Skogsvagn (Huggarvagnar)

vinsch

9 inlägg 4539 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vinsch

Sture Andersson  
#366934 Har en Patu kran 202t med visch ,är j.....t trött på den vischen ,jag smörjar den ständigt ändå får man dra i vajjern så tungan hänger på backen .Nu har jag bestämt mig nu ska den ner får jag se om jag kan konstruera om bromsen på vischen.Men tänkte man behöver ju inte uppfinna hjulet en gång till om det finns nån med en bra ide här .Det måste ju vara nån form av broms annars löper den ju ut när det inte är meningen.Har funderat på nån broms man släpper när man ska använda den.

Det måste vara fler än jag som är less på sin patu visch här.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: vinsch

Sture Andersson  
#367038 Måste finnas nån mer än jag som har problem med detta ?

   TS
Avatar Fallback

Re: vinsch

ovecase  
#367071 jag hade en patu tidigare som jag byggde om till radiostyrd genom att spänna remmarna och köra motorn fram och back
med radiostyrningen som styrde en elventil . Tyckte det fungerade bra om man inte hade för brått ut med wiren .

Avatar Fallback

Re: vinsch

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367084 Patus är remdriven va?
Om du har manuell styrning så kolla om ventilspaken fått sig en smäll så att den står i lite, lite i fel läge. På min Patruuna, icke remdriven, blev det stor skillnad i hastighet när jag bytte från manuell till radiostyrning. Min teori var att den gamla ventilspaken fått sig några smällar så även när jag drog för fullt i spaken öppnade inte sliden 100%. Du kanske har samma problem, fast tvärtom, om du förstår hur jag menar.

Avatar Fallback

Re: vinsch

Sture Andersson  
#367120
JF skrev:Patus är remdriven va?
Om du har manuell styrning så kolla om ventilspaken fått sig en smäll så att den står i lite, lite i fel läge. På min Patruuna, icke remdriven, blev det stor skillnad i hastighet när jag bytte från manuell till radiostyrning. Min teori var att den gamla ventilspaken fått sig några smällar så även när jag drog för fullt i spaken öppnade inte sliden 100%. Du kanske har samma problem, fast tvärtom, om du förstår hur jag menar.


Hej Den jag har är hydraldriven ,en kolv som flyttar ett drev som slår in i det stora drevet som sitter på
vajertrumman.Men det är inte det som går tungt utan en fjäderbelastad broms som går mot sidan på trumman,den går inte justra ,det enda man kan göra är att smörja så den glider lättare,men det varar bara en stund sen är det lika tungt.
Men jag får göra som jag tänkte riva ner hela vischen så jag kan ta dän bromsen och eventuelt göra den justerbar ,eller att den går att släppa när jag ska använda den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vinsch

halvproffs  
#367174 Har haft 2 olika winchar men ingen av dom har gått tungt att dra ut vajern på. Borde gå att göra den justerbar. Det är som en skrev; Ska man ha någonting som fungerar får man göra det själv.

Avatar Fallback

Re: vinsch

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367190 Har patu en egen konstitution eller är det samma som moheda där man spänner eller lossar lite på centrumbulten på vinchtrummans baksida?
Bromsbelägget i min tog slut så fjädern gick mot trumman direkt, då blev den nästan hopplös att få ut vajern

Avatar Fallback

Re: vinsch

Sture Andersson  
#367203
gnisten83 skrev:Har patu en egen konstitution eller är det samma som moheda där man spänner eller lossar lite på centrumbulten på vinchtrummans baksida?
Bromsbelägget i min tog slut så fjädern gick mot trumman direkt, då blev den nästan hopplös att få ut vajern

Oj det kanske är det som har hänt min med ,ser ut som det är en fjäder som ligger mot trummam ,jag har försökt få isär det för att se hur det är gjort men den sitter fast på axel trumman .Jag får ta ner den och ta isär med en avdragare ,det är dog som du skriver att det är fjädern som ligger emot .Och passa på att göra den justerbar.

   TS
Avatar Fallback

Re: vinsch

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367224 På min sitter en rund kloss av typ brons eller nåt som fjädern trycker mot trummans baksida
Kolla om du kan hitta en sprängskiss eller registrera dej på Mohedas hemsida så går de ladda hem en sprängskiss på deras

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).