Traktorer och processorer

Valtra el New Holland???

29 inlägg 16514 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra el New Holland???

Garbo  
#366937 Hej,
Skrev min första tråd här för några veckor sedan om vilka finesser man behöver i en traktor för allroundbruk på en mindre gård. 50 ha varav 30 skog.
Vi ska ha traktor till lite av varje på gården, lite i skogen, ta vall, köra snö, flytta ved, ploga snö åt vägföreningen mm mm.
Har letat och var inne på en Valtra, men fick ett erbjudande idag som gör det lite svårare.
Jag har hela tiden varit inne på Valtra el NH pga det vad folk säger runt omkring här och vad jag ser som skrivs på nätet. ÅF finns för båda där jag bor.
Vad skulle ni välja av följande:
Valtra 6350 2006. Pris 325.000. 3200 timmar. Har det mesta i utrustningsväg inkl turbin. Dock ej twintrac. 50%-iga däck. Verkar vara i OK skick.

New Holland TL100A 2007. Pris 300.000. 1000 timmar. Har även den mkt utrustning, även frontlyft. Får spillrans nya däck på den då det sitter industridäck på den, och de byter de åt mig. Ser ut som ny i skicket.

Går det ordna vändbar stol i NH på ett enkelt o billigt sätt?

Jag måste säga att jag är lockad av NH på timmarna o skicket.

Hjälp mig välja!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

opekka  
#366947 Bra maskiner båda två. Kolla servicehistoriken, det kan ge dig argument för den ena eller den andra.

Det kan också vara värt att titta på hydrauliken: flöde och tryck samt antal uttag.

Bromsventil kan också vara bra om du vill dra en bromsad kärra.

Edit: Tillägg om hydraulik & bromsventil.
Senast redigerad av opekka tis 19 jan 2016, 15:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

zeetorg  
#366959 Ingen av dom som har lastare? Det skulle inte jag vilja vara utan på en gårdstraktor.
Frontlyften är ju iofs lite robustare än lastaren om du vill ploga med snöplog.

Användarvisningsbild

Re: Valtra el New Holland???

Garbo  
#366962 Båda har lastare. Båda har även lastdämpning o 3.e funktion.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

alias  
#366963
zeetorg skrev:Ingen av dom som har lastare? Det skulle inte jag vilja vara utan på en gårdstraktor.
Frontlyften är ju iofs lite robustare än lastaren om du vill ploga med snöplog.


Hur påverkar frontlyften frigångshöjden?

Tycker att en del konstruktioner som man har sett verkar stjäla ordenligt med frigångshöjd i nosen på traktorn, men vet ej om så är fallet med alla varianter?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

zeetorg  
#366968 Om du frågar mig så vet jag inte, har bara sett en NH med frontlyft.
Jag tänkte inte på hur konstruktionen såg ut men traktorn var stor som ett as och hade nog inget i skogen att göra i vilket fall.

P.S.
Alias du fick en bonusgilla då jag råkade klicka på fel knapp... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Valtra el New Holland???

Ängagärdet  
#366976 Nh:s skogsutrustning byggs på av en firma utanför jönköping. Ölmstad smide.

http://www.olmstad.com/se/skogsutrustning/new-holland-18897285

Kolla med dem vad det går till!

Har själv en tl90A med skogsutrustning. Nöjd med den!

Användarvisningsbild

Re: Valtra el New Holland???

Garbo  
#366979 Kanon, tackar. Ska kolla med dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

tallen100  
#366989
Garbo skrev:Vad skulle ni välja av följande:
Valtra 6350 2006. Pris 325.000. 3200 timmar. Har det mesta i utrustningsväg inkl turbin. Dock ej twintrac. 50%-iga däck. Verkar vara i OK skick.

New Holland TL100A 2007. Pris 300.000. 1000 timmar. Har även den mkt utrustning, även frontlyft. Får spillrans nya däck på den då det sitter industridäck på den, och de byter de åt mig. Ser ut som ny i skicket.

