Traktorer och processorer

Dimensionera batteri

49 inlägg 23480 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

rokon  
#367216 1,5 timme kan vara i kortaste laget med motorvärmare i dessa gjutjärnsmotorer motorvärmarna som säljs i Sverige till dessa motorer finns i 2 effektklasser, du kanske har den svagare på ca 500w

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

Göt  
#367230 125 ampere skall batteriet vara på. Jag har som du gjort misstaget att ha för litet batteri

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9113

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

jannee  
#367231 Köp från Biltema - billigt och du får byta om tre år igen 😈 - lagom när garantin gått ut. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

Vardon  
#367256 Får även ställa mig i kören som säger batteriet är slut. Tycker spänningen sjunker så pass mycket vid belastningsprov.

Mät spänningen även när den startat och du laddar, tecken på dåliga batterier brukar vara att spänningen stiger snabbt till 14-15 V och då går laddströmmen ner.

Mitt råd är att inte köpa biltema, mitt höll säkert i 4 månader.

Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

hlb  
#367266 AGM-batterierna från Biltema verkar hålla bra och har bra momentanströmmar till bra pris. Har 4 st i drift i bilar och traktorer.

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367271 Hehe, här var det mycket husmorsknep och vilda gissningar.

Att spänning går ner kan betyda att batteriet är OK, men underdimensionerat. Kan även betyda att det är OK dimensionerart men dåligt.

Hur många Ah man har spelar ingen roll för starten. Hur många CCA spelar ingen roll för belysningen. Så har vi rett ut det. Nu är ju konstruktionen så att större batteri brukar ge mer Ah och mer CCA, så det finns ett visst samband.

Dålig kontakt gör att starten drar mindre ström, och batterispänningen sjunker inte lika mycket som vid bra kontakt.

Motorn startar på ett halvt varv eller två, men startern orkar inte dra runt. Så motorn är det inget fel på. En lion hjälpstart känns lite fusk, men skall kolla vidare på det. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

jannee  
#367276 Det är med ett batteri som med mat, begränsad hållbarhet. Dålig mat kan du hetta upp och förlänga livslängden någon dag, likadant med ett dåligt batteri, tvångsladda det och det kanske vara några dagar eller veckor till men.... VARFÖR :oops:
En hjälpstartare är något man endast tar till i nödfall, snart har du också en kortis i ditt batteri och då hjälper inget Lion :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

tallen100  
#367280 Kan vara kolen eller bussningarna i startmotorn som börjar ge sej så den går tungt.
Vad gäller ett batteri så har du ju samma styrka från ett 60ah som från ett 120ah iaf dom första varven motorn snurrar.
Ett 60ah batteri ska räcka fint i en lättstartad traktor som 135an.

Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

Erre  
#367286 Fältar startmotorn kan det bli problem med dom flesta batterier. Oavsett startström och amperetimmar.

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

alias  
#367291
Erre skrev:Fältar startmotorn kan det bli problem med dom flesta batterier. Oavsett startström och amperetimmar.


Fältar?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

Erre  
#367300 Hmm. Undrar om jag är rätt person att beskriva det.

En startmotor är ju en elmotor.
När fälten som skapar magnetismen kommer fel motarbetar motorn sig själv.
Den går sakta eller upplevs som att den går trögt. Och förbrukar stora mängder ström.

Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

hlb  
#367307 Nu blir får jag rynkor i pannan. Kan du mena ett kortslutet varv i lindningen? Möjligen fel i kollektorn. (Likströmsmotor)

Avatar Fallback

Re: Dimensionera batteri

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367310 Jag har den starkare modellen på startmotor (det finns två till 135:an). Hittade testdata:
1453321038_cav-data.png


LT = Locked Torque
RT = Running Torque
LR = Light Running

Så, man kan kanske dra slutsatsen att startmotorn kan dra över 1 kA i värsta fall, och 600-700 i normala fall?

I så fall verkar mitt 60Ah, 440 A En batteri vara lite klent.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

Erre  
#367312 startmotorn fältar när strömmen löper axiellt genom startmotorn för att det plötsligt går enklare i stället för radiellt som den ska, därför att det byggts upp avlagringar på statorn.

Klippt från ett annat forum.

Ska kolla upp detta med mitt proffs på startmotorer och generatorer imorgon.
Så beskrivningen stämmer. :smile:
Man vill ju inte fara med osanningar. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dimensionera batteri

hlb  
#367313 Det brukar du ju inte @erre och det vore ju förskräckligt om man behövde ändra uppfattning om pålitligt folk.Ser fram mot att lära mig något i morgon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).