens 12.5-12.8 volt på sin höjd, så får du 14 volt.
Lite synd att du inte får plats med ett mindre lastbilsbatteri, annars hade vi kunnat lösa det.
Tror att ett optima-batteri passar din körning rätt bra mangan.

När jag köpte traktorn var startmotorn bytt, i höstas blev det ny generator och nu klämde jag i ett 1000 ah lastbilsbatteri.
Var precis ute för att prova vad den tyckte om -16, Ingen klagan på starten, och motorn behövde bara 3-4 varv innan den tände. Sen hade jag näst intill lägre tomgång än en tändkulemotor, men roligt att se att motorn inte är i dåligt skick iaf.

Ett tips när man startar en bil, traktor eller maskin för första gången på dagen, låt den stå med tändningen på i 20-30 sekunder, på den tiden hinner batteri få någon värme och komma igång bättre.


Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367394 Trodde också stoppen satt på pumpen och bara ströp flödet.

Har en fungerande glödstart som tänder lite bränsle i insuget., men jag är för lat för att använda den. ;)

Redtop är dubbla priset. Hmm...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

Erre  
#367433 Fältar verkar vara en beskrivning som kan betyda mer än en sak beroende på vem man frågar.

Äldre startmotorer verkar det vara vanligt att bussningarna blir slitna och att rotorn går för nära, alternativt till och med emot polskon.

Modernare startmotorer verkar det vara vanligare att dålig kontakt vid kolen/borste bla skapar krypströmmar och kortslutningar i varierande styrka.
Som påverkar magnetfältet.
Bägge fallen gör att man får en trött startmotor vid belastning även om man har ett bra batteri.

Detta enligt en som har som arbete att renovera generatorer och startmotorer.

@hlb @alias

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

åberg  
#367445 I trygg förvissning att Erre sköter startmotor-tesen hamrar jag vidare på kablage-tesen. :smile:

Mangan skrev:Dålig kontakt gör att starten drar mindre ström, och batterispänningen sjunker inte lika mycket som vid bra kontakt.


Med strömbegränsning i kablage sjunker inte polspänningen på batteriet lika mycket vilket måhända gör livet lättare för batteriet. Å andra sidan är strömbegränsning i kablage detsamma som mer spänningsfall över kablaget, Ohms lag gäller ju. Så där det räknas, på själva startmotorn, blir spänningen lägre. Lägre spänning, svagare startmotor.

Värdena i testdata-rutan gissar jag är uppmätta med en tämligen stum anslutning. Eller är det mätt i tillämpning? Ger källan några ledtrådar om det?

Edit: Det var visst fler än Erre som jobbar med startmotor-tesen ser jag nu. Inte lika många röster på kablaget. Desto viktigare att jag tjatar vidare då. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367451 Jo, men nu tar vi en sak i taget. :) Det kan mycket väl vara så att både batteri och kablage är dåligt, men man måste börja någonstans. Metoden att bara hej vilt byta det som kan vara fel är inte riktigt så jag jobbar. Det blir sällan riktigt bra i längden.

Det kan vara dåligt batteri, dåliga kablar, dåliga kol, dåliga lager i startmotorn, dålig olja i motorn eller något annat som är fel. Börjar från vänster i listan. :)

Värdena från tabellen är i bänk, om jag fattat saken rätt med ett överdimensionerat batteri och grova kablar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

hlb  
#367493 Bra förklaring och fina bilder. Tack @Erre, nu förstår även jag lite bättre.

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

zeetorg  
#367532
tallen100 skrev:
zeetorg skrev:Nu vet jag inte vilket stoppsystem det sitter på en MF 135, men troligtvis är det en dekompressionsventil och då snurrar motorn lättare med knappen ute.
D.v.s. motorn stannas genom att man tar bort kompet i cylindern och då försvinner ju även det mesta av motståndet.

nä stoppen sitter på pumpen, så den stryper bara dieseltillförseln.


Ok, då borde det ju inte påverka belastningen.

Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367817
Göt skrev:125 ampere skall batteriet vara på. Jag har som du gjort misstaget att ha för litet batteri

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9113

Den diskussionen gällde ju delvis MF185. Om man kollar på Tudors hemsida så skall batteriet för en 135:a vara 349x175x235 http://tudor.se/sok-transporttyp/trakto ... icle=19975 och jag rekommenderar att satsa på ett TF1202 med 120 Ah och CCA = 870 A (borde finnas att köpa hos TH Petterson i Göteborg). På min större MF kör jag med TF1420 och har aldrig haft några som helst startproblem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).