Går det ordna vändbar stol i NH på ett enkelt o billigt sätt?

Jag måste säga att jag är lockad av NH på timmarna o skicket.

Hjälp mig välja!

Vi kallar på @slurfi

Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

Jeliasson  
#367022
Garbo skrev:Hej,
Skrev min första tråd här för några veckor sedan om vilka finesser man behöver i en traktor för allroundbruk på en mindre gård. 50 ha varav 30 skog.
Vi ska ha traktor till lite av varje på gården, lite i skogen, ta vall, köra snö, flytta ved, ploga snö åt vägföreningen mm mm.
Har letat och var inne på en Valtra, men fick ett erbjudande idag som gör det lite svårare.
Jag har hela tiden varit inne på Valtra el NH pga det vad folk säger runt omkring här och vad jag ser som skrivs på nätet. ÅF finns för båda där jag bor.
Vad skulle ni välja av följande:
Valtra 6350 2006. Pris 325.000. 3200 timmar. Har det mesta i utrustningsväg inkl turbin. Dock ej twintrac. 50%-iga däck. Verkar vara i OK skick.

New Holland TL100A 2007. Pris 300.000. 1000 timmar. Har även den mkt utrustning, även frontlyft. Får spillrans nya däck på den då det sitter industridäck på den, och de byter de åt mig. Ser ut som ny i skicket.

Går det ordna vändbar stol i NH på ett enkelt o billigt sätt?

Jag måste säga att jag är lockad av NH på timmarna o skicket.

Hjälp mig välja!


Vi hade här hemma en TL90A med skogsutrustningen från ölmstad. Va perfekt som gårdstraktor med lastare. Hade den till ungefär exakt de du beskriver och va klockren storlek.
Hade väl tre dubbelverkande uttag bak om jag inte minns fel och bromsuttag som nämnts tidigare. Frontlyften är helt kanon att sätta snöplogen i om du ska skotta tycker jag. Oljeflödet räcker gott till skogskärran.

Hade inte frontlyft på den men på NH6040 som vi har en heva frontlyft på tar faktiskt den på markfrigången. Inte så mkt men ett par cm. Men har man inte bukplåt på är det en första indikation på att man inte kommer över och får backa tillbaks [emoji6]

Tror det är en stor service på den efter 1200h kolla va de kan kosta med.
På de hela riktigt bra traktor som inte krånglade något alls

Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367030 Det är ju några här som kör NH i skogen och är nöjda med det. Själv skulle jag nog ändå satsat på Valmet, men det är mest för att "alla" säger att den är bäst i skogen.
En fördel för Valmet är att den inte behöver byggas om för att kunna sitta bakåtvänd. En annan fördel, också enligt "alla", är turbinen, vilket jag dock inte testat själv.

En sak angående timmarna. Det är klart att det är lockande att köpa NH som ju endast har 1/3 av Valmetens timmar. Men en traktor kan gott och väl leva i 10 000 timmar, så du har många timmar kvar även på Valmeten. Anta att du kör 200h/år, så om 10 år så har Valmeten bara gått 5200 timmar.
För övrigt tror jag att det var ett riktigt bra pris på Valmeten, har inte samma koll på hur NH ligger i pris i förhållande till modell osv.

I slutänden tror jag att du blir nöjd iaf, objekten låter bra båda två.

Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367033 En aspekt att ta hänsyn till, som inte jag har svaret på, är om TL var NH toppmodell under den perioden. Valmet och senare Valtra har som jag uppfattat det, ofta haft två parallella/överlappande modeller. En "proffs" och en "snik". 6X00/6X50 var proffsmodellen medan "snik" torde varit X00 och senare AXX. Tidigare i Valmets historia var väl X05 proffs och X04 snik. Skillnaderna var ofta bättre svängradie, annan växellåda, större hytt, bättre hydraulflöde osv.

På Konedata.net finns mycket teknisk data. Där kan du jämföra dina två alternativ MIT varandra. Liten svängradie är bra, både i skogen, vid lastararbete och i vallbruket.

Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367054 JF,du snackar om helt olika storlekar och modellserier som inte har något med top of line och snik att göra

Avatar Fallback

Re: Valtra el New Holland???

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367081
bengt.a skrev:JF,du snackar om helt olika storlekar och modellserier som inte har något med top of line och snik att göra

Så är det säkert, jag poängterade att det var så som jag uppfattat saken. Det jag menade var att det funnits modeller som överlappat varandra i storlek och tillverkat/sålts under samma period. Det handlar mer om märkets utbud än tekniska likheter/skillnader. Tex A-serien såldes ju samtidigt som 6000-serien . Gick du till Lantmännen i början på 2000-talet och ville ha en traktor på 85-90 hp stämde ju både A85 och 6300 in på det kravet. Däremot skiljer ju saker som hydraulflöde, lyftkapacitet etc där 6300 är "värre" på alla punkter. Överlag var min uppfattning att A85 är en "enklare" traktor än 6300. Därav snik kontra proffs begreppet. Det kanske hade varit mer korrekt att beskriva A85 som en stor-liten traktor och 6300 som en liten-stor traktor.
Samma förhållande gäller än idag, där de största i A-serien överlappar de minsta i N-serien effektmässigt. Vet inte hur priset skiljde sig mellan A-85 och 6300 under den period de såldes samtidigt. Idag skiljer det väl minst 100-150 tkr på en A93 och
en N93. N93 har ju också fler växlar, större hydraul och lyftkapacitet osv. Ur den aspekten känns A93 som den snikiga modellen om man vill ha en 100 hästar stor traktor av märket Valtra.
Men återigen, det är endast min personliga uppfattning som jag kanske formulerade lite felaktigt. Dessutom är det uteslutande osunt många timmars läsande på Konedata.net som är grunden till min uppfattning:-)
Eftersom jag av och till funderar på att byta traktor och är helt på det klara med att det ska bli en Valmet/Valtra så får du gärna hjälpa mig att revidera min uppfattning. Jag har i mitt sökande frekvent sållat bort A-serien som jag uppfattat som snik och istället letat efter 6000-serien och på senare även 6X50 serien som börjar komma ned i pris. Det vore ju toppen om även A-serien kunde vara ett alternativ, utbudet breddad ju helt plötsligt och det blir lättare att göra det stora fyndet:-)

Användarvisningsbild

Re: Valtra el New Holland???

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367090
Garbo skrev:New Holland TL100A 2007. Pris 300.000. 1000 timmar. Har även den mkt utrustning, även frontlyft. Får spillrans nya däck på den då det sitter industridäck på den, och de byter de åt mig. Ser ut som ny i skicket.

Går det ordna vändbar stol i NH på ett enkelt o billigt sätt?

Jag vet för lite om Valmet för att kunna ens gissa.
Men jag har en nästan likadan traktor som TL100A nämligen en T5030 som är i princip
samma traktor som jag förstått det, lite förbättrad framaxel och motor mm men inget man ser på utsidan.
TL100A har lite mer hästar och sannolikt mer utrustad med AC, fler hydrauluttag osv.
Vändbar stol kostar ca 2000:- och så har jag gjort en liten plåtlåda istf nedre bakrutan
där jag sätter fötterna när jag vänder helt om, oftast vänder jag bara tredjedels varv, det funkar bäst i skogen
när man ibland måste ut och wincha osv. På avlägget vänder jag 180 grader för då sitter man längre
stund i sträck bakåtvänd. Värt att tänka på är att denna traktor har marknadens största hytt.
Allt finns till NH och blir du less den så torde den gå lätt att sälja vidare, det är fördelen med känt märke.
Se min tråd: New Holland T5030 Slurfi Edition
och fortsätt ställa frågor vid behov.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